شناسهٔ خبر: 71040461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رفع آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان در اولویت قرار دارد

قزوین- مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های مهم و رفع و کنترل آن، همواره در اولویت قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر حسنعلی اصغری ظهر دوشنبه در نخستین نشست غیرحضوری گفتگوی مؤثر بر مدار بصیرت، ولایت و تحول با اهمیت دانستن جایگاه مدیران مدارس با بیان اینکه موفقیت یک امر اتفاقی نیست، اظهار کرد: برای موفق بودن حتماً ما باید یک سری الزامات را در درون سیستم به کار بگیریم و نهادینه کنیم که از طریق دانش افزایی محقق می‌شود.

اصغری با اشاره به موضوع سازمان یادگیرنده ادامه داد: در مدرسه قبل از اینکه سازمان یاد دهنده باشیم ضروری است مدرسه را به مدرسه یا سازمان یاد گیرنده تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر مطالعه و اندوختن دانش و آشنایی با روش‌ها و شیوه‌های نوین در فرایند یادگیری، یکی از کوتاه‌ترین راه‌ها به اشتراک گذاشتن تجربیات است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: ارتباط هفته با هدف ایجاد ارتباط مؤثر بین اهداف آموزش و پرورش و مدیران مدارس، اقدام در جهت کاهش فاصله گفتمان بین صف و ستاد و فراهم آوری بستر هم افزایی مدیران در جهت تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت برگزار خواهد شد.

اصغری اظهار کرد: در جهان امروز کسانی موفق هستند که با مشارکت جمعی یک تصمیم عقلایی و منطقی می‌گیرند و هر چقدر بتوانیم با مشارکت جمعی تصمیم گیری کنیم می‌توان گفت بهترین و مؤثرترین تصمیم گرفته شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید شرایط لازم برای مواجهه منطقی‌تر و پویاتر با موضوعات پیدا کنیم، افزود: توجه به نظام برنامه‌ریزی که دارای پویایی و انعطاف پذیری لازم باشد بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم یک نگاه عقلانی و منطقی در مواجهه با شرایط متفاوت داشته باشیم.

اصغری با تاکید بر رویکرد سیستماتیک و هوشمندانه به موضوعات گفت: باید با نگاه علمی تر با مسائل جدید و موضوعات رو به رو شویم تا بتوانیم شرایط و وضعیت موجود را با نیازهای امروز تطبیق دهیم.

وی با بیان اینکه ایجاد شادی و نشاط در محیط مدارس باید با رعایت همه قواعد و اصول منطقی حاکم بر نظام تعلیم و تربیت کشور هم راستا باشد ادامه داد: ایجاد پویایی و نشاط در مدارس هیچ تعارضی با روند صحیح مراحل آموزش و پرورش ندارد و در جای جای سند تحول بنیادین به ایجاد محیط با نشاط و شاداب در مدارس تاکید شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش تعامل مطلوب و سازنده با همه ذینفعان را مهم دانست و خاطر نشان کرد: باید در درون یک سیستم همه افراد با هر نقشی در ایجاد همدلی، هم‌افزایی و افزایش میزان مشارکت گام بردارند.

وی تربیت تمام ساحتی با رویکرد نواندیشانه را از اهداف آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت دانش آموزان بیان کرد و گفت: ما وظیفه تربیت تمام ساحتی دانش آموزان را برعهده داریم، به همان اندازه که تربیت در ساحت علمی و فناورانه مورد توجه است، تربیت ساحت عبادی، اعتقادی و اخلاقی، تربیت ساحت سیاسی و اجتماعی، تربیت ساحت زیستی و تربیت بدنی و تربیت در ساحت هنری و زیباشناختی مهم و با اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی و ترسیم چشم‌انداز، برای تحقق تربیت در شش ساحت مدنظر سندتحول بنیادین باید مهمترین دغدغه باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: رئیس جمهور پرسش «راه وفاق ملی در مدرسه و تأثیر آن در فردای ایران عزیز چیست؟» را مطرح کرده‌اند و باید تلاش شود تا این طرح در قالب گفتمان، در مدارس به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.