به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیتالله سید محمد سعیدی در خطبههای نماز جمعه ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: دهه فجر بهترین زمان برای جهاد تبیین است. در این ایام مسئولان باید دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینههای مختلف را برای مردم بیان کنند. کارهای فراوان و بزرگی در این سالها انجام شده اما نتوانسته ایم این دستاوردها را اطلاع رسانی کنیم.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاهی در حسینیه امام خمینی (ره)، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ضمن بازدید از ابتکارات و خدمات بخش خصوصی از مسئولان نظام خواستند از این نمایشگاه که به همت بخش خصوصی بر پا شده است بازدید کنند تا قدر دانشمندان و نخبگان را بهتر بدانند و راه را برای حضور بخش خصوصی باز کنند. این اقدامات در مردم تاثیر فراوانی دارد و در مناسبتهایی مانند حضور پرشور در دهه فجر و راهپیمایی ۲۲ بهمن خود را نشان میدهد.
امام جمعه قم با اشاره به اینکه ۲۲ بهمن همه پرسی هر ساله است، بیان کرد: بیگانگان این راهپیمایی را رصد میکنند تا ببینند مردم نسبت به انقلاب چه وضعیتی دارند. مردم با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، فتنهها و نقشههای دشمنان را نقش بر آب کردند.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: جهاد تبیین باید در طول سال نیز ادامه داشته باشد تا مردم به ویژه نسل جوان نیز با دستاوردهای مادی و معنوی آشنا شوند، زیرا دشمنان نمیخواهند این نسل پر افتخار از ثمرات این قیام و نهضت الهی آگاه شوند.
وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی در روز عید مبعث، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار در رابطه با باز تولید، روزآمدی، کارآمدی و بومی گرایی از امر بعثت سخن گفتند.
خطیب جمعه قم اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب درباره تبیین ابعاد مذاکره با دشمن فرمودند بدانید پشت لبخندهای دیپلماسی، دشمنیها و کینههای پنهانی و باطنی خبیث نهفته است. چشمهایمان را باز کنیم و حواسمان باشد که با چه کسی مواجهایم، معامله میکنیم و حرف میزنیم.
وی افزود: ایشان تاکید کردند که گره زدن جبهه مقاومت با بعثت، افقی جدید برای نوعی انسجام معرفتی و اعتقادی در میان گروههای جهادی اعم از شیعه و سنی گشودند، زیرا امر بعثت بین همه ادیان و مذهب اسلامی مشترک است. هرچقدر انسجام معرفتی بیشتر شود وحدت در کنش گری میدانی جبهه مقاومت با مرکزیت ایران اسلامی بیشتر خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در قم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی بر پیوند بین عقل و ایمان تاکید کردند. این مطلب در ادبیات اسلامی پیشینه تاریخی دارد اما برجسته کردن آن در این برهه از زمان در (روز بعثت و ایام پیروی جبهه مقاومت) حامل پیام راهبردی بزرگی است که بی توجهی به آن خسارتهای بزرگی دارد.
وی ادامه داد: ایمان و عقل از اجزای یک حقیقت هستند و فرض عقل بدون ایمان و ایمان بدون عقل بر اساس آموزههای وحیانی و معارف اهل بیت (ع) مورد قبول شارع نیست. خروجی جدایی عقل و ایمان در صدر اسلام خوارج، در عصر عاشورا عمر بن سعد و در زمان ما داعش و تکفیریها است.
امام جمعه قم یادآور شد: از این آب گل آلود فقط دشمنان اسلام انقلاب و نظام اسلامی بهره میبرند به همین خاطر باید به هوش بود به دام این منحرفان اسلام ستیز و عوامل پشت پرده آنان نیفتاد.
وی در خطبه اول ضمن تبریک حلول ماه شعبان گفت: بر اساس آنچه در صلوات شعبانیه میخوانیم «هَذَا شَهْرُ نَبِیک سَیدِ رُسُلِک شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْک بِالرَّحْمَةِ و الرضوان» ماه شعبان ماه پیامبر (ص) است و در این ماه درهای رحمت گشودهتر است.
آیتالله سعیدی عنوان کرد: اگر انسان باتقوا دچار خطا و معصیتی میشود سپس پشیمان میشود و عزم بازگشت به خدا را دارد باید توبه و استغفار واقعی داشته باشد. امام رضا (ع) میفرماید: «انِ اسْتَغْفَرَ بلِسانِهِ و لَم یَنْدَمْ بقَلبِهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ؛ کسی که به زبان خود استغفار کند اما در دلش (از گناه) پشیمان نباشد خودش را مسخره کرده است.»
وی افزود: خداوند در آیه ۱۱۳ سوره توبه میفرماید: «مَا کَانَ لِلنَّبِیِّ وَالَّذِینَ آمَنُوا أَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِکِینَ وَلَوْ کَانُوا أُولِی قُرْبَیٰ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِیمِ؛ پیامبر و اهل ایمان را سزا نیست که برای مشرکان پس از آنکه روشن شد که آنان اهل دوزخند، درخواست آمرزش کنند، هر چند از خویشان باشند.»
امام جمعه قم تصریح کرد: خداوند در این آیه از حرمت استغفار مؤمنین برای مشرکین یاد کرده است؛ البته باید جهنمی بودن مشرک اطمینان حاصل شده باشد و این اطمینان با دو روش وحی و سخن معصومانه و مردن مشرکانه صورت میپذیرد.
خطیب جمعه قم ادامه داد: اگر گزارش وحیانی در بین نبود و مشرکانه مردن فرد نیز احراز نشد میتوان برای انسانی که مبتلا به گناه شده و شرک آن احراز نشده است طلب مغفرت کرد.
وی اظهار کرد: شرک اقسام متعددی دارد که از جمله آنها شرک در آفرینش است که مشرک به معبودی غیر از خداوند اعتقاد دارد. شرک در ربوبیت و تدبیر، عبادت، نیت و اطاعت از دیگر اشکال شرک است.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) بیان کرد: مشرک رابطه خود را با خداوند قطع کرده است و درخواست آمرزش برای این فرد از خداوند، کار بیهودهای است.
انتهای پیام