به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجتالاسلاموالمسلمین سید محمد حسین راجی، مدیر اندیشکده راهبردی «سعداء»، ظهر امروز در جلسه رزمندگان جهاد تبیین در موسسه امیر بیان اصفهان با موضوع« محورهای روایت مقاومت، شیوه های جهاد امیدآفرینی»، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان این عرصه، به تشریح اهمیت جهاد تبیین و پاسخ به شبهات پرداخت.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از جلسات بدون خروجی مشخص برگزار میشوند،بیان کرد: جهاد تبیین نقش محوری در روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه دارد و امروزه شبهات رایج مانند اختلاس، کارآمدی نظام، محور مقاومت و حجاب، مورد توجه است که باید به ریشه این شبهات توجه شود.
حجتالاسلاموالمسلمین راجی، برای پاسخگویی موثر به شبهات، دو رویکرد اساسی را مطرح کرد: اول، شکستن گارد مخاطب از طریق همراهی و همدردی با او و دوم، شناسایی دقیق ریشه و انگیزه مطرح شدن شبهه.
مدیر اندیشکده راهبردی «سعداء» با بیان اینکه صرف ارائه دستاوردها در پاسخ به شبهات کافی نیست، بر ضرورت شناخت عمیق دلایل نارضایتی و شبهات تاکید کرد.
وی همچنین به بیان خاطراتی از زندگی شخصی و مواجهه با افراد مختلف پرداخت تا اهمیت همراهی و درک دغدغههای مردم را نشان دهد.
ضرورت جهاد تبیین در پاسخ به شبهات و آگاهی بخشی به جامعه
حجتالاسلاموالمسلمین راجی با توجه به اهمیت جهاد تبیین،خاطرنشان کرد: در جهاد تبیین چالشهایی وجود دارد و در این زمینه باید به شناخت ریشه شبهات و کماطلاعی مخاطبان پرداخت.
مدیر اندیشکده راهبردی «سعداء» با انتقاد از سطحینگری و فقدان اطلاعات عمیق در میان بسیاری از افراد، حتی نخبگان و سلبریتیها، بیان کرد: بسیاری از افراد از بدیهیترین مسائل روز و تاریخی کشور بیاطلاع هستند و این نشان میدهد که فضای مجازی به جای افزایش عمق اطلاعات، باعث سطحینگری شده است.
حجتالاسلام والمسلمین راجی با اشاره به ناآگاهی عموم مردم، حتی افراد مذهبی و حزباللهی، نسبت به موضوعات مهمی چون FATF و سند ۲۰۳۰، بر ضرورت افزایش آگاهی و روشنگری در جامعه تاکید کرد. وی با ارائه مثالهایی ملموس، بیان داشت که بسیاری از افراد، علیرغم دغدغههای دینی و سیاسی، در جریان جزئیات و ابعاد مختلف این مسائل نیستند. همچنین، ایشان با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت آگاهی دانشآموزان از مفاهیم دینی و تاریخی، این وضعیت را “فاجعهبار” توصیف کرد و بر لزوم توجه ویژه به این قشر از جامعه تاکید نمود.
وی تصریح کرد: ما بر ایجاد یک رویکرد علمی در پاسخ به شبهات تاکید داریم و در حوزه علمیه، علم اصول وجود دارد که با تحلیل دادهها به استنباط احکام میپردازد و ما نیز در جهاد تبیین به چیزی مشابه این نیاز داریم؛ علمی که با تحلیل شبهات، پاسخهای مناسب و مؤثر را ارائه دهد، ما به "علم اصول شبهات" نیازمندیم، نه صرفاً پاسخهای آماده و کلی.
حجتالاسلام راجی با اشاره به اینکه صرفاً پاسخ دادن به شبهات در خیابانها یا در فضای مجازی، نمیتواند راهگشا باشد، بر ضرورت ایجاد یک "فناوری جهاد تبیین" تاکید کرد و با بیان اینکه پاسخ به شبهات، تنها بخشی از جهاد تبیین است، افزود: ما نباید صرفاً به دنبال ساکت کردن طرف مقابل باشیم، بلکه باید به دنبال قانع کردن او با استدلال و منطق باشیم.
مدیر اندیشکده راهبردی «سعداء» با ارائه مثالهای ملموس از بیاطلاعی عمومی نسبت به مسائل مختلف، اهمیت درگیر کردن احساسات و عواطف مخاطب در فرایند تبیین را بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: با ارائه نمونههایی از سوالات و شبهاتی که در جامعه مطرح میشود، چالش اصلی در این زمینه حجم بالای شبهات و ابهامات انباشته شده در ذهن افراد است.
حجت الاسلام والمسلمین راجی با تاکید بر اینکه پاسخ به شبهات به دو شکل تدافعی و تهاجمی قابل انجام است، گفت: در شیوه تدافعی، ما تنها به پاسخ دادن به شبهات اکتفا میکنیم، در حالی که در شیوه تهاجمی، با ایجاد فناوری و ارائه تحلیل دقیق از مسائل، به ریشه شبهات میپردازیم و به مخاطب دیدی کلان و جامع میدهیم.
وی در ادامه، با اشاره به موضوع حمایت ایران از محور مقاومت، به تحلیل دقیق و جامعی از این مسأله پرداخت و اذعان کرد: چگونه با ارائه دادهها و استدلالهای منطقی، میتوان ابهامات و شبهات مطرح شده در این زمینه را برطرف کرد؟ مهمترین نکته در جهاد تبیین، همراهی با مخاطب در زمینه مشکلات و چالشها و ارائه دستاوردها به شکل افتخارآمیز است، نه اینکه مشکلات را به پای مسئولان گذاشته و افتخارات را نادیده بگیریم.
مدیر اندیشکده راهبردی «سعداء» با ارائه یک مثال عملی از نحوه پاسخگویی به شبهات، نشان داد که چگونه میتوان در عرض چند دقیقه، یک تحلیل جامع و مستند از یک موضوع ارائه کرد و ذهن مخاطب را به چالش کشید.
وی گفت: ما باید به فناوری جهاد تبیین برسیم، و تولید محتوای متنی و تصویری قوی و جذاب برای پاسخگویی به شبهات و ابهامات داشته باشیم و نقش فعال و موثری در مقابله با جنگ شناختی دشمن ایفا کنیم.
تحلیل جنگ شناختی دشمن و راهکارهای مقابله با آن
حجت الاسلاموالمسلمین راجی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر، موضوع جهاد تبیین و ضرورت مقابله با جنگ شناختی دشمن به یکی از مباحث داغ در محافل فرهنگی و رسانهای تبدیل شده است و در همین راستا صرفا پرداختن به موضوع حجاب و امر به معروف، نمیتواند پاسخگوی شبهات و ابهامات موجود در جامعه باشد، بر میبایست به "نقشه استعمار در حوزه زن" پرداخت.
وی با اشاره به اینکه مسئله حجاب تنها یکی از ابعاد جنگ شناختی دشمن است، افزود: دعوای ما سر حجاب نیست، بلکه دعوا بر سر جهانبینی و نگرش به زن است.
مدیر اندیشکده راهبردی «سعداء» با اشاره به تجربیات خود در گفتگو با دختران و زنان جوان، به تاثیرگذاری مباحثی چون "ناگفتههای صورتی" اشاره کرد و گفت: «وقتی در اعتکاف ها برای دختران از نقشه استعمار در حوزه زن صحبت کردم، دختران با حجاب و بی حجاب، ابراز داشتند که برای اولین بار به این موضوع از این منظر نگاه کرده اند و این باعث شد که نگرش آنها به حجاب تغییر کند.
تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران
وی در ادامه به ضرورت تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته پرداخت و گفت: ما باید نشان دهیم که جمهوری اسلامی در مسیر صعود و پیشرفت قرار دارد و این مسئله را با ارائه آمار و ارقام مستند، به اثبات برسانیم.
حجتالاسلام والمسلمین راجی بیان کرد: کتاب "صعود چهلساله دو" کتابی است که نشان میدهد ایران در نزدیکی قله قرار دارد.
وی گفت: در جنگ شناختی دشمن سه هدف را دنبال میکند: ترساندن مردم، ناامید کردن آنها و از بین بردن وحدت ملی و برای مقابله با این اهداف، ما باید محور مقاومت را تبیین کنیم، دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب را به مردم نشان دهیم و نقشه استعمار در حوزه زن را برای مردم بازگو کنیم.
مدیر اندیشکده راهبردی «سعداء» ابراز کرد: دشمن از شبهاتی مانند تورم و رد صلاحیتها برای ضربه زدن به نظام استفاده می کند و ما باید با آگاهی و بصیرت، به این شبهات پاسخ دهیم و از ارائه تحلیلهای سطحی و تکراری خودداری کنیم.
ضرورت جهاد تبیین و آگاهیبخشی در مقابله با جنگ شناختی دشمن
حجتالاسلام راجی با تأکید بر ضرورت ایجاد یک رویکرد علمی در پاسخ به شبهات گفت: همانطور که حوزه علمیه به وسیله علم اصول با تحلیل دادهها به استنباط احکام میپردازد؛ ما نیز در عرصه جهاد تبیین به چیزی مشابه این نیاز داریم تا با تحلیل شبهات، پاسخهای مناسب و مؤثر را ارائه دهیم.
صاحبخبر -
∎