شناسهٔ خبر: 71091534 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

مدیران خودرو با سبد متنوع محصولات در نمایشگاه خودرو تهران

مدیران خودرو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان بخش خصوصی با انواع مختلفی از محصولات سواری و شاسی بلند مونتاژی متعلق به برندهای زیرمجموعه خود، پذیرای بازدیدکنندگان از ششمین نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ است.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین؛ شرکت مدیران خودرو از جمله قدیمی‌ترین خودروسازان بخش خصوصی است که محصولات چینی را در کشورمان مونتاژ و عرضه می‌کند. عمده فعالیت این شرکت در زمینه تولید خودروهای کمپانی چری بوده که هم اکنون در قالب نشان‌های تجاری ام وی ام، فونیکس و اکستریم در بازار ایران عرضه می‌شود. ششمین نمایشگاه خودرو تهران که از نهم تا دوازدهم بهمن ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه‌های شهر آفتاب برگزار می‌شود، میزبان محصولات مختلف شرکت مدیران خودرو بوده و انواع کراس اوورها یا سدان‌ها از برندهای زیرمجموعه مدیران خودرو در این نمایشگاه حاضر هستند.

قدیمی‌ترین نشان مدیران خودرو یعنی برند ام وی ام که عرضه محصولات نسبتا اقتصادی‌تر چری در ایران را بر عهده دارد،  با چند محصول قدیمی و البته یک شاسی بلند کاملاً جدید پا به نمایشگاه خودرو گذاشته است. X55 پرو، X33 کراس، آریزو ۵ اسپرت و کراس اوور کاملا جدید ام وی ام ایکس ۷۷ از جمله خودروهای حاضر در غرفه ام وی ام به شمار می‌روند.

ام وی ام X77 محصول جدیدی به شمار می‌رود، اما با کمی دقت می‌توان فهمید که بر اساس یکی از محصولات قبلی مدیران خودرو، یعنی چری تیگو ۷ IE ساخته است. فرم اتاق این خودرو خیلی تغییر نکرده اما تحولات ناحیه جلو و عقب، بسیار متفاوت از گذشته است و ایراد خاصی از این نظر به آن وارد نیست. در نمای جانبی می‌توان شباهت X77 با تیگو ۷ نسل اول را بیشتر حس کرد که البته به دلیل پیکربندی زیبا و حجم دهی منطقی، چندان قدیمی یا دور از سطح سلیقه مشتریان امروزی احساس نمی‌شود.

در بخش چهره ام وی ام ایکس ۷۷ یک جلوپنجره کاملاً بزرگ همراه با نوارهای عمودی کار شده که امتداد چراغ‌های دی‌لایت نیز با آن‌ها تا پایین سپر ادامه پیدا کرده است. در ناحیه پشت خودرو هم به شیوه مرسوم امروزه، چراغ‌های سراسری وجود دارد که همراه با تزیینات مشکی سپر در قسمت پایین، هارمونی دلچسب به این ناحیه از خورو ضمیمه کرده است.

اما فضای داخل کاملا متفاوت از تیگو۷ نسل اول شده و همه‌چیز تا حد زیادی لوکس به نظر می‌رسد و شباهتی با متعلقات کابین محصولات قدیمی ام وی ام ندارد. بکارگیری نمایشگرهای یکپارچه مالتی مدیا و کیلومترشمار، داشبورد چندبخشی ساخته شده از متریال نسبتا مرغوب و رویه‌های چرمی، فرمان خوش‌ساخت و طرح نوین شیفتر دنده بعلاوه بسیاری از نکات جذاب دیگر، موجب شده تا کابین ام وی ام X77 از جمله نقاط قوت این خودرو محسوب شده و در رقابت با حریفان همرده نظیر کی ام سی ایکس ۵، با دست پر ظاهر شود.

در زمینه امکانات و آپشن‌های رفاهی یا ایمنی نیز ام وی ام ایکس ۷۷ به انواع تجهیزات روز مجهز شده و نوید یک خودروی نسبتاً فول آپشن را به کاربران خود می‌دهد.

شش عدد کیسه هوای روبرو جانبی و پرده‌ای، ۱۱ رادار کمک‌راننده ADAS شامل رادار هشدار تصادف از عقب - هشدار نقطه کور و هشدار تصادف از جلو FCW، کنترل پایداری الکترونیکی، دوربین ۳۶۰ درجه و دوربین عقب، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور نور، سنسور باران، ترمز پارک برقی با اتوهلد، آینه‌های جانبی تنظیم شونده برقی دارای گرمکن، شیفتر دنده الکترونیکی، در صندوق عقب برقی و... .

از لحاظ فنی نیز ارکان ام وی ام X77 چندان برای بازار ایران ناآشنا نیستند؛ این خودرو یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر MPi به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند که تفاوت چندانی با موتور تیگو ۷ IE ندارد. این پیشرانه به یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۶ سرعته متصل شده که مشابه نمونه مورد استفاده در فیدلیتی پرایم است. ام وی ام ایکس ۷۷ نیز همچون اکثر محصولات این نشان به صورت تک دیفرانسیل جلو عرضه شده و اثری از سامانه‌های دودیفرانسیل تمام چرخ محرک در آن دیده نمی‌شود.

در مورد شتاب صفر تا صد ام وی ام X77 اطلاعات رسمی در دسترس نیست، اما می‌توان حدس زد که این خودرو بتواند فرایند شتابگیری ۰ تا صد کیلومتر بر ساعت را ظرف حدود ۱۰ ثانیه یا کمی بیشتر به انجام برساند. میانگین مصرف سوخت محصول جدید مدیران خودرو هم به تقریبا زیر ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (۶.۷ لیتر) خواهد بود.

به‌کارگیری تعلیق مستقل مالتی‌لینک برای بخش عقب از دیگر نقاط قوت فنی ام وی ام X77 به شمار می‌رود؛ چرا که این سیستم تعلیق مزایای بیشتری نسبت به مدل‌های یکپارچه محور پیچشی ارائه می‌دهد و تاثیر مثبت آن روی کاهش تکان‌های جانبی و ارتقای هندلینگ خودرو کاملاً محسوس خواهد بود.

علاوه بر محصول جدید ام وی ام ایکس ۷۷، سایر خودروهای نام آشنای این برند نظیر ام وی ام ایکس ۵۵ پرو، آریزو ۵ اسپرت و ام وی ام ایکس ۳۳ کراس نیز در غرفه ام وی ام به نمایش گذاشته شدند. با ام وی ام ایکس ۵۵ پرو به عنوان یک کراس اوور نسبتا کوچک و آریزو ۵ اسپرت به عنوان یک سدان خانوادگی جمع و جور تا حد زیادی آشنا هستید اما ایکس ۳۳ کراس یک محصول جدیدتر در خانواده ام وی ام به شمار می‌رود که در اصل نسخه فیس لیفت ام وی ام ایکس ۲۲ پرو بوده و نباید آن را با سری تولیدات خانواده ایکس ۳۳ مدیران خودرو اشتباه گرفت.

ام وی ام ایکس ۳۳ کراس در قالب مدل‌های اتوماتیک و دنده‌ای عرضه می‌شود که البته علاوه بر نوع گیربکس، پیشرانه یا موتورهای استفاده شده روی آنها نیز متفاوت است. ام وی ام ایکس ۳۳ کراس دنده‌ای دارای موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی به همراه گیربکس پنج دنده دستی است اما مدل اتوماتیک این خودرو به پیشرانه یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک سی وی تی با ۹ دنده شبیه سازی شده مجهز است. حداکثر قدرت موتور یک لیتری توربوشارژ این خودرو برابر با ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است که به ۶.۱ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نیاز پیدا می‌کند.

تجهیزاتی نظیر کروز کنترل سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی،حسگرهای پارک جلو و عقب،ترمز پارک برقی اتوهلد، فرمان برقی نمایشگر مولتی مدیا لمسی،کیلومتر شمار دیجیتال، چهار کیسه هوا، گرمکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس و سانروف در فهرست تجهیزات ام وی ام ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک دیده می‌شود که نسبت به خودروهای همرده در سطح نسبتا بالایی قرار دارد.

اما نشان اکستریم به عنوان لوکس‌ترین زیر مجموعه شرکت مدیران خودرو محصولاتی نظیر اکستریم VX و اکستریمTXL راه در غرفه اختصاصی خود به نمایش درآورده است. اکستریم در واقع محصولات برند لوکس چری یعنی اکسید را در ایران عرضه می‌کند.
اکستریم
TXL یک شاسی بلند مجلل سایز متوسط است که توسط مدیران خودرو و تحت نشان اکستریم به نمایشگاه تهران آمده است. این خودرو از طراحی بدنه زیبا و کابین مجلل سود می‌برد و البته قیمت آن نیز نسبت به اکثر محصولات هم رده وارداتی در سطح بالاتری قرار دارد.

اکستریم TXL به‌عنوان یک محصول لوکس مونتاژی تنوع کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی را ارائه می‌دهد و از این جهت جزو خودروهای فول آپشن بازار محسوب می‌شود. تجهیزاتی این خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

شش کیسه هوا، سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم تشخیص خطوط جاده یا رادار خط خوان، رادار هشدار نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم کمکی برقی فرمان، نور پردازی داخل کابین، سقف پانوراما، چراغ‌های LED، سنسور نور، حسگر باران، ورود بدون کلید ، استارت دکمه‌ای، قابلیت ریموت استارتر یا روشن کردن خودرو از راه دور، درب صندوق عقب برقی، سنسور پایش فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی مالتی مدیا و کیلومترشمار دیجیتال، آینه وسط ضدانعکاس،تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرمکن و سردکن برای صندلی‌های جلو، مموری صندلی راننده، ماساژور صندلی راننده، تصفیه هوای کابین، کروز کنترل هوشمند، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، نور بالای اتوماتیک، رادار تابلوخوان، پد شارژر بی سیم تلفن همراه، دوربین ۳۶۰ درجه و دوربین عقب، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق اندروید اتو و اپل کارپلی، دوربین ثبت وقایع، تودوزی چرمی ناپا، ترمز پارک برقی، اتوهلد و....

اکستریم TXL به موتور ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر مجهز شده و از یک جعبه دنده ۸ سرعت اتوماتیک AT استفاده می‌کند تا نیروی موتور را به سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل برساند. بدین ترتیب در صورت نیاز نیروی پیشرانه به هر چهار چرخ خودرو ارسال می‌شود تا خودرو در عبور از مسیرهای لغزنده بارانی یا برفی توانمندی بیشتری داشته باشد. ضمن آنکه قابلیت بیراهه نوردی و آفرود خودرو نیز با وجود سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک افزایش پیدا می‌کند.
شتاب‌گیری این شاسی بلند نسبتا سنگین وزن تا سرعت
۱۰۰ کیلومتر بر ساعت روان بوده و تعویض دنده‌ها در گیربکس خیلی نرم‌ و دقیق انجام می‌شود. این گیربکس توانسته عملکرد موتور توربوشارژ را به‌خوبی کنترل کرده و لگ توربو را به حداقل برساند؛ به نحوی که عملکرد روان مشابه موتورهای  تنفس طبیعی را ارائه می‌دهد.

در زمینه شتابگیری تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هم باید بدانید که اکستریم TXL زمانی بین ۸ تا ۸.۵ ثانیه نیاز دارد از حالت توقف  به سرعت ۱۰۰ برسد و درنتیجه بین محصولات مونتاژی همرده یکی از پرشتاب‌ترین ها محسوب می‌شود. متوسط مصرف سوخت اکستریم TXL هم نزدیک به ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده که برای خودرویی با وزن بیش از ۱.۷ تن و قدرت ۲۶۱ اسب بخار،  مناسب به نظر می‌رسد.

البته در معابر پرترافیک شهری مصرف سوخت بالا می‌رود و این نکته می‌تواند باعث نارضایتی مالکان شود. سیستم تعلیق جلو از نوع مک‌فرسون و سیستم تعلیق عقب مستقل مالتی لینک است که همراه با سیستم چهارچرخ محرک، عملکردی اطمینان بخش را در ارتقا هندلینگ خودرو فراهم می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد تا از مسیرهای لغزنده هم تا حد امکان با بیشترین چسبندگی و پایداری عبور کند.

اما دیگر محصول حاضر در غرفه اکستریم، مدل لاکچری وی ایکس است که از لحاظ سگمنت در کلاس بالاتر نسبت به اکستریم TXL قرار می‌گیرد. اکستریم VX از لحاظ فنی شباهت زیادی به برادر کوچکتر خود دارد و در واقع از همان موتور ۲ لیتری توربوشارژ به علاوه گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل بهره می‌برد. از لحاظ تنوع و سطح آپشن نیز همان تجهیزات مدل TXL به علاوه برخی امکانات بیشتر را در اختیار شما می‌گذارد.

برند فونیکس نیز به عنوان یکی دیگر از زیرشاخه‌های شرکت مدیران خودرو در نمایشگاه تهران حضور داشته و محصولاتی نظیر فونیکس اف ایکس برقی و بنزینی، تیگو ۸ پرومکس، تیگو ۷ پرومکس، تیگو ۸ هیبرید، آریزو ۶ جی تی و سدان جذاب آریزو ۸ را در غرفه خود به نمایش گذاشته است.

در این میان فونیکس اف ایکس برقی یک محصول نسبتاً جدید است که هنوز وارد بازار ایران نشده و احتمالاً به زودی آن را در جاده‌های کشور خواهیم دید. این خودرو در کشور مبدا با نام چری اومودا ۵ EV شناخته می‌شود و اولین بار طی سال ۲۰۲۳ در نمایشگاه خودرو شانگهای به نمایش درآمد. باتری لیتیومی این خودرو معادل61 کیلووات‌ ساعت ظرفیت دارد و انرژی مورد نیاز یک موتور الکتریکی به قدرت ۲۰۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر را تامین می‌کند. مدت زمان لازم برای شارژ این باتری هم تقریباً حدود ۸ تا ۱۰ ساعت توسط شارژر خانگی و کمتر از یک ساعت توسط شارژرهای سریع برآورد می‌شود. شتاب صفر تا صد فونیکس اف ایکس برقی، برابر ۷.۲ ثانیه بوده و برد پیمایشی آن با یک مرتبه شارژ چیزی حدود ۴۳۰ کیلومتر عنوان شده است. قیمت فونیکس اف ایکس برقی در دی ماه ۱۴۰۳ برابر ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان اعلام شد.

شش کیسه هوا، کنترل پایداری، کنترل کشش، رادار نقطه کور و خط خوان، هشدار تصادف، ترمز اضطراری اتوماتیک، پایش وضعیت هوشیاری راننده، سردکن و گرم کن صندلی های جلو، کنترل حرکت در شیب، قابلیت رانندگی نیمه خودران، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، ترمز پارک برقی، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، نورپردازی کابین، شارژر بی سیم، گرمکن فرمان، سنسور نور و باران، صندلی های برقی جلو- سقف پانوراما، دوربین ثبت وقایع، حسگرهای پارک عقب و جلو و.... از جمله مهم‌ترین تجهیزات این محصول برقی مدیران خودرو به شمار می‌روند.

در پایان دعوت می‌کنیم در صورت تمایل به مشاهده و بررسی محصولات مدیران خودرو یا دیگر خودروهای وارداتی و مونتاژی، تا دوازدهم بهمن ماه ۱۴۰۳ طی ساعت ۱۰ تا ۱۸ به نمایشگاه خودرو تهران واقع در شهر آفتاب مراجعه کنید و از نزدیک با جدیدترین دستاوردهای صنعت خودروسازی کشوری و یا محصولات وارداتی آشنا شوید.