شناسهٔ خبر: 71081578 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

اسپنسر: Xbox Series X/S و PS5 بسیار شبیه به هم هستند، باید با نوآوری در سخت‌افزار آن‌ها را متمایز کنیم

صاحب‌خبر -

فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت، در یک مصاحبه جدید حول کنسول Xbox Series S و اینکه چرا مایکروسافت فکر می‌کند نوآوری در سخت‌افزار چیزی است که شما را وادار به خرید Xbox بعدی می‌کند، صحبت کرد.

فیل اسپنسر در مورد کنسول Xbox Series S، آینده Xbox و رویکرد آن به نوآوری در سخت‌افزار و آینده این پلتفرم صحبت کرد.

در سال‌های اخیر، Xbox Series S همیشه موضوع بحث و جدل بوده است. می‌توان گفت که Xbox Series S یین و Xbox Series X یانگ است. در حال حاضر Xbox Series S با قیمت ۲۹۹ دلاری خود، مقرون به صرفه‌ترین راه ورود به نسل نهم به شمار می‌آید. Xbox Series S با استفاده از تراشه مقرون‌به‌صرفه‌تر، رزولوشن 1080p را هدف قرار می‌دهد و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که نیازی به رزولوشن 4K ندارند. این کنسول معمولا ویژگی‌هایی مانند نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را قربانی می‌کند، تا بازی را با وضوح استانداردی اجرا کند. اما اگر بازی‌ها خوب بهینه‌سازی شوند، می‌تواند نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را حفظ کند یا حتی به نرخ فریم ۱۲۰ هم برسد.

مشکل اصلی با Xbox Series S این است که بسیاری از بازی‌ها با در نظر گرفتن آن ساخته نمی‌شوند و سازندگان بیشتر روی Xbox Series X تمرکز دارند. مایکروسافت از توسعه‌دهندگان می‌خواهد که برای Xbox Series S بازی تولید کنند. پورت ایکس باکس Baldur’s Gate 3 به خاطر این کنسول به تعویق افتاد و آن طور که به نظر می‌رسد، سازندگان Black Myth: Wukong به خاطر رم ۱۰ گیگابایتی Xbox Series S فعلا از پورت بازی خود برای ایکس باکس چشم‌پوشی کرده‌اند. توسعه‌دهندگانی هم هستند که این کنسول برایشان دردسر ایجاد کرده، اما فیل اسپنسر می‌گوید که اصلا نگران نیست.

اسپنسر: Xbox Series X/S و PS5 بسیار شبیه به هم هستند، باید با نوآوری در سخت‌افزار آن‌ها را متمایز کنیم - گیمفا

فیل اسپنسر در مصاحبه‌ جدید خود با دستین لگاری (Destin Legarie)، از افراد سرشناس صنعت گیم، درباره Xbox Series S صحبت کرد. وی تأیید کرد که توسعه‌دهندگان باید بازی‌ها را به صورت همزمان و با محتوای یکسان برای کنسول‌های Xbox Series X و S عرضه کنند و این قانون پلتفرم Xbox است. اما ظاهرا مایکروسافت در برخی موارد از مواضع خود کوتاه آمده، مانند ماجرای بازی Baldur’s Gate 3 و ویژگی split screen که به تازگی برای کنسول Xbox Series S در دسترس قرار گرفت.

هنگامی که از فیل اسپنسر پرسیده شد، آیا مایکروسافت به حذف قانون برابری روز عرضه و محتوا فکر می‌کند یا خیر، او در پاسخ گفت:

چطور است که بازی‌ها برای سخت‌افزارهایی مانند Steam Deck ،ROG Ally و Nintendo Switch 2 که با باتری تغذیه شده، بهینه می‌شوند، ولی برای Xbox Series S نه!

به نوعی، عقیده من کاملا برعکس هست. با ظهور کامپیوتر‌های دستی و کنسولی مانند Nintendo Switch 2، من فکر می‌کنم که ما یک نقطه قوت داریم. ما مدت زیادی است که Xbox Series S را هدف قرار داده‌ایم. صادقانه بگویم، مقیاس‌پذیری موتورهای بازی‌سازی امروزی به بازی‌ها اجازه می‌دهند تا از کارت‌‌های گرافیکی چند هزار دلاری با Ray tracing، تا دستگاه‌های دستی با باتری مقیاس‌بندی شوند. بنابراین به نظر من Xbox Series S در مجموع مفید بوده است.

Xbox چطور می‌تواند سخت‌افزار خود را متمایز کند؟

اسپنسر: Xbox Series X/S و PS5 بسیار شبیه به هم هستند، باید با نوآوری در سخت‌افزار آن‌ها را متمایز کنیم - گیمفا

مایکروسافت در سال‌های اخیر برای کاهش اتکای خود به فروش Xbox تلاش کرده است. مایکروسافت این کار را با پورت بازی‌های خود برای پلتفرم‌های پلی‌ استیشن و نینتندو سوییچ آغاز کرد. این شرکت همچنین در حال توسعه پروژه‌های ابری خود نیز بوده است. وقتی از اسپنسر پرسیده شد که چرا کسی باید کنسول Xbox را خریداری کند؟ وی تاکید کرد که می‌خواهد به نوآوری سخت‌افزاری به‌عنوان عامل اصلی تمایز بین پلتفرم‌ها بازگردد.

Motin