شناسهٔ خبر: 71109064 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آیت الله مصباح یزدی اخلاق را جزء دین و عین دین می‌دانستند

امیر خواص با اشاره به اینکه سعادت انسان با اخلاق کامل حاصل می‌شود، گفت:‌ آیت الله مصباح یزدی با بیان دیدگاه‌ها در مورد نسبت دین و اخلاق و باورمندان هر یک از این دیدگاه‌ها، اخلاق را جزء دین و عین دین می‌دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیین نکوداشت اندیشه‌های کلامی آیت‌الله مصباح یزدی (ره)، روز پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش‌ انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

امیر خواص عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و از سخنرانان این مراسم، به تببین اندیشه‌های کلامی آیت‌الله مصباح یزدی در حوزه دین و اخلاق پرداخت.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: بحث رابطه دین و اخلاق اگرچه پیشینه‌ای طولانی دارد ولی هرگز تازگی و طراوت خود را از دست نداده است و آیت‌الله مصباح یزدی نیز در آثار اختصاصی به آن پرداخته است.

خواص عنوان کرد: آیت الله مصباح یزدی با بیان دیدگاه‌ها در مورد نسبت دین و اخلاق و باورمندان هر یک از این دیدگاه‌ها، اخلاق را جزء دین و عین دین می‌دانستند.

به گفته عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی، اخلاق‌ رابطه‌ای ارگانیک با دیگر اجزاء دین دارد و البته می‌توان با قرائنی دیدگاه ایشان را در نسبت دین و اخلاق، تعامل میان آن دو دانست.

خواص افزود: بر این اساس می‌توان اخلاق سکولار هم داشت که البته اخلاق کاملی نیست و انسان را به سعادت نهایی نمی‌رساند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: اخلاق را دوگونه می‌توان لحاظ کرد که اول اخلاق کامل است که بخشی از دین و عینیت آن است. دوم، اخلاق ناقص و آنچه را که عقل انسان می‌فهمد، مثل درک انسان از اینکه ظلم بد است.

به گفته وی، اخلاق ناقص را می‌توان نسبت‌سنجی کرد و نسبت آن را با دین به مقایسه گرفت، اما سعادت انسان با اخلاق کامل حاصل می‌شود و نه با آن مقدار از اخلاق که عقل انسان آن را درک می‌کند.

انتهای پیام