مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در واکنش به انتشار گزارشهای اخیر مبنی بر افزایش 300 درصدی قیمت بلیت هواپیما، اظهار کرد: نرخهای اشاره شده در این گزارش مربوط به دیماه سال 1400 است که از آن زمان تا آزادسازی نرخها، با فشار وزارت راه وشهرسازی تغییری نداشته است.
وی افزود: در حال حاضر، نرخ رسمی دلاری که در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار میگیرد، 67 هزار تومان است که معمولاً بهصورت هفتگی افزایش مییابد و قیمت تمامشده این نرخ برای شرکتهای هواپیمایی 70 هزار تومان است. در حالی که در نرخنامه قبلی، قیمت دلار حدود 28 هزار تومان محاسبه شده بود.
اسعدی سامانی تاکید کرد: این در حالی است که نرخ دلار در بازار آزاد به بیش از 84 هزار تومان افزایش یافته است و این موضوع فشار زیادی به هزینههای شرکتهای هواپیمایی وارد کرده است. به گفته وی، حدود 70 درصد هزینههای شرکتهای هواپیمایی به صورت ارزی است و افزایش قیمت دلار تأثیر زیادی بر این صنعت داشته است.
وی ادامه داد: ضمن اینکه شرکتهای دولتی ارائهدهنده خدمات ناوبری، نشست و برخاست، و همچنین شرکتهای ارائهدهنده خدمات سیچک و تعمیرکنندگان قطعات و موتور، بهطور هفتگی قیمت خدمات خود را متناسب با تغییرات نرخ برابری ارز که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام میشود، افزایش میدهند. همچنین بیش از 12 درصد قیمت بلیت بهعنوان عوارض و مالیات به دستگاههای دولتی پرداخت میشود. علاوه بر این، اجاره برخی از اماکن فرودگاهی که توسط شرکتهای دولتی برای ارائه خدمات به شرکتهای هواپیمایی اختصاص داده شده، بیش از 300 درصد افزایش یافته است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی همچنین به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اشاره کرد و افزود: پس از این اقدام 12 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است که این امر میتواند به بهبود خدمات و افزایش ظرفیت پروازها در کشور کمک کند.
اسعدی سامانی همچنین به مصوبه شورای عالی هواپیمایی اشاره کرد و گفت:اسفند سال گذشته، این شورا قیمت هر صندلی پروازی را 40 دلار تعیین کرده بود. با این حال، امروز شرکتهای هواپیمایی هر صندلی را با نرخ 33 دلار عرضه میکنند، یعنی 7 دلار پایینتر از نرخ مصوب شورای عالی هواپیمایی. این نشاندهنده کاهش هزینهها و تلاش شرکتها برای ارائه خدمات با قیمتهای مناسبتر برای مسافران است.
انتهای پیام/
∎