اطلاعات نوشت: وقتی سخن از آلودگی هوا به میان می آید، مسئولان ذیربط که سالهاست از عمل به تعهدات خود در این حوزه شانه خالی می کنند، انگشت اتهام را با کلید واژه هایی نظیر «خودروهای تک سرنشین» و «تشدید برخورد با وسایل نقلیه بدون معاینه فنی» به سمت مردم نشانه می روند و به این ترتیب سعی می کنند از بارمسئولیت قانونی شان رهایی یابند اما به واقع آیا اگر دولت های مختلف و شهرداری ها فقط در حوزه خروج وسایل نقلیه فرسوده به درستی عمل می کردند،اکنون شاهد تشدید آلودگی هوا و مخاطرات آن نظیر مرگ سالانه ده ها نفر از هموطنانمان بودیم ؟
طی سالهای گذشته ساکنان کلانشهرهای کشورماندر اکثر روزهای سال و به ویژه هنگام برودت هوا ، با معضل آلودگی هوا روبرو می شوند که به گفته کارشناسان این حوزه،سهم زیادی از این آلودگی ناشی از تردد خودروهای فرسوده و همچنین کیفیت پایین سوخت است و به طور حتم اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده می توانست از بروز شرایط بغرنج فعلی و مرگ انسان های بیگناه جلوگیری کند که چرایی عدم انجام این کار سئوالی است که دادستانی به عنوان نماینده مدعی العموم و مسئولان ذیربط در دستگاه ها و نهاد های دولتی و غیردولتی مرتبط، باید پاسخگو باشند؛اما دریغ از کوچکترین دلسوزی !
البته ماجرای خودروهای قدیمی و دودزا به موارد یاد شده ختم نمی شود،بلکه متاسفانه اکنون شاهد تردد تعداد زیادی از خودورهای دولتی هستیم که بدون اخذ معاینه فنی از مراکز مجاز، در سطح شهرها تردد و آلایندگی های مرگبار تولید می کنند.
بر اساس قانون تمامی وسایل نقلیه اعم از شخصی یا دولتی باید از مراکز صدور معاینه فنی ،این گواهی را دریافت کنند اما چرا این الزام فقط باید برای خودروهای شخصی اعمال و کنترل شود و وسایل نقلیه ارگان های مختلف از این امر مستثنی هستند و هرگز در صف مراکز صدور معاینه فنی مشاهده نمی شوند ؟!
رئیس پلیس ترافیک شهری کشور در این باره گفت: برای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا، برخورد با خودروهای دولتی دارای نقص فنی و بهویژه خودروهای دودزا، در دستور کار قرار گرفته است.
سرهنگ حسین ولی تویسرکانی افزود: برای اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینههای فنی و ایمنی و کنترل آلایندههای هوا و صدا، معاینه فنی تمامی وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین و موتورسیکلت که به وسیله بخشهای دولتی، عمومی و غیر دولتی بهکار گرفته میشوند، در دورههای زمانی منظم و از سوی مراکز مورد تایید سازمان محیط زیست الزامی است.
وی با تأکید بر این که به تمامی نیروهای پلیس ترافیک شهری سراسر کشور ابلاغ شده است که از ۱۵بهمن تا پایان سال، برخورد با خودروهای دولتی فاقد معاینه فنی و دودزا ، بهصورت ویژه انجام شود، افزود: از تاریخ یاد شده شاهد تشدید اعمال قانون نسبت به خودروهای متخلف خواهیم بود.
رئیس پلیس ترافیک شهری ادامه داد: این اقدامات برای حفاظت از سلامت عمومی و کاهش آلایندههای هوا انجام میشود و از تمامی شهروندان و سازمانهای دولتی خواسته شده است تا در اجرای قانون هوای پاک همکاریهای لازم را داشته باشند .
محال است!
عضو هیات علمی و استاد دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز هم درباره معضل آلودگی هوا به ایرنا میگوید: اصولا مقابله و رفع آلودگی هوا در کلانشهرهای کشورمان تا زمانی که ۲۴میلیون دستگاه خودروی فرسوده تردد می کنند، در کوتاه مدت و حتی میان مدت ممکن نیست.
دکتر بهروز ساری صراف افزود: البته از رده خارج کردن این تعداد خودرو که در خیابان ها و معابر کشور به ویژه شهرهای بزرگ و صنعتی در حال رفت و آمد هستند، نیازمند سرمایهگذاری و هزینه کرد بسیار است که با درآمدهای کنونی کشور و نظام بودجهریزی همخوانی ندارد.
وی معضل آلودگی هوا در ایران و به ویژه شهرهای بزرگ مثل تهران، تبریز، مشهد، اهواز، اصفهان، کرج و اراک را بسیار جدی میداند و با هشدار به متولیان برای چاره جویی فوری در این باره، تأکید کرد: تبریز و تهران در سالهای گذشته با آلودگی روز افزون مواجه شدهاند و این ۲شهر دیگر نای نفس کشیدن را به ویژه در روزهایی که شاهد سکون هوا هستیم، ندارند و اگر رویه کنونی تداوم یابد، در آینده نه چندان دور با انواع مشکلات بهداشتی، درمانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مواجه خواهیم شد.
ساری صراف ادامه داد: با توجه به شرایط موجود چنین به نظر میرسد که در بهترین حالت و نگاه خوشبینانه، دولت و شهرداریها سالانه توانایی فقط ۲درصد خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور را دارند که این عملکرد به هیچ عنوان پاسخگوی حجم بالای آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نیست.
وی رفع مسایل زیست محیطی را جزو حقوق عامه میداند و با تاکید بر این که نباید در این باره سهلانگاری شود، افزود: بر این اساس دستگاه قضایی باید از حق نفس کشیدن نسلهای آینده مراقبت کند و برای رفع بحران های آلودگی هوا وارد عمل شود .
استاد دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز از این که چرا ماده ۱۳قانون هوای پاک در کشور اجرایی نمی شود، ابراز تعجب کرد و گفت: بر اساس این قانون تمامی مراکز صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی اعم از دولتی و غیردولتی موظفند از سوخت استاندارد مصوب استفاده کنند و در صورت نبود سوخت مناسب، واحدهای یاد شده مکلفند تا آلایندههای منتشره را در حدود مجاز انتشار آلایندههای هوا نگه دارند.
این استاد دانشگاه گفت: این که مقامهای رسمی اعلام می کنند که کمتر از ۲درصد احکام قانونی درباره محیط زیست اجرا شده است، جای بسی نگرانی و تامل دارد!
ساری صراف منبع اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها را وسایل نقلیه متحرک میداند و تأکید میکند: این موضوع علاوه بر فرسودگی خودروهای موجود به نوع و کیفیت سوخت آنها هم ارتباط دارد که باید از اکنون سیاستهای دولت تغییرات اساسی کند.
وی با بیان این که آلودگی هوا در ایران سلامت بیش از ۷ میلیون نفر را به طور مستقیم به مخاطره انداخته است، آن را تهدیدی جدی در حوزه بهداشت و درمان تلقی کرد و ادامه داد: این افراد در معرض جدی ابتلا به تومورهای مغزی قرار دارند که سهم کلانشهر تبریز در آن، حدود یک میلیون نفر است.
تداوم آلودگی در تهران و کرج
بنا به این گزارش دیروز سازمان هواشناسی کشور برای استمرار پدیده وارونگی هوا در شهرهای تهران و کرج که خطر افزایش شاخص آلودگی به حد بسیار ناسالم و آستانه خطرناک را به همراه دارد، هشدار نارنجی صادر کرد.
این سازمان با تأکید بر ضرورت مدیریت بهینه مصرف سوختهای فسیلی و کنترل فعالیتهای صنعتی آلاینده، توصیه کرد شهروندان در این شرایط از تردد غیرضروری و حرکات ورزشی در فضای باز پرهیز کنند. همچنین کنترل و پایش مداوم شاخصهای آلودگی هوا به وسیله دستگاههای ذیربط به منظور اتخاذ تصمیمات مقتضی برای حفظ سلامت شهروندان ضروری است.
حسن عباسنژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران هم گفت: عوامل موثر در آلایندگی هوای این استان سبب شده است که اکنون بار آلودگی در پایتخت هر روز بیشتر شود، بنابراین حل این مساله نیاز به یک مدیریت جدی با همکاری همه دستگاههای متولی دارد.
وی درباره وضع آلودگی هوای تهران به ایرنا افزود: آلودگی هوا در شهرهای کشور در حال فراگیری است و حتی شهرهای کوچک با آن دست و پنجه نرم میکنند اما در شهرهای بزرگی نظیر تهران، آلودگی هوا شدت بیشتری یافته است.
عباسنژاد با بیان این که خودرو و سوخت غیراستاندارد ۲ عامل اصلی آلودگی هوای تهران به شمار می آیند، ادامه داد: در مورد هوا و محیط زیست، آلودگیهای هوا به مرور زمان اثرات بیشتری نشان میدهد اما آنچه مسلم است باید برنامه زمانبندی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای حل مشکل آلودگی هوا داشته باشیم .
وی با اشاره به این که قانونگذار قوانین مناسبی را برای کاهش آلودگی هوا در تهران وضع کرده است، ادامه داد: ۲۱دستگاه موظف به فعالیت برای کاهش آلودگی هوا هستند و دستگاههای متولی باید نسبت به اجرای برنامههای خود اقدام کنند تا محیط زیست هم بتواند نظارت بیشتری بر عملکرد آنها داشته باشد.
گفتنی است از ابتدای این هفته تاکنون اراک، قم، قزوین، ایوانکی گرمسار ، همدان ، مشهد، ۱۰ شهر خوزستان، ارومیه ، زنجان و حتی برخی شهرهای مازندران در وضع آلودگی هوا قرار گرفته اند و مسئولان هم در انتظار وزش باد و بارش باران، به اجرای تمهیدات نخ نما و بی فایده نظیر تعطیلی مدارس و اعمال محدودیت برای تردد خودورها ادامه می دهند؛ همانند برداشت آب از دریا با کفگیر !
اطلاعات نوشت: وقتی سخن از آلودگی هوا به میان می آید، مسئولان ذیربط که سالهاست از عمل به تعهدات خود در این حوزه شانه خالی می کنند، انگشت اتهام را با کلید واژه هایی نظیر «خودروهای تک سرنشین» و «تشدید برخورد با وسایل نقلیه بدون معاینه فنی» به سمت مردم نشانه می روند و به این ترتیب سعی می کنند از بارمسئولیت قانونی شان رهایی یابند اما به واقع آیا اگر دولت های مختلف و شهرداری ها فقط در حوزه خروج وسایل نقلیه فرسوده به درستی عمل می کردند،اکنون شاهد تشدید آلودگی هوا و مخاطرات آن نظیر مرگ سالانه ده ها نفر از هموطنانمان بودیم ؟
طی سالهای گذشته ساکنان کلانشهرهای کشورماندر اکثر روزهای سال و به ویژه هنگام برودت هوا ، با معضل آلودگی هوا روبرو می شوند که به گفته کارشناسان این حوزه،سهم زیادی از این آلودگی ناشی از تردد خودروهای فرسوده و همچنین کیفیت پایین سوخت است و به طور حتم اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده می توانست از بروز شرایط بغرنج فعلی و مرگ انسان های بیگناه جلوگیری کند که چرایی عدم انجام این کار سئوالی است که دادستانی به عنوان نماینده مدعی العموم و مسئولان ذیربط در دستگاه ها و نهاد های دولتی و غیردولتی مرتبط، باید پاسخگو باشند؛اما دریغ از کوچکترین دلسوزی !
البته ماجرای خودروهای قدیمی و دودزا به موارد یاد شده ختم نمی شود،بلکه متاسفانه اکنون شاهد تردد تعداد زیادی از خودورهای دولتی هستیم که بدون اخذ معاینه فنی از مراکز مجاز، در سطح شهرها تردد و آلایندگی های مرگبار تولید می کنند.
بر اساس قانون تمامی وسایل نقلیه اعم از شخصی یا دولتی باید از مراکز صدور معاینه فنی ،این گواهی را دریافت کنند اما چرا این الزام فقط باید برای خودروهای شخصی اعمال و کنترل شود و وسایل نقلیه ارگان های مختلف از این امر مستثنی هستند و هرگز در صف مراکز صدور معاینه فنی مشاهده نمی شوند ؟!
رئیس پلیس ترافیک شهری کشور در این باره گفت: برای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا، برخورد با خودروهای دولتی دارای نقص فنی و بهویژه خودروهای دودزا، در دستور کار قرار گرفته است.
سرهنگ حسین ولی تویسرکانی افزود: برای اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینههای فنی و ایمنی و کنترل آلایندههای هوا و صدا، معاینه فنی تمامی وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین و موتورسیکلت که به وسیله بخشهای دولتی، عمومی و غیر دولتی بهکار گرفته میشوند، در دورههای زمانی منظم و از سوی مراکز مورد تایید سازمان محیط زیست الزامی است.
وی با تأکید بر این که به تمامی نیروهای پلیس ترافیک شهری سراسر کشور ابلاغ شده است که از ۱۵بهمن تا پایان سال، برخورد با خودروهای دولتی فاقد معاینه فنی و دودزا ، بهصورت ویژه انجام شود، افزود: از تاریخ یاد شده شاهد تشدید اعمال قانون نسبت به خودروهای متخلف خواهیم بود.
رئیس پلیس ترافیک شهری ادامه داد: این اقدامات برای حفاظت از سلامت عمومی و کاهش آلایندههای هوا انجام میشود و از تمامی شهروندان و سازمانهای دولتی خواسته شده است تا در اجرای قانون هوای پاک همکاریهای لازم را داشته باشند .
محال است!
عضو هیات علمی و استاد دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز هم درباره معضل آلودگی هوا به ایرنا میگوید: اصولا مقابله و رفع آلودگی هوا در کلانشهرهای کشورمان تا زمانی که ۲۴میلیون دستگاه خودروی فرسوده تردد می کنند، در کوتاه مدت و حتی میان مدت ممکن نیست.
دکتر بهروز ساری صراف افزود: البته از رده خارج کردن این تعداد خودرو که در خیابان ها و معابر کشور به ویژه شهرهای بزرگ و صنعتی در حال رفت و آمد هستند، نیازمند سرمایهگذاری و هزینه کرد بسیار است که با درآمدهای کنونی کشور و نظام بودجهریزی همخوانی ندارد.
وی معضل آلودگی هوا در ایران و به ویژه شهرهای بزرگ مثل تهران، تبریز، مشهد، اهواز، اصفهان، کرج و اراک را بسیار جدی میداند و با هشدار به متولیان برای چاره جویی فوری در این باره، تأکید کرد: تبریز و تهران در سالهای گذشته با آلودگی روز افزون مواجه شدهاند و این ۲شهر دیگر نای نفس کشیدن را به ویژه در روزهایی که شاهد سکون هوا هستیم، ندارند و اگر رویه کنونی تداوم یابد، در آینده نه چندان دور با انواع مشکلات بهداشتی، درمانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مواجه خواهیم شد.
ساری صراف ادامه داد: با توجه به شرایط موجود چنین به نظر میرسد که در بهترین حالت و نگاه خوشبینانه، دولت و شهرداریها سالانه توانایی فقط ۲درصد خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور را دارند که این عملکرد به هیچ عنوان پاسخگوی حجم بالای آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نیست.
وی رفع مسایل زیست محیطی را جزو حقوق عامه میداند و با تاکید بر این که نباید در این باره سهلانگاری شود، افزود: بر این اساس دستگاه قضایی باید از حق نفس کشیدن نسلهای آینده مراقبت کند و برای رفع بحران های آلودگی هوا وارد عمل شود .
استاد دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز از این که چرا ماده ۱۳قانون هوای پاک در کشور اجرایی نمی شود، ابراز تعجب کرد و گفت: بر اساس این قانون تمامی مراکز صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی اعم از دولتی و غیردولتی موظفند از سوخت استاندارد مصوب استفاده کنند و در صورت نبود سوخت مناسب، واحدهای یاد شده مکلفند تا آلایندههای منتشره را در حدود مجاز انتشار آلایندههای هوا نگه دارند.
این استاد دانشگاه گفت: این که مقامهای رسمی اعلام می کنند که کمتر از ۲درصد احکام قانونی درباره محیط زیست اجرا شده است، جای بسی نگرانی و تامل دارد!
ساری صراف منبع اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها را وسایل نقلیه متحرک میداند و تأکید میکند: این موضوع علاوه بر فرسودگی خودروهای موجود به نوع و کیفیت سوخت آنها هم ارتباط دارد که باید از اکنون سیاستهای دولت تغییرات اساسی کند.
وی با بیان این که آلودگی هوا در ایران سلامت بیش از ۷ میلیون نفر را به طور مستقیم به مخاطره انداخته است، آن را تهدیدی جدی در حوزه بهداشت و درمان تلقی کرد و ادامه داد: این افراد در معرض جدی ابتلا به تومورهای مغزی قرار دارند که سهم کلانشهر تبریز در آن، حدود یک میلیون نفر است.
تداوم آلودگی در تهران و کرج
بنا به این گزارش دیروز سازمان هواشناسی کشور برای استمرار پدیده وارونگی هوا در شهرهای تهران و کرج که خطر افزایش شاخص آلودگی به حد بسیار ناسالم و آستانه خطرناک را به همراه دارد، هشدار نارنجی صادر کرد.
این سازمان با تأکید بر ضرورت مدیریت بهینه مصرف سوختهای فسیلی و کنترل فعالیتهای صنعتی آلاینده، توصیه کرد شهروندان در این شرایط از تردد غیرضروری و حرکات ورزشی در فضای باز پرهیز کنند. همچنین کنترل و پایش مداوم شاخصهای آلودگی هوا به وسیله دستگاههای ذیربط به منظور اتخاذ تصمیمات مقتضی برای حفظ سلامت شهروندان ضروری است.
حسن عباسنژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران هم گفت: عوامل موثر در آلایندگی هوای این استان سبب شده است که اکنون بار آلودگی در پایتخت هر روز بیشتر شود، بنابراین حل این مساله نیاز به یک مدیریت جدی با همکاری همه دستگاههای متولی دارد.
وی درباره وضع آلودگی هوای تهران به ایرنا افزود: آلودگی هوا در شهرهای کشور در حال فراگیری است و حتی شهرهای کوچک با آن دست و پنجه نرم میکنند اما در شهرهای بزرگی نظیر تهران، آلودگی هوا شدت بیشتری یافته است.
عباسنژاد با بیان این که خودرو و سوخت غیراستاندارد ۲ عامل اصلی آلودگی هوای تهران به شمار می آیند، ادامه داد: در مورد هوا و محیط زیست، آلودگیهای هوا به مرور زمان اثرات بیشتری نشان میدهد اما آنچه مسلم است باید برنامه زمانبندی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای حل مشکل آلودگی هوا داشته باشیم .
وی با اشاره به این که قانونگذار قوانین مناسبی را برای کاهش آلودگی هوا در تهران وضع کرده است، ادامه داد: ۲۱دستگاه موظف به فعالیت برای کاهش آلودگی هوا هستند و دستگاههای متولی باید نسبت به اجرای برنامههای خود اقدام کنند تا محیط زیست هم بتواند نظارت بیشتری بر عملکرد آنها داشته باشد.
گفتنی است از ابتدای این هفته تاکنون اراک، قم، قزوین، ایوانکی گرمسار ، همدان ، مشهد، ۱۰ شهر خوزستان، ارومیه ، زنجان و حتی برخی شهرهای مازندران در وضع آلودگی هوا قرار گرفته اند و مسئولان هم در انتظار وزش باد و بارش باران، به اجرای تمهیدات نخ نما و بی فایده نظیر تعطیلی مدارس و اعمال محدودیت برای تردد خودورها ادامه می دهند؛ همانند برداشت آب از دریا با کفگیر !