شناسهٔ خبر: 71162441 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

تحلیل سید علی خمینی از ریشه ها و نتایج طوفان الاقصی/صدور، طبیعت انقلاب است، این روح در قفس نمی ماند!

گاهی تعجب می‌کنم از کسانی که فکر می‌کنند و بیان می‌کنند که در این جنگ اخیر و در این دفاع مقدس، حماس شکست خورده است. واقعا جای تعجب دارد. چگونه کسی می‌تواند صحنه تاریخ را ببیند و بگوید اسرائیل پیروز شده است؟ کدام تحلیل‌گر می‌تواند این‌گونه تحلیل کند؟ همین امروز که نظرسنجی جدیدی در سرزمین اشعالی منتشر شده است، تنها چهار درصد از جمعیت سرزمین‌های اشغالی معتقدند که در این جنگ پیروز شده‌اند. در این شرایط چگونه تحلیل کنیم که حماس شکست خورد و مقاومت تضعیف شد؟

صاحب‌خبر - شهدای ایران: سرویس سیاسی/حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی یادگار امام راحل، در نشست مسئولان نهادهای جمهوری اسلامی در کشور عراق که به مناسبت چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بیت امام خمینی در نجف اشرف برگزار شد، بیان کرد: بیش از هر تعبیری می‌توان انقلاب اسلامی ملت ایران را یک انقلاب فرهنگی دانست. یعنی قبل از آنکه خیابان‌های کشور توسط ملت فتح شود، این قلوب مردم بود که متحول شد و تغییر کرد. وی افزود: تا وقتی که قلب‌ها دگرگون نشود و در مسیر قرار نگیرد، شما نمی‌توانید خیابان‌ها را فتح کنید. کار بزرگ امام (ره) هم همین بود. تاثیر در قلوب و تحولی که در قلوب میلیون‌ها نفر ایجاد کرد، این کار فرهنگی بزرگ و عمیق را رقم زد. کرامت بزرگ امام کیمیاگری قلبها بود نوه حضرت امام(ره) ادامه داد: ما امروز وقتی در جامعه خودمان با وجود این همه امکانات فرهنگی، با انواع و اقسام مشکلات روبرو می‌شویم و نمی‌توانیم با جوانان امروز سخن گفته و آنها را قانع کنیم، تازه به اهمیت کار امام پی می‌بریم. وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، باید به یاد بیاوریم که زمانی، پیری در این دنیا می‌زیست که توانست قلب میلیون‌ها نفر را مسخّر کند. صدها هزار نفر را به راه اسلام رهنمون کند. صدها هزار نفر را بی هیچ فشاری محجبه کند. صدها هزار جوان را به وادی نماز و روزه و عبادت بکشاند. اینکه یک فرد در خانه محقرش در نجف اشرف باشد و بتواند در تمام روستاها و شهرهای کشور اقدام فرهنگی خود را بگستراند و قلوب ملت را تسخیر کند حقیقتا کرامتی بزرگ است! وی گفت: یکی از نزدیکان امام نقل می‌کرد و می‌گفت امام (ره) شاید از همه اینهایی که داعیه داران عرفان هستند، بیشتر در مسیر عرفان زحمت کشیده بود ولی ما 50 سال با امام بودیم و ندیدیم کفش جلوی پای او صاف شود. این کرامات برای او کوچک بود! اگر یک کرامت داشت، آن این بود که در خانه بود ولی قلب‌ها را کیمیا می‌کرد و قلب‌ها را تسخیر کرده بود. وی ادامه داد: حرکتی که این پیر ایجاد کرد و تغییری که در جامعه بوجود آورد، الی الان قابل لمس است. شما ویژگی جوانان و نوجوانانی که در دوره انقلاب زیستند و رشد و نمو کردند را هنوز هم به چشم خود می‌بینید. کسانی که روح امام (ره) آنها را احیا کرد، پیش از آنکه دیگران به سن کار برسند؛ وارد وادی شدند. آنها 15 تا 16 ساله بودند که وارد وادی سختی‌ها و مشقات شدند. در جنوب کشور می‌جنگیدند و در غرب کشور دفاع می‌کردند. خستگی ناپذیری، شکست ناپذیری، امید، سه صفت ممتاز انقلابی‌های راستین سید علی خمینی گفت: جوانانی که روح امام (ره) در آنها اثر گذاشته بود، بازنشستگی در آنها معنا ندارد. در انقلابی‌های راستین آن دوران هیچ وقت اثر بازنشستگی نمی‌بینید. اثر خستگی، شکست و ناامیدی در این افراد دیده نمی‌شود. وی افزود: انقلابی‌های راستین یکپارچه امید هستند. جوانانی که با روح امام بیدار شدند، یکپارچه امید و شور و یکپارچه آرمان هستند و هیچ وقت خسته نمی‌شوند؛ هیچ وقت شکست در آنها راه نمی‌یابد. اصلا برای پیروان این مسیر، شکست معنی ندارد. صدور، طبیعت انقلاب است، این روح در قفس نمی ماند! نوه حضرت امام (ره) ادامه داد: این چه ایده، چه روحیه و چه روحی بود که دمیده شد و میلیون‌ها نفر را احیا کرد؟ میلیون‌ها نفر را به عرصه آورد و حتی در محدوده مرزهای ایران نماند. صدور طبیعت انقلاب بود که اتفاق افتاد. این روح در یک قفس نمی‌گنجید. این فکر و ایده روز به روز مرزهای کشورهای مختلف را درنوردید. همه دنیای استکبار در مقابلش ایستادند اما تا وقتی که اصالت خود را داشت و تا وقتی اصالت خود را داشته باشد، گام به گام پیش رفت و خواهد رفت. انقلاب اسلامی بر جبهه ی مقاومت وی بیان کرد: تلاش فلسطینی‌ها برای مقاومت و حفظ سرزمین‌های خود از اشغال، پیش از انقلاب هم بود اما رویه اصلی آن رویه ملی گرایی، ناسیونالیسم و چپ گرایی بود. اما هویت اسلامی آن پس از پیروز انقلاب اسلامی ایران در 1979 پر رنگ و تقویت شد. جهاد اسلامی در سال 1981 تاسیس شد. جزب الله لبنان 1982 و حماس در 1987 تاسیس شد. اینها همه از برکات کدام حرکت است؟ یادگار امام (ره) یادآور شد: اینکه اسلام به‌عنوان یک عنصر حرکت و یک عنصری که برای دنیای امروز سخن دارد در مواجهه با ظلم و اشغال‌گری می‌تواند به‌عنوان یک عامل موثر و موثرترین عامل اقدام کند، از کجا بوجود آمد؟ اثر کدام اندیشه بود؟ وی افزود: نمی‌گویم در سال‌های قبل گروهای اسلام‌گرا نبودند، اما این بی‌انصافی است که بگوییم رشد امیدها و امیدبخشی به این گروه‌ها در سایه سار اسلام امام و انقلاب ایران نبود. این انقلاب بود که توانست گفتمان خود را به دنیا عرضه کند و طرفداران خود را در دنیا پیدا کند. اگر انقلاب نبود، امروز نه از حماس خبری بود و نه از حماسه حماس! سید علی خمینی ادامه داد: گاهی تعجب می‌کنم از کسانی که فکر می‌کنند و بیان می‌کنند که در این جنگ اخیر و در این دفاع مقدس، حماس شکست خورده است. واقعا جای تعجب دارد. چگونه کسی می‌تواند صحنه تاریخ را ببیند و بگوید اسرائیل پیروز شده است؟ کدام تحلیل‌گر می‌تواند این‌گونه تحلیل کند؟ همین امروز که نظرسنجی جدیدی در سرزمین اشعالی منتشر شده است، تنها چهار درصد از جمعیت سرزمین‌های اشغالی معتقدند که در این جنگ پیروز شده‌اند. در این شرایط چگونه تحلیل کنیم که حماس شکست خورد و مقاومت تضعیف شد؟ تحلیل سید علی خمینی از ریشه ها و نتایج عملیات طوفان الاقصی سید علی خمینی سپس به تحلیل طوفان الاقصی و بررسی ریشه ها و نتایج آن پردخت و گفت: شما حادثه طوفان الاقصی را نمی‌توانید از گذشته‌اش منفک کنید و بگویید یک حادثه بود، شروع شد و تمام شد! باید برای تحلیل درست طوفان الاقصی دو فاکتور «ریشه‌های این حرکت» و «نتایج این حرکت» را لحاظ کرد. اگر چشمتان را نسبت به این دو فاکتور ببندید، اصلا نمی‌توانید تحلیل کنید. ریشه های طوفان الاقصی چه بود؟ نوه حضرت امام(ره) در تشریح ریشه های طوفان الاقصی گفت: غربی‌ها در افکار عمومی شکست خوردند. دلشان می‌خواست شروع حوادث منطقه را از هفت اکتبر بدانند، این دروغ بود. هفت اکتبر از یکسری ریشه‌ها برآمده است. نمی‌شود ظلم تاریخی به یک ملت را ندید. سید علی خمینی بیان کرد: امروز تأکیدم بر ظلم تاریخی دهه های گذشته نیست، نمی خواهم بگویم چند دهه قبل، غصب کردید، کشتید، بیرون کردید، تجاوز و زورگویی کردید و توقع دارید یک ملت مسلمان و آزاده، ساکت بنشیند و زندگی در نکبت را انتخاب کند؟ نمی خواهم از این منظر به تحلیل طوفان الاقصی بپردازم، بلکه تاکید من بر اتفاقات جدیدی است که در سالهای اخیر رخ داده است.