به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، محمد امیرانی در آیین افتتاح فرودگاه کرمانشاه با بیان اینکه در نوسازی باند و عوامل پروازی فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه تمام استانداردهای بین المللی و آزمایشات مورد تایید شرکت دولتی آزمایشگاه فنی مکانیک و خاک رعایت شده است، گفت: پروژه توسعه و نوسازی باند جدید فرودگاه کرمانشاه به طول 3400 متر با حضور مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی، صنعت هوانوردی و استانی آماده بهرهبرداری است.
محمد امیرانی افزود: خوشبختانه باند جدید فرودگاه کرمانشاه و توسعه اپرون این پروژه بزرگ فرودگاهی پس از 18 ماه تلاش آماده بهرهبرداری است پروژهای که فرودگاه کرمانشاه را به هاب منطقهای به ویژه برای استانهای کردستان، همدان، ایلام و لرستان تبدیل میکند و یکی از فرودگاههای مهم جایگزین برای پروازهای عبوری داخلی و خارجی است.
سرپرست شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: عملیات اجرایی نوسازی این باند اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد و همزمان با شروع عملیات توسعه و بهسازی سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه نیز برای افزایش محوطه تاکسیوی و محل پارک هواپیما در دستور کار قرار گرفت.
امیرانی با بیان اینکه اکنون باند جدید و عوامل و سطوح پروازی این فرودگاه آماده افتتاح است، گفت: اخذ مجوزهای قانونی از سازمان هواپیمایی کشوری نیز در دست اجرا قرار گرفته است تا پس از صدور این مجوز، بهطور رسمی نشست و برخاست هواپیماها از این باند آغاز شود.
سرپرست شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به مشخصات فنی باند جدید فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه، یادآور شد: باند قدیمی فرودگاه کرمانشاه 53 سال قدمت داشت و به علت فرسوده شدن؛ امکان نشست و برخاست هواپیماهای مختلف از جمله بدنه متوسط نیز در این فرودگاه عملی نبود، اما با بهسازی باند جدید اکنون فرودگاه کرمانشاه آماده پذیرای تمام تایپهای هواپیماهای مسافری از جمله پهن پیکر است.
امیرانی خاطرنشان کرد: در اجرای عملیات بهسازی باند جدید و عوامل پروازی فرودگاه کرمانشاه، طول باند جدید این فرودگاه از 3200 متر به بیش از 3400 متر رسید و محل پارک هواپیماها نیز با افزایش به 10 فروند، به میزان 150 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه طول باند جدید فرودگاه کرمانشاه به 3400 متر افزایش یافته و عرض آن 45 متر است، گفت: 7.5 متر نیز شانه در طرفین این باند آماده سازی شده است و با بهسازی و توسعه، اپرون قدیمی، اکنون طول اپرون جدید این فرودگاه به 360 متر و عرض آن به 180 متر افزایش یافته است.
سرپرست شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: توسعه و بهسازی باند پروازی، تاکسیوی ارتباطی، زیرسازی، روسازی، اجرای رویه آسفالتی (توپکا و بیندر) و رویه بتنی، استریپسازی طرفین باند پروازی، زهکشی سطحی و زیر سطحی و استفاده از 115 هزار تن آسفالت و 16 هزار مترمکعب بتنریزی در باند و تاکسیویهای ارتباطی از مهمترین مشخصات پروژههای فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه است.
امیرانی با بیان اینکه قرارداد اولیه اجرای این پروژه مبلغ 460 میلیارد تومان بود که با ارزش فعلی بیش از 800 میلیارد تومان برآورد میشود و این پروژه بزرگ پس از حدود 18 ماه به پایان رسیده است، یادآور شد: در حال حاضر هفتهای بیش از 50 پرواز از فرودگاه کرمانشاه انجام میشود و در زمان عملیات اجرایی بهسازی باند جدید، پروازهای فرودگاه کرمانشاه متوقف نشد و از اردیبهشت ماه سال گذشته تاکنون باند احتیاطی این فرودگاه مورد استفاده قرار گرفته است. این پروژه در واقع، شاهکار مهندسان صنعت فرودگاهی ایران اسلامی در بازسازی باند و سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه؛ آنهم بدون ایجاد وقفه در پروازهای این فرودگاه است و همچنین موجب گشوده شدن دریچه پروازی به اروپا از طریق فرودگاه کرمانشاه میشود.
وی در پایان با بیان اینکه این پروژه تبلور دانش و تعهد متخصصان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است، تصریح کرد: با بهرهبرداری از باند جدید و عوامل پروازی این فرودگاه و عملیاتی شدن این پروژهها، علاوه بر مقاصد داخلی و عتبات عالیات، فرودگاه کرمانشاه آماده انجام پروازهای حج تمتع و حج عمره است و هدف این پروژه ارتقا ایمنی پروازها و افزایش ظرفیت پروازهای فرودگاه کرمانشاه در غرب کشور است.
توسعه فرودگاه کرمانشاه این استان را به مرکز مبادلات تجاری تبدیل میکند
منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز بیش از 405 همت پروژه با فرمان رئیس جمهوری به بهره برداری میرسد و توسعه فرودگاه کرمانشاه میتواند این استان را به مرکز مبادلات تجاری تبدیل کند که نیازمند حمایت ویژه است و این انتظار در استان وجود دارد تا با دستور رئیس جمهوری تعداد پروازهای این فرودگاه افزایش یابد.
مجتبی بیاتی، مدیرکل فرودگاه کرمانشاه نیز در این مراسم، اظهار کرد: فرودگاه کرمانشاه به عنوان هاب منطقه و تنها فرودگاه 24 ساعته غرب کشور است.
وی با بیان اینکه این فرودگاه میزبان مسافران استانهای مجاور و کشور عراق نیز هست، گفت: بهسازی باند اصلی در دو فاز اجرا شد که فاز دوم از اردیبهشت سال گذشته آغاز شد و مشکل اعتباری در این زمینه وجود نداشت.
به گزارش تسنیم، مجموعه اقدامات مربوط به عوامل پروازی و پروژه بازسازی سطوح پروازی فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه با اعتبار 1200 میلیارد تومان شامل؛ «باند پروازی به طول 3400 متر و عرض 60 متر به مساحت 204000 متر مربع»، «باند اضطراری به طول 3340 متر و عرض 45 متر به مساحت 150300 متر مربع»، «تاکسیوی های ارتباطی) باندهای خزش (به مساحت 70000 متر مربع»، «اقدامات استاندارد سازی مبتنی بر دستورالعملهای بینالمللی در دو طرف باند پروازی) حریم ایمنی پرواز (به عرض 140 متر از محور باند پروازی و در مجموع به مساحت 790000 مترمربع»، «اپرون محل توقف هواپیما به طول 360 متر و عرض 180 متر به مساحت 64800 مترمربع»، «نصب و راه اندازی440 عدد چراغ سیستم روشنایی»، «اجرای سیستم زهکش سطحی به طول 10000 متر طول و زهکش زیر سطحی به طول 18500 متر طول» است.
همچنین سایر پروژههای استانی شامل؛ نصب و راه اندازی ILS/DME فرودگاه کرمانشاه و خودکارسازی دو ایستگاه باران سنجی است.
گفتنی است، همزمان با چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در اولین سال دولت چهاردهم، در مجموع بیش از 120 هزار میلیارد تومان پروژه در بخشهای مسکن، حمل و نقل و هواشناسی شامل؛ 82 هزار و 590 واحد مسکونی شامل طرحهای نهضت ملی مسکن، مسکن حمایتی، شهرهای جدید، بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ارزش بیش از 74 هزار میلیارد تومان افتتاح میشود. در بخش حملونقل نیز 2 هزار و 250 پروژه در بخشهای جادهای شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، رفع نقاط پرحادثه، روکش آسفالت راههای شریانی، راه روستایی، ریلی، فرودگاهی، دریایی و هواشناسی با اعتبار 52 هزار میلیارد تومان افتتاح و به بهرهبرداری میرسد.
انتهای پیام/
∎