شناسهٔ خبر: 71032578 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دعوا بر سر اولین اسکله نفتی بخش خصوصی: اتهامات سخاوت اسدی و پاسخ‌های پارسا فیدار

عدم اجازه فعالیت به یک اسکله خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی حواشی زیادی را در پی داشته است.

صاحب‌خبر -

ممانعت از فعالیت اسکله دلفینی ساخت شرکت پارسا فیدار پس از بارگیری سه کشتی صادراتی گاز مایع از سوی سخاوت اسدی مسئول منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی به چالشی رسانه‌ای بدل شده است. این اسکله صادراتی نخستین اسکله بخش خصوصی است و با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار ساخته شده و سازندگانش می‌گویند از محل ذخیره و صادرات گاز مایعی که در دکل‌های نفتی می‌سوزد از هدررفت سالانه ۴۵۰ میلیون دلار گاز جلوگیری می‌کند.

سخاوت اسدی در گفت‌وگو با نفت‌خبر گفته: «این اسکله مجوز فعالیت از منطقه ویژه پارس و مرز دریایی را ندارد و توقیف شده است.» او همچنین گفته است:«مدیر  شرکت پارس فیدار مخاطب فرمایشات رهبری برای حمایت از بخش خصوصی نیست و از نگاه ما او متخلف اقتصادی است و باید به فعالیتش رسیدگی کامل شود.»

اتهاماتی که رضا قدیمی مشاور ارشد پارس فیدار در واکنش به آنها گفته است:« چه خوب که این حرف‌ها را زده‌اند. قبلا هم ادعاهایی داشتند که در داگاه محکوم شدند و ما به حرمت بزرگان رضایت دادیم اما این‌بار دیگر طرف ایشان ما نیستیم و نظام اقتصادی جمهوری اسلامی است. این آقا سه سال در دولت قبل مدام شکایت کرد و در تمام محاکم حقانیت ما ثابت شد. ما در همین مدت بیش از ۱/۵ میلیارد دلار از مسیر فروش گاز مایع برای کشور ارزآوری داشتیم. ایشان بهتر است به جای اتهامات واهی پاسخ دهد به چه دلیلی در این شرایط سخت اقتصادی مانع از ارزآوری در کشور می‌شود؟»

قدیمی در ادامه گفت: «همین چند روز قبل شاهد بودیم که گروهی با میکروفن دستی در میدان پاستور روسای قوا را تهدید می‌کردند. بلاتشبیه این ویژگی تندروهاست که بلای امروز کشور ما هستند. نگاهی به کارنامه آقای سخاوت اسدی نشان می‌دهد که ایشان کم از این رفتارهای تندروانه نداشته‌اند. ولی کاش ایشان توضیح دهند چرا یک شرکت بخش خصوصی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار در یک منطقه کمتر برخوردار هزینه می‌کند، صدها فرصت شغلی ایجاد می‌کند، مانع از هدررفت گازهای فلزی می‌شود و مانع از آلودگی هوا می شود و صدها میلیون دلار برای کشور سودآوری ایجاد می‌کند بی آنکه حتی ریالی از منابع دولتی استفاده کرده باشد؟ آقای اسدی شما توضیح دهید که دقیقا برای کشورتان چه کرده‌اید؟»

ممانعت از فعالیت اسکله دلفینی ساخت شرکت پارسا فیدار پس از بارگیری سه کشتی صادراتی گاز مایع از سوی سخاوت اسدی مسئول منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی به چالشی رسانه‌ای بدل شده است. این اسکله صادراتی نخستین اسکله بخش خصوصی است و با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار ساخته شده و سازندگانش می‌گویند از محل ذخیره و صادرات گاز مایعی که در دکل‌های نفتی می‌سوزد از هدررفت سالانه ۴۵۰ میلیون دلار گاز جلوگیری می‌کند.

سخاوت اسدی در گفت‌وگو با نفت‌خبر گفته: «این اسکله مجوز فعالیت از منطقه ویژه پارس و مرز دریایی را ندارد و توقیف شده است.» او همچنین گفته است:«مدیر  شرکت پارس فیدار مخاطب فرمایشات رهبری برای حمایت از بخش خصوصی نیست و از نگاه ما او متخلف اقتصادی است و باید به فعالیتش رسیدگی کامل شود.»

اتهاماتی که رضا قدیمی مشاور ارشد پارس فیدار در واکنش به آنها گفته است:« چه خوب که این حرف‌ها را زده‌اند. قبلا هم ادعاهایی داشتند که در داگاه محکوم شدند و ما به حرمت بزرگان رضایت دادیم اما این‌بار دیگر طرف ایشان ما نیستیم و نظام اقتصادی جمهوری اسلامی است. این آقا سه سال در دولت قبل مدام شکایت کرد و در تمام محاکم حقانیت ما ثابت شد. ما در همین مدت بیش از ۱/۵ میلیارد دلار از مسیر فروش گاز مایع برای کشور ارزآوری داشتیم. ایشان بهتر است به جای اتهامات واهی پاسخ دهد به چه دلیلی در این شرایط سخت اقتصادی مانع از ارزآوری در کشور می‌شود؟»

قدیمی در ادامه گفت: «همین چند روز قبل شاهد بودیم که گروهی با میکروفن دستی در میدان پاستور روسای قوا را تهدید می‌کردند. بلاتشبیه این ویژگی تندروهاست که بلای امروز کشور ما هستند. نگاهی به کارنامه آقای سخاوت اسدی نشان می‌دهد که ایشان کم از این رفتارهای تندروانه نداشته‌اند. ولی کاش ایشان توضیح دهند چرا یک شرکت بخش خصوصی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار در یک منطقه کمتر برخوردار هزینه می‌کند، صدها فرصت شغلی ایجاد می‌کند، مانع از هدررفت گازهای فلزی می‌شود و مانع از آلودگی هوا می شود و صدها میلیون دلار برای کشور سودآوری ایجاد می‌کند بی آنکه حتی ریالی از منابع دولتی استفاده کرده باشد؟ آقای اسدی شما توضیح دهید که دقیقا برای کشورتان چه کرده‌اید؟»