شناسهٔ خبر: 71130909 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

سوت قطار میانه - اردبیل ۷ ماه دیگر به صدا درمی‌آید

پروژه ساخت راه آهن میانه - اردبیل که گفته می‌شود عمر آن به حدود ۲۰ سال می‌رسد؛ بنابر گفته وزیر راه وشهرسازی، فاز نخست آن تا شهریور ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

 به گزارش  بولتن نیوز به نقل از ایسنا، پروژه راه‌آهن میانه - اردبیل بخشی از طرح راه آهن میانه - اردبیل - پارس‌آباد است که با هدف اتصال استان اردبیل و عبور قطارهای مسافربری و باری در مسیری امن و قابل اطمینان به طول ۱۷۵ کیلومتر از ایستگاه زاویه در راه آهن میانه - تبریز شروع و با عبور از شهرستان کوثر وارد اردبیل می‌شود.

این مسیری که گفته می‌شود به ترابری سبز و حفظ محیط زیست بدل خواهد شد، با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور، حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی، تسهیل عبور و مرور مسافران و بار، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای، ایجاد زیربناهای لازم با هدف توسعه اقتصادی، صنعتی، گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در استان اردبیل و کاهش محرومیت در مناطق توسعه نیافته و محروم استان اردبیل است.

آن طور که گفته می‌شود راه‌آهن میانه - اردبیل با حداکثر سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و با پیش‌بینی سالانه ۶۰۰ هزار مسافر و ۲.۵ میلیون تن بار به تدریج توسعه می یابد و در سال بیستم بهره‌برداری به ظرفیت ۱.۵ میلیون مسافر و چهار میلیون تن بار خواهد رسید.

این خط آهن  که استارت ساخت آن از ۲۰ سال پیش زده شده هفت ایستگاه در مسیر دارد که شامل چهار مسافری و سه ایستگاه پشتیبانی ریل می‌شود.

بنا به گفته مسئولان مربوطه، این پروژه ریلی با داشتن ۴۰ درصد تپه ماهور، ۴۰ درصد دشت و ۲۰ درصد مسیر کوهستانی سخت، در فاز نخست نیازمند ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وزیر راه و شهرسازی در دیدار اخیر خود از این پروژه عنوان کرد که فاز نخست این پروژه تا شهریور ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام شد که برای تکمیل ایستگاه راه‌آهن اردبیل، ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و سه ایستگاه دیگر نیز ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارند. همچنین، تجهیز ساختمان‌های پشتیبانی و صنعتی مرتبط با واگن‌ها و لکوموتیوها از اولویت‌های اجرایی این پروژه است.

عباس خطیبی، معاون شرکت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز در جریان این بازدید اعلام کرد که اتمام این پروژه ریلی نیازمند ۳۰۰۰ میلیاردتومان اعتبار است که هزار میلیارد تومان آن معوقات پیمانکاران است و در صورت تامین اعتبار، تا شهریورماه فاز نخست این خط ریلی به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام