جهان صنعت نیوز، رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی اعلام کرد که کاهش علاقه جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال به ورود به دانشگاه، با شرایط اشتغال در کشور ارتباط مستقیم دارد. نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی در پاییز ۱۴۰۳ ۱۱.۱ درصد بوده که نشاندهنده تأثیر چالشهای اقتصادی بر تصمیم جوانان برای ادامه تحصیل است.
بیرغبتی جوانان به تحصیل در دانشگاه، در سالهای اخیر به یکی از چالشهای اساسی نظام آموزش عالی ایران تبدیل شده است. بر اساس اعلام رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، شرایط اشتغال در کشور، نقش مهمی در این روند دارد و بسیاری از جوانان به دلیل ناامیدی از آینده شغلی، ترجیح میدهند وارد دانشگاه نشوند.
طبق آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، ۱۱.۱ درصد از جمعیت فعال فارغالتحصیلان دانشگاهی در پاییز ۱۴۰۳ بیکار بودهاند که معادل ۸۴۰ هزار نفر است. این آمار نشان میدهد که عدم تناسب میان مهارتهای آموزشی و نیازهای بازار کار، در کنار رکود اقتصادی و رقابت بالا برای مشاغل تخصصی، عامل اصلی افزایش بیکاری در میان تحصیلکردگان دانشگاهی است.
علی باقر طاهرینیا، معاون وزیر علوم، در گفتوگو با ایرنا تأکید کرد که نظام آموزش عالی باید متناسب با نیاز بازار کار تغییر کند. وی توضیح داد که پذیرش دانشجو در دورههای روزانه، باید بر اساس ظرفیتهای شغلی کشور باشد و در مقابل، برای افرادی که با هزینه شخصی تحصیل میکنند، محدودیتی اعمال نشود.
وی افزود:”اگر میخواهیم نیروی انسانی برای بازار کار تربیت کنیم، باید پذیرش دانشجو در رشتههای خاص، بر اساس پیشبینی نیازهای جامعه باشد. اما اگر فردی صرفاً برای ارتقای دانش خود، هزینه تحصیل را شخصاً پرداخت میکند، نباید او را از ورود به دانشگاه منع کنیم.”
معاون وزیر علوم تأکید کرد که آموزش عالی وظیفهای در قبال تأمین شغل ندارد، بلکه مسئولیت آن، تربیت دانشجویان ماهر و توانمند برای ورود به بازار کار است. بااینحال، وی تصریح کرد که بازار کار باید ظرفیت جذب این دانشآموختگان را داشته باشد و در شرایط رکود اقتصادی، حتی ماهرترین فارغالتحصیلان نیز با چالش اشتغال مواجه خواهند شد.
وی با اشاره به اقدامات دولت برای بهبود شرایط اشتغال فارغالتحصیلان گفت:در برنامه هفتم توسعه، وزارت علوم مکلف شده است که برنامههای درسی دانشگاهی را بازنگری کند تا هر دانشجو پس از پایان تحصیل، یک مهارت کاربردی مرتبط با بازار کار کسب کرده باشد.
آموزش مهارتی بهعنوان یک رویکرد جدید، موردتوجه وزارت علوم قرار گرفته و قرار است دورههای کارآموزی و کارورزی در دانشگاهها تقویت شوند.
حمایت از رشتههای کمتقاضا مانند علوم پایه، فلسفه و ادبیات، از طریق ارائه بورسهای تحصیلی برای جذب دانشجویان در این حوزهها انجام خواهد شد.
∎