به گزارش خبرگزاری حوزه، در روز هفتم از جشنواره فیلم فجر، چهار فیلم «موسی کلیم الله» ابراهیم حاتمیکیا، «بازی را بکش» محمد ابراهیم عزیزی، «صددام» بهرام پورامینی، و «تاکسیدرمی» محمد پایدار شب گذشته 16 بهمن روی پرده سینما رسانه در برج میلاد رفتند.
«موسی کلیم الله»؛ گوهر سینمایی ایران
سینما ابزاری برای رویا پردازی است در آن بسیاری از تصاویر ناممکن خلق میشود در فیلم کلیم الله ساخته ابراهیم حاتمیکیا چنین ویژگی را شاهد هستیم فیلمی که به لحاظ فنی استانداردهای تولید را در سینمای کشورمان شکسته است و توانسته اتفاق خوبی را در هنر این سرزمین رقم زند. این اثر سینمایی برگرفته از یکی از قصص قرآنی است که که زیباییهای دراماتیک بالایی دارد و انصافاً کارگردان نیز به درستی آن را خلق کرده است. فیلم موسی کلیمالله داستان زندگی حضرت موسی (ع) را در سه مرحله مختلف از عمر او روایت میکند؛ کودکی، میانسالی و پیری. این فیلم که به نوعی پیشنمایش سریال تاریخی پرهزینهای به حساب میآید، به بخشهایی از دوران کودکی حضرت موسی میپردازد و چالشها و اتفاقات مهم زندگی او را در این دوران به تصویر میکشد.
فیلم سینمایی «موسی کلیم الله» که قرار است از آن یک سریال تلویزیونی گرفته شود حاصل تلاش چند ۱۰۰ نفره گروه تولید است که هر یک با کمال انرژی و توان برای بهتر شدن کارشان تلاش کردند بازیهای این فیلم بسیار زیبا بوده به ویژه مریلا زارعی و علیرضا کمالی بازی بسیار خوبی از خود ارائه میدهند. حاتمیکیا در این فیلم تلاش کرده تا علاوه بر روایت داستانی کلاسیک، از امکانات جدید سینمایی بهرهبرداری کند. استفاده از تولید مجازی و هوش مصنوعی برای بازنمایی وقایع تاریخی، امکان خلق تصاویر و فضاهای با شکوهی را فراهم کرده که پیش از این در سینمای ایران به این شکل دیده نشده بود. «موسی کلیم الله» به نوعی به مخاطب این امکان را میدهد که در دنیای داستانی و تاریخی این شخصیت بزرگ وارد شود و دنیای او را از نزدیک تجربه کند.
بازیگران فیلم موسی کلیمالله نقشهای خود را با مهارت و دقت زیادی ایفا کردهاند. علیرضا کمالی در نقش عمران، پدر موسی، و مریلا زارعی در نقش مادر او، یوکابد، به خوبی توانستهاند عمق احساسات انسانی و دینی شخصیتهای تاریخی را به نمایش بگذارند. حضور چهرههای شناخته شدهای چون بهنام تشکر در نقش فرعون، بهاره کیانافشار در نقش آسیه و شکیب شجره در نقش فرمانده سپاه فرعون، ترکیب مناسبی از قدرت بازیگری و شخصیتسازی است که به داستان جان میبخشد.
«موسی کلیم الله» نه تنها یک روایت تاریخی از زندگی حضرت موسی است، بلکه حاوی پیامهای مهمی در زمینههای اجتماعی، انسانی و دینی است. داستان مبارزه موسی با ظلم فرعون و تلاش او برای رهایی بنیاسرائیل از دست فرعون، بازتابی از اصول انسانی همچون آزادی، عدالت و ایمان به خداوند است. فیلم به خوبی این مفاهیم را در قالب یک روایت سینمایی جذاب و تأثیرگذار به نمایش میگذارد.
«بازی را بکش»؛ آیینهای برای فساد
«بازی را بکش» یک فیلم ورزشی است که در آن به موضوع فساد در فوتبال پرداخته میشود. فیلم بازی را بکش ماجرای موسی، پیشکسوت فوتبال را روایت میکند که پس از مرگ برادرش در یک سانحه ورزشی، به جستجوی دلایل این حادثه میپردازد. او در این مسیر با حقایقی تلخ و تکاندهنده روبهرو میشود که نه تنها بر زندگی شخصیاش تأثیر میگذارد، بلکه پرده از واقعیتهای ناخوشایند پشت پرده فوتبال برمیدارد. این فیلم در تلاش است تا نشان دهد دنیای پرزرقوبرق ورزش، گاهی از فساد و تبانی دور نیست. فیلم بازی را بکش بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است. البته درباره مسائل پشت پرده فوتبال تا به حال در قالب فیلمهای طنز به این موضوع توجه شده است اما تاثیرگذاری یک اثر طنز به مانند یک فیلم اجتماعی نیست چون نهایتاً نقدهای آثار کمدی جدی گرفته نمیشود برای همین سعی کردم در قالبی اثری اجتماعی به موضوع فساد و تبانی بپردازم.
البته فساد مالی و موضوعاتی نظیر شرطبندی تنها به فوتبال اختصاص ندارد بلکه در جامعه نیز به اشکال دیگر میتوان این قبیل فسادها را مشاهده کرد بنابراین نقدهای مطرح شده در فیلم عمومی بوده و تلاش دارد برای کل جامعه هشدار باشد. نکته دیگر فیلم به سبک زندگی مربوط میشود. در «بازی را بکش» میبینیم وقتی روش زندگی ما از الگوهای بومی و دینی فاصله میگیرد ناخودآگاه اعضای خانواده آسیب پذیر شده مشکلات متعدد به وجود میآید.
محمدابراهیم عزیزی در سینمای بلند است. عزیزی پیش از این در زمینه فیلم کوتاه فعالیت داشته و با این اثر، نگاه تازهای را به سینمای اجتماعی و ورزشی ایران آورده است. ورود او به عرصه فیلمسازی بلند، همراه با حمایت کمپانی نوآر کارن فیلم و تلاشهای تهیهکنندگان، نشاندهنده اهمیت این پروژه بهعنوان اثری مستقل و خصوصی است.
«صددام»؛ طنز و دیگر هیچ
«صددام» فیلمی طنز است که جای آن جشنواره فیلم فجر نیست اما مسئولان برگزاری این رویداد برای رونق بخشیدن به این رویداد چند فیلم طنز را به جشنواره فیلم فجر آوردهاند. «صددام» داستان فردی است که در سال ۵۹ به علت شباهت زیادش به صدام برای رژیم بعث کار میکند. او در برخی محافل بدل صدام است. این فرد که اصلیتی ایرانی دارد برای نجات پدرش مجبور میشود به تهران آمده و برای بعثیان ماموریتی انجام دهد اما در نهایت اتفاقاتی رخ میدهد که باعث میشود او در ماموریتش شکست بخورد.
درباره آموزههای معنایی این فیلم چندان نمیتوان اظهار نظر کرد چون حتی اگر فیلم در خود مفاهیم اخلاقی نیز داشته باشد روایت طنزی که به کار اضافه شده کارکرد آن آموزهها را از بین برده است. در این فیلم یک سری شوخیها و کلمات نامناسب نیز بیان میشود که که برای خانوادهها به هیچ وجه مناسب نیست اما متاسفانه نه تنها فیلم «صددام» بلکه بسیاری از فیلمهای طنز ما قابل عرضه برای خانوادهها نیست!
درباره مسائل فنی نیز چندان حرفی برای گفتن وجود ندارد تنها نکته مثبت فیلم به طراحی صحنه و لباس «صددام» برمیگردد که با واقعیت زمان خود همخوانی لازم را دارد البته باید از بازیهای این فیلم به عنوان یکی دیگر از معدود نقاط مثبت «صددام» نام برد. لازم به ذکر است باوجود شروع قوی، فیلمنامه در ادامه از انسجام لازم برخوردار نیست. از جایی به بعد، روایت کمی پراکنده میشود و فیلم، تمرکز خود را بر داستان اصلی از دست میدهد. برخی موقعیتهای طنز ناتمام میمانند و بهجای پیشبرد قصه، صرفاً لحظات خندهدار خلق میکنند. این مسئله باعث میشود که فیلم در نیمه دوم افت کند و از تأثیرگذاری اولیهاش فاصله بگیرد. پایانبندی به خصوص لطمه بیشتری به کلیت فیلم میزند.
«تاکسیدرمی»؛ فیلمی درباره طبیعت
فیلم «تاکسیدرمی» داستان تلاش سه شکارچی برای شکار گوزن زرد ایرانی را روایت میکند. گوزنی که در حال انقراض است و داستان آن در دوران پهلوی رخ میدهد. شخصیت عبدالرضا پهلوی، برادر ناتنی محمدرضا شاه، در محوریت داستان قرار دارد. او در بحبوحه انقلاب اسلامی به دنبال شکار گوزن به جنگلهای شمال سفر میکند. ماجرای تلاش سه شکارچی، برای شکار گوزن زرد ایرانی در حال انقراض داستان تاکسیدرمی است. مجید صالحی، حسن معجونی و هادی کاظمی از چهرههای مطرحی هستند که در این فیلم حضور دارند. مجید صالحی با گریمی متفاوت نقش یکی از شکارچیان را ایفا میکند.
فیلم «تاکسیدرمی» نه تنها یک کمدی سرگرمکننده است، بلکه با پرداخت به مضامین اجتماعی و زیستمحیطی، مخاطب را به تفکر دعوت میکند. این فیلم با استفاده از طنز، رابطه انسان با طبیعت را بررسی کرده و بر حفظ گونههای در حال انقراض تاکید دارد. این اثر سینمایی به صورت غیر مستقیم به انقلاب نیز توجه میکند.