شناسهٔ خبر: 71143605 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

ضبط ۲۰۰ هزار دقیقه آموزش تخصصی در مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد گفت: ضبط ۲۰۰ هزار دقیقه آموزش در مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی می‌تواند حتی برای کشورهای خارجی که به زبان فارسی تسلط دارند، مانند افغانستان و طلاب المصطفی مفید باشد و نباید این آموزش‌ها را محدود کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مسئولان آموزش های کاربردی شعب و نمایندگی دفتر تبلیغات اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی این نهاد دیدار و گفتگو کردند.

حجت الاسلام روستاآزاد در ابتدای سخنان خود بر اهمیت برگزاری جلسات هم اندیشی مسئولان در حوزه های مختلف و به خصوص عرصه آموزش و توانمند سازی مبلغان، تاکید کرد و اظهار داشت: برگزاری جلسات منظم و موثر، نقش بسزایی در ارتقاء همکاری‌ها و افزایش تعاملات دارد. گفتگو و ارتباطات بین بخش‌ها نه تنها به انتقال تجربه منجر می‌شود، بلکه به شناسایی خلاءها و افزایش هم‌افزایی‌ها نیز کمک می‌کند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: سامانه جدید آموزشی که مطالبه‌ای درست و به‌حق است، از سال گذشته به‌طور جدی پیگیری شده است. پیش‌بینی می شود که بخش‌های زیادی از این سامانه دو تا سه ماه پس از سال جدید راه‌اندازی شود و بخش‌های باقی‌مانده نیز تا پایان فصل تابستان نهایی شوند.

حجت الاسلام روستاآزاد در بخش دیگر سخنان خود بر اهمیت توجه به اهداف و خروجی های مباحث آموزشی اشاره کرد و گفت: باید به اهداف و موضوعات مورد نظر از آموزش‌ها توجه کرد. گاهی دوره های آموزشی برگزار می‌شود که افراد علاقه‌مند به آن‌ها شرکت می‌کنند و این دوره‌ها نیز بسیار خوب هستند، اما این دوره‌ها خروجی قابل دفاعی به دست نمی‌دهند. با برگزاری این دوره‌ها، تعداد زیادی ساعت آموزش ارائه می‌شود، اما تعداد کمی متخصص واقعی در این امر تربیت می‌شوند. باید به دنبال خروجی‌های ملموس و قابل دفاع از این آموزش‌ها بود تا بتوان به هدف اصلی از آموزش‌ها دست یافت.

وی تصریح کرد: ۲۰۰ هزار دقیقه آموزش که در مرکز آموزش های کاربردی ضبط شده است نباید تنها یک‌بار مصرف باشند، این محتوا می‌تواند حتی برای کشورهای خارجی که به زبان فارسی تسلط دارند، مانند افغانستان و طلاب المصطفی مفید باشد و نباید این آموزش‌ها را محدود کرد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: می شود این آموزش‌ها در قالب‌های مختلف مانند مسابقات، مدارس پاییزه و عناوین مختلف تبلیغ شود تا بهره‌وری حداکثری از این تراث ارزشمند حوزه علمیه به دست آید.

حجت الاسلام روستاآزاد تاکید کرد: این محتوای آموزشی باید منجر به تربیت مبلغ متخصص شود، زیرا در این حوزه کاستی‌ها و ضعف‌هایی وجود دارد. باید در موضوعات مورد نیاز از افرادی که حتی مدرک دارند و دوره‌ها را گذرانده‌اند، دوره‌های ارتقایی برگزار شود تا آن‌ها واقعاً در آن حوزه تخصص داشته باشند. بخش عمده‌ای از بحث‌های تبلیغی به مهارت‌ها گره خورده و مهارت‌ها جدا از دانش و اطلاعات تئوری هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به «کانون‌های عظیم تبلیغی» اشاره کرد و گفت: کانون‌های عظیم تبلیغی با سه ماموریت «تربیت مبلغ»، «تولید محتوا» و «تولید قالب و روش» شکل می‌گیرند. در حوزه تولید محتوا کاستی نداریم، زیرا کتاب‌ها و مطالب زیادی توسط پژوهشگاه‌ها و نویسندگان تهیه شده است. این محتوای تولید شده باید به گونه‌ای فرآوری و فناورانه تبدیل شود که قابل فهم و دسترس برای مخاطبان باشد. این کار تخصصی است و مبلغ تخصصی باید این فن را به کار ببرد و فرآوری محتوایی ایجاد کند.

وی افزود: مهارت‌های عملی غیر از دانش و اطلاعات تئوری است و برای حل مسائل مردم، آموزش‌های کاربردی و تخصصی لازم است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص حوزه‌های قابل ارائه و قالب‌ها و روش‌های آموزشی اظهار داشت: نباید آموزش‌ها را تنها به یک قالب خاص محدود کنیم. معمولاً وقتی کلمه آموزش مطرح می‌شود، تصور عمومی این است که یک فرد در مقابل جمعی نشسته و صحبت می‌کند، اما این تنها یک نوع از آموزش است. ما نباید خودمان را به این قالب محدود کنیم؛ چرا که قالب‌های مختلفی مانند گفت‌وگو و کارگاه‌های عملی وجود دارد.

حجت الاسلام روستاآزاد به گونه‌های مختلف آموزش و برگزاری رویدادهای مختلف اشاره کرد و گفت: باید از رویکردهای متنوعی برای آموزش استفاده کنیم. برگزاری گفتگوها، اردوها و جلسات مشابه که شرکت‌کنندگان در آنها ملزم به ارائه و بحث باشند، می‌تواند به تربیت نیروهای تخصصی کمک نماید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در طول ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته، تعداد کمی خطیب و استاد کودک و نوجوان تربیت شده‌اند و این به دلیل نبود مدارک رسمی و تخصصی است. باید به جذابیت‌های غیر محتوایی نیز توجه شود و برنامه‌های آموزشی به گونه‌ای باشد که خروجی‌های ملموس و قابل استفاده داشته باشد. آموزش‌ها باید منجر به تربیت نیروهای متخصص شوند.

وی تصریح کرد: برای جبران خلاءها و کاستی‌ها در حوزه تبلیغی نیازمند تحمل و صبر هستیم. در هر شهرستان باید دو تا سه نفر متخصص در حوزه‌های مختلف داشته باشیم که بتوانند مناظره و بحث کنند. باید با همین داشته‌ها و شرایط موجود تلاش کنیم تا به اهداف مورد نظر برسیم و نیروهای متخصص تربیت کنیم.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در بخش دیگر سخنان خود به دومین هدف از برگزاری دوره های آموزشی اشاره کرد و گفت: هدف دوم از آموزش‌ها باید ارتقای توانمندی مبلغان تخصصی باشد. مبلغان تخصصی همیشه مطالبه داشته‌اند و البته تحقق تمامی خواسته‌های آنان ممکن است میسر نباشد. جلسات کارگاهی برای تقویت توانمندی افراد بسیار مفید است.

حجت الاسلام روستاآزاد اظهار داشت: آموزش‌های کاربردی باید منجر به تربیت نیروهای متخصص در حوزه‌هایی شود که مورد نیاز است. با داشتن دو تا سه هزار نفر آموزش دیده، باید ۴۰ تا ۵۰ نفر مستعد را انتخاب کرده و کارگاه‌های تخصصی برای آن‌ها برگزار کرد تا به بهترین شکل ممکن از این افراد بهره‌برداری شود.

انتهای پیام