شناسهٔ خبر: 71240454 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

کارگردان «شوهر ستاره»: حرف‌هایم را در پرانتز زدم

کارگردان فیلم سینمایی «شوهر ستاره» گفت: مجبور شدم در اثرم با باز کردن پرانتزهایی هم حرف خودم را بزنم و هم مخاطب بتواند در جامعه و سینماهای ایران به تماشای فیلم بنشیند.

صاحب‌خبر -

کارگردان فیلم سینمایی «شوهر ستاره» گفت: مجبور شدم در اثرم با باز کردن پرانتزهایی هم حرف خودم را بزنم و هم مخاطب بتواند در جامعه و سینماهای ایران به تماشای فیلم بنشیند.

در هشتمین روز از جشنواره چهل و سوم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «شوهر ستاره» با اجرای سونیا پوریامین و با حضور ابراهیم ایرج‌زاد (کارگردان)، علی اوجی و نرگس محمدی (تهیه‌کنندگان)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری)، حامد بهداد، فریبا نادری، نازنین احمدی و هومن حاجی عبداللهی (بازیگران) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ابراهیم ایرج‌زاد، کارگردان گفت: خیلی خوشحالم که بعد از پنج سال با فیلم سومم «شوهر ستاره» در جشنواره فیلم فجر حضور دارم. من فیلم «عنکبوت» را سال ۹۸ ساختم و بعد از آن مسیر زیست ما به‌واسطه وقایعی چون شیوع بیماری کرونا و دیگر مسائل اجتماعی تغییر کرد. من هم سعی کردم به‌اندازه خودم اشاره‌ کنم به مشکلاتی که زنان این سرزمین با آن روبه‌رو هستند.

وی بیان کرد: بهانه روایت من در کار فیلمسازی موضوع «خانواده» است. رکن هر نهاد اجتماعی خانواده است. اگر بستر صحیحی در خانواده نباشد آن آسیب‌ها به تمام جامعه بسط پیدا می‌کند. از این رو علاقه من در کار فیلمسازی نگاه به خانواده است.

او ادامه داد: هیچ پیامی جز این که زنان ایرانی شایسته احترام بیشتر هستند، در این فیلم سینمایی وجود ندارد. مردم ایران نشان داده‌اند که در کنار زنان هستند. من هم خواستم به‌اندازه خود سهمی در این مسیر داشته باشم.

ایرج‌زاد گفت: من مجبورم با باز کردن پرانتزهایی هم حرف خود را بزنم و هم مخاطب بتواند در جامعه و سینماهای ایران به تماشای فیلم بنشیند. ما در جامعه ایران درگیر قشر رادیکالی حداقلی هستیم که نظراتش را به اکثریت بسط می‌دهد.

وی افزود: نقش یونس، بدون حضور حامد بهداد در این کیفیت به هیچ‌عنوان رقم نمی‌خورد. من هرروز که بیدار می‌شوم عادت دارم که اخبار روز را بخوانم. روزی خبری را می‌خواندم که مردی به کلانتری رفته و خود را برای قتل همسرش معرفی کرده است. بعد از شنیدن این ماجرا شروع به نوشتن کردم و تلاشم بر این بود که لحن زنانه در فیلم شکل بگیرد. حتی در این مسیر از ندا رسولی، نویسنده برای نوشتن متن کمک گرفتم و در بخش‌های دیگر نیز با بانوان گروه مدام تبادل فکری می‌کردم.

او ادامه داد: فیلم صد دقیقه است و ما در دقیقه ۹۲ سراغ پایان‌بندی می‌رویم. قصه با یونس شروع شده و با همان هم تمام می‌شود. وقتی درباره زنان صحبت می‌کنیم بخشی از این صحبت به مردان نیز باز می‌گردد و یونس نماینده این مردان است.

ایرج‌زاد گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف کارگردان انتخاب درست بازیگر است. استاندارد بازیگران ما در سطح بین‌المللی چیزی کم ندارد. احساس می‌کنم مجموعه بازیگران این اثر بازی یکدستی را ارائه می‌دهند و به‌نظرم این اتفاقی است که باید بیفتد.

فریبا نادری، بازیگر فیلم اظهار کرد: این فیلم می‌تواند نقطه عطفی در کارنامه کاری من باشد. من پیش‌تر در انتخاب نقش اشتباهاتی داشتم و امیدوارم از این فیلم به بعد، انتخاب‌های درستی داشته باشم.

وی گفت: من در این فیلم نقش کمک بهیار را داشتم. برای خلق این کاراکتر پله پله جلو رفتم. صحبت‌های علیرضا برازنده و ابراهیم ایرج‌زاد در لحظه به لحظه کار کمک‌کننده بود.

علیرضا برازنده، مدیرفیلم‌برداری بیان کرد: درباره هر پلانی که ثبت می‌شد همراه با کارگردان کار مدت‌ها گفت‌وگو می‌کردیم. تلاشمان این بود با رسیدن به فهمی مشترک و ایجاد ارتباط میان پلان‌ها هدفی را که مدنظر بود دنبال کنیم و آن را پی می‌گرفتیم. امیدوارم نتیجه کار راضی‌کننده باشد.

وی گفت: این فیلم در کادر چهار در سه روایت می‌شود. ابعادی که استفاده کردیم خلاف قاب عریض است. صحنه نیز بر اساس همین ابعاد چیده می‌شد.

نرگس محمدی، تهیه‌کننده گفت: من همیشه از تهیه‌کنندگی ترس داشتم. وقتی این فیلمنامه را خواندم به علی اوجی گفتم دوست دارم «شوهر ستاره» اولین کار من در عرصه تهیه‌کنندگی باشد، زیرا این فیلمی است که مسائل مربوط به زنان را پیش می‌کشد.

نازنین احمدی، بازیگر گفت: صد در صد با علی اوجی به همکاری‌ام ادامه خواهم داد و خوشحالم که بخشی از این پروژه هستم. از ابراهیم ایرج‌زاد و دیگر عوامل کار تشکر می‌کنم.

علی اوجی هم بیان کرد: کار من فیلمسازی است و نه پیش‌بینی کردن درباره جایزه گرفتن یا نگرفتن. این که سیمرغ بگیرم یا نه به نظر هیات داوران بستگی دارد. خیلی خوشحالم که در این دوره نرگس محمدی، تنها تهیه‌کننده زن جشنواره است. من دوست دارم از همه عوامل فیلم که به ما کمک کردند تشکر کنم.

وی گفت: ابراهیم ایرج‌زاد هنگام ساخت فیلم من را غافلگیر کرد. او انگیزه‌ای بسیار و دغدغه‌هایی متفاوت دارد و امیدوارم موفق باشد.

هومن حاجی‌عبداللهی،‌ بازیگر بیان کرد: حضور در این فیلم برای من افتخار بود و برای بودن در این کار، نقش را متر نکردم.

نرگس محمدی: «شوهر ستاره» فیلمی زنانه است

تهیه‌کننده فیلم «شوهر ستاره»:

«شوهر ستاره» فیلمی زنانه است و به موضوعاتی پرداخته که تاکنون کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

به همین دلیل دوست داشتم که اگر قرار است اولین کارم را انجام دهم، چنین فیلمی باشد که این اتفاق هم افتاد.

حامد بهداد: «شوهر ستاره» فراتر از یک روایت شخصی است

بازیگر فیلم «شوهر ستاره»:من چیزی را که در این لحظه به عنوان تماشاگر دریافت کردم، نه فقط جنسیت، بلکه انسان است.

اگر بخواهم در یک جمله آن را بیان کنم، این است که چقدر آدم‌های تنها، بی‌نام و نشان و دورافتاده در اطراف ما هستند و غریب و تنها دارند زندگی می‌کنند و ما هیچ اهمیتی نمی‌دهیم. 

به آقای علی نوابی می‌گفتم، من داشتم آدم‌هایی را در این فیلم می‌دیدم که در همین نزدیکی، در تبعید هستند، همین مجاور و اطراف ما هستند. من قصه آدم‌های بی‌نام و نشان و غریب را دیدم.

اوجی: نگاه جنسیت‌زده در این جشنواره کمرنگ‌تر شده است

تهیه‌کننده فیلم «شوهر ستاره»:بسیار خوشحالم که در این جشنواره نگاه جنسیت‌زده کمتر دیده می‌شود. همچنین خوشحال‌ترم که به نظر می‌رسد تنها تهیه‌کننده زن جشنواره فیلم فجر امسال، سرکار خانم نرگس محمدی است. 

 امیدوارم در جشنواره‌های آینده شاهد حضور و فعالیت بیشتر فیلم‌سازان زن باشیم. قطعاً چنین رویدادی برای همه ما باعث خوشحالی خواهد بود. 

حاجی‌عبداللهی: حضورم در «شوهر ستاره» افتخار بزرگی بود

 بازیگر فیلم «شوهر ستاره»:اولین اتفاقی که در روند نقش‌آفرینی من افتاد، حضور علی و نرگس عزیز بود. ما با هم تعارف نداریم، و برای من افتخار بزرگی بود که در کنار آن‌ها حضور داشته باشم، حتی اگر فقط برای یک سکانس باشد. 

بنده همیشه به تفکر، اندیشه و نگاه ابراهیم ایرج‌زاد علاقه داشتم و مشتاق بودم که فرصتی برای همکاری با او داشته باشم. وقتی علی و نرگس پیشنهاد دادند، با کمال میل پذیرفتم.

نقش برایم چندان اهمیتی نداشت، مهم‌ترین مسئله این بود که در کنار ابراهیم کار کنم. البته شخصیت «فریبا» برای من اهمیت ویژه‌ای داشت.