مارکو روبیو روز یکشنبه ۱۴ بهمن در نخستین سفر خارجی خود به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا، راهی پاناما شد و در دیدار با خوزه رائول مولینو، رئیسجمهوری پاناما، درباره مهاجرت منطقهای و تاثیر چین بر کانال پاناما با او گفتگو کرد.
بروز اختلال بالقوه در دسترسی دریایی آمریکا به نواحی اطراف کانال پاناما ناشی از حضور شرکتهای چینی در این کانال، از جمله نگرانیهای ایالات متحده بشمار میرود.
تور وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای آمریکای مرکزی و منطقه کارائیب نشانگر تمایل آمریکا به مقابله با تاثیر دیپلماتیک فزاینده چین در کشورهای آمریکای لاتین بشمار میرود.
دونالد ترامپ پس از بهدست گرفتن ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از مدیریت چین در کانال پاناما تهدید کرد که کنترل این کانال را بازپس خواهد گرفت.این تهدید با انتقاد پاناما مواجه شد.
رئیسجمهوری پاناما رایزنی درباره مالکیت این کانال در زمره موضوعات مورد مذاکره با مارکو روبیو ندانسته است.
چین هم دست داشتن در اداره کانال پاناما را رد کرده و گفته است که به حق حاکمیت و استقلال پاناما برای نظارت بر این آبراه احترام میگذارد.
کانال پاناما که اوائل قرن بیستم میلادی به وسیله آمریکا ساخته شد در سال ۱۹۷۷ میلادی بر پایه یک توافقنامه به پاناما واگذار شد.
این آبراه که سالانه حدود ۱۴ هزار کشتی امکان عبور از آن را دارند، ۲.۵ درصد از تجارت دریایی جهان را تشکیل میدهد و برای واردات خودروها و کالاهای تجاری به آمریکا از آسیا با کشتیهای باری و همچنین برای صادرات کالاهایی مانند گاز طبیعی مایع از آمریکا اهمیت زیادی دارد.
مارکو روبیو قصد دارد در خلال تور کنونی، تمرکز دیپلماسی آمریکا را به سوی نیمکره غربی بازگرداند و با کمک کشورهای دیگر موج مهاجرت به مرزهای جنوب آمریکا را متوقف کند.
∎