به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حامد مبینی روز یکشنبه در نشست خبری «رزمایش سفارتخانه مقاومت» درباره این رویداد گفت: رزمایش ملی مقاومت از ابتدای مهر امسال در گام اول با شعار هر مدرسه یک سفارتخانه آغاز شد و هر دانش آموز به عنوان یک سفیر مقاومت به دنبال این بود تا در نهاد مدرسه کنشگر باشد.
وی افزود: در گام اول ۸۵۰ مدرسه از سراسر کشور شامل ۲۲۰ مدرسه ابتدایی ۳۳۰ متوسطه اول و مابقی متوسطه دوم هم دخترانه و هم پسرانه وارد جریان سفارتخانه مقاومت شدند.
قائم مقام سازمان مدارس صدرا تصریح کرد: در این رزمایش چند اصل را طراحی کردیم. اول اینکه جایگاه مدارس در کنشگری عرصههای مختلف اجتماعی که پیش از این وجود داشته و امروز کمرنگتر شده را احیا کنیم. اصل دوم به میدان آمدن دانش آموزان و به پاخاستن آنان بود تا نقش خود را در عرصه مقاومت به عنوان مبلغان جهاد تبیین پیدا کنند. اصل بعدی این بود که طرح مدرسه محور دیده شود و تنها دانش آموز در پویش ثبت نام نکند بلکه مدرسه و مدیر را به این پویش فرا بخواند و مدیر مدرسه سکان دار اصلی و دانش آموزان میدان دار تبیین شوند.
مبینی تصریح کرد: اصل بعدی رعایت بوم مدرسه بود تا در عین ابلاغ یکسری مأموریتهای وارد دایره فعالیت مدیر مدرسه را باز گذاشتیم تا خلاقیت و نوآوری چاشنی فعالیت شود و رویداد براساس بوم مدرسه شکل بگیرد.
دانش آموزان سفیران مقاومت در مدرسه و محله و شهر میشوند
قائم مقام سازمان مدارس صدرا به گامهای سفارتخانه مقاومت اشاره کرد و گفت: در گام اول مأموریتها کنشگری در سه عرصه را داشتیم. اول اینکه بعد از ثبت نام مدارس هسته مقاومت در داخل مدرسه شکل بگیرد و چند دانش آموز به عنوان سفیران مقاومت انتخاب شوند تا راهبری جریان سفارتخانه را به دست گیرند. فعالیت آنان چند بخش را شامل میشد که از آن جمله عملیات تبیین جریان مقاومت در زمانهای مختلفی مثل صبحگاه مدرسه یا برپایی دیوار مقاومت برای برگزاری نشستهای تبیینی مقاومت و یا برگزاری یادمان مقاومت با فعالیتی همچون رزمایش ایران همدل بود. برای مثال در بحث تبیین مقاومت یکی از مأموریتها برپایی دیوار مقاومت به صورت نشست خبری بود و خود نوجوانان برای دیگر دانش آموزان موضوعات مقاومت را تبیین میکردند.
وی همچنین افزود: سطح دوم فعالیت سفیران مقاومت در محله بود که ماموریتهایی از جمله تبیین خانه به خانه را انجام میدادند. اتفاق بعدی رزمایش مدرسه به مدرسه بود که دیگر مدارس را به مدرسه مقاومت تبدیل میکردند و در صبحگاهها و برنامههای ویژه دیگر مدارس شرکت داشتند.
مبینی ادامه داد: سطح سوم مأموریت شهری بود که ۲ مأموریت شاخص شامل برپایی ایستگاه فرهنگی تبیینی مقاومت و برپایی همایش شهری سفیران مقاومت را داشتند که با مدارس دیگر یک همایش را برگزار و خود دانش آموزان آن را مدیریت میکردند.
آغاز گام دوم رویداد با ثبت نام ۱۲۰۰ مدرسه / برگزاری اجتماع سفارتخانهها در اسفند ماه
مبینی با اعلام اینکه گام دوم طرح با ثبت نام ۱۲۰۰ مدرسه از دهه فجر آغاز میشود تصریح کرد: وبگاهی در نظر گرفته شده که دانش آموزان و مدارس در آن ثبت نام میکنند و از طریق دبیرخانه با ما مرتبط خواهند شد.
وی با اشاره به محورهای گام دوم سفارتخانه مقاومت گفت: ما ۲ محور را در این دوره داریم، یکی بحث روایت پیشرفت مقاومت در جمهوری اسلامی و عرصه کشورهای مقاومت، و رؤیای مقاومت. سه مأموریت شامل زنگ مقاومت به عنوان برنامهای مستمر در مدارس، برپایی سنگر مقاومت برای ارتباط مدارس و مساجد به عنوان سنگر و جمعههای مقاومت به منظور اجرای عملیات تبیین در مراکز تفریحی و بازارهای خرید را داریم که با ایده خود دانش آموزان طراحی و اجرا میشود. هسته سفیران جریان مقاومت نیز مأموریت مجازی مقاومتی را برای کنشگری در بستر فضای مجازی دارند. در پایان اسفند نیز اجتماع سفارتخانههای کشوری را داریم.
آگاهی نسبت به نقش آفرینی دانش آموزان در عرصه مقاومت
در ادامه این نشست امید میرزای شیرازی مسئول سازمان مدارس الگوی صالح نیز به مأموریتهای این رویداد اشاره داشت و گفت: بالابردن حساسیت خانواده نسبت به استکبارستیزی و مقاومت و پرورش روحیه ظلم ستیزی با ورود دانش آموزان به این موضوع، آگاهی نسبت به نقش آفرینی جهانی و ایجاد زاویه نگاه بین المللی برای دانش آموزان و تعریف مقاومت و معرفی مصادیق آن از جمله فلسطین به عنوان جریان مشهود مقاومت از جمله اهداف این رویداد بود. همچنین فضایی برای شناسایی و پرورش استعدادها در زمینه سیاسی نیز فراهم شده است. گام دوم این روی داد اضافه شدن مدارس الگوی صالح بود.