به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، T5 و SX5 پلاس علاوه بر چند ویژگی جدید به قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت جدیدی مجهز شدهاند.
فردا SX5 پلاس
کراساوور SX5 یکی از گزینههای خانوادگی در بازار به شمار میرود که با توجه به یکی سری المان، مناسب استفاده شهری است. اما حالا فردا موتورز این کراساوور مونتاژی را در رختی جدید و با باطنی قدرتمندتر از گذشته، قرار است به بازار عرضه کند.
برای درک تفاوت ظاهری بین دو نمونه، کافی است به رینگهای این خودرو توجه کنید. در مدل قبلی رینگها با طرحی به مراتب ساده روی خودرو نصب شده بودند اما در نمونه جدید طرح تراشخورده و دو رنگ پیدا کردهاند تا حس شکیلتری را به مالکین اهدا کند.
دومین تغییر در جلو خودرو انجام شده که سپر و جلوپنجره به نسبت گذشته از نوارهای کرومی بیشتری بهره میبرند. باقی اجزا از جمله چراغهای اصلی و مهشکن جلو بدون تغییر همچنان سر جای خود قرار دارند.
داخل کابین چند ویژگی جدید اضافه شده تا حس آپشنال بودن به سرنشینان القا شود. از جمله تجهیزات جدید میتوان به : 6 کیسههوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پردهای)، تنظیم برقی صندلیهای جلو و سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای اشاره کرد. این تیپ همانند گذشته همچنان به : سانروف، مالتی مدیا 8 اینچی لمسی با دوربین دنده عقب، روکش چرمی صندلیها، کروزکنترل، سنسور نور، فرمان برقی، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی، سیستم کنترل پایداری و سیستم کمکی حرکت در سربالایی مجهز است.
اما بی شک مهمترین تغییر تیپ جدید SX5، تغییر قوای محرکه از موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی به 1.5 لیتری توربوشارژ است. پیشرانه قبلی این خودرو قدرتی معادل 123 اسببخار و گشتاور 150 نیوتنمتر را به کمک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میکرد، اما موتور جدید این خودرو به کمک سیستم توربوشارژ توانایی تولید 150 اسببخار قدرت و 200 نیوتنمتر گشتاور را دارد. این توان بالا میتواند سواری مناسبتری را به راننده اهدا کند و در هنگام شتابگیری ناگهانی و سبقتها به راننده کمک کند.
فاصله بین دو محور این کراساوور 2720 میلیمتر عنوان شده است. این فاصله سبب شده تا فضای مناسبی در اختیار افراد با قد بلند قرار بگیرد.
فردا T5 پلاس
دومین خودرو ارتقا یافته فردا موتورز، T5 پلاس است. T5 اینبار با قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت متفاوتی معرفی شد. این خودرو در نمونه قبلی به موتور 1.5 لیتری مجهز بود که به کمک سیستم توربوشارژ 156 اسببخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور را به کمک گیربکس 6 سرعته AT به چرخهای منتقل میکرد. در تیپ پلاس همچنان یک موتور 1.5 لیتری این کراساوور خوش چهره را به حرکت در میآورد اما قدرت و گشتاور آن افزایش یافته است. حداکثر قدرت تولیدی این موتور 190 اسببخار و حداکثر گشتاور آن 300 نیوتنمتر است که نیرو را به واسطه گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میکند.
از دیگر تغییرات ظاهری این خودرو میتوان به مجموعه سپر و جلوپنجره اشاره کرد که سبب شده تا ظاهری بهروزتر و اسپرت را در این خودرو ببینیم. همچنین در نمای عقب نوشته FMC به بین دو چراغ اضافه شده و لوگو پلاس هم بیانگر تیپ جدید این خودرو است.
با نشستن داخل کابین T5 پلاس، دو تغییر اساسی در نمای داخلی مشاهده میشود. فرمان مشابه سوبا M4 شده که از طراحی بهروزتری به نسبت نمونه قبلی برخوردار است. دسته دنده مکانیکی جای خود را به نمونه الکتریکی داده که زیبایی بصری بیشتری به داخل کابین انتقال داده است. همانند تیپ قبلی این خودرو در بحث تجهیزات ایمنی و رفاهی به تجهیزات مناسبی مجهز شده که از جمله آنها میتوان به : 6 کیسههوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پردهای)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، دستیارهای کمکی رانندگی (هشدار برخورد از جلو، هشدار حرکت بین خطوط و رادار تابلوخوان)، سقف پانورامیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، درب صندوق برقی، سنسور نور و باران، مالتی مدیا 12 اینچی لمسی، دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب، روکش چرمی صندلیها، گرمکن صندلیهای جلو، دوربین ثبت وقایع، کروزکنترل، ترمز پارک برقی و اتوهلد اشاره کرد.
یکی از نکات مثبت این خودرو ظرفیت بالای صندوق عقب آن است که بیش از 515 لیتر حجم را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. این حجم میتواند مناسب سفرهای برون شهری خانوادگی باشد.