به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، تلاش برای آزادی زندانیان نیازمند، فراتر از یک اقدام خیرخواهانه است؛ این حرکت جلوهای از انساندوستی و عدالتطلبی محسوب میشود که تأثیرات مثبت آن در ابعاد مختلف جامعه قابل مشاهده است. بسیاری از زندانیان نیازمند به دلایلی مانند بدهیهای مالی، جرائم غیرعمد یا مشکلات اقتصادی در زندان به سر میبرند. آزادی این افراد نهتنها به زندگی آنها کمک میکند، بلکه پیامدهای مثبت و گستردهای در سطح خانوادهها و جامعه دارد.
آزادی زندانی چه نفعی برای جامعه دارد؟
یکی از مهمترین دلایل این تلاش، حفظ کرامت انسانی است. بسیاری از این زندانیان قربانی شرایط اقتصادی یا اشتباهات غیرعمدی شدهاند که نباید به قیمت از بین رفتن شأن و کرامت آنها تمام شود. آزادی آنها، نشاندهنده اهمیت ارزشهای انسانی و روحیه همبستگی در جامعه است.
از سوی دیگر، زندانی شدن یک فرد معمولاً فشارهای سنگینی بر خانواده او وارد میکند. سرپرست یا یکی از اعضای خانواده که در زندان است، خانوادهاش را در معرض آسیبهای اقتصادی، روحی و اجتماعی قرار میدهد. آزادی این افراد میتواند از فروپاشی خانوادهها جلوگیری کرده و آنها را به مسیر عادی زندگی بازگرداند.
علاوه بر این، آزادی زندانیان نیازمند فرصتی برای بازپروری و اصلاح آنها فراهم میکند. بسیاری از این افراد پس از بازگشت به جامعه، با حمایت و آموزش مناسب، میتوانند به افراد مفید و مسئولیتپذیری تبدیل شوند. این اقدام میتواند از تکرار جرم جلوگیری کرده و امنیت و سلامت اجتماعی را تقویت کند.
همچنین تلاش برای آزادی این زندانیان به کاهش فقر و نابرابری کمک میکند. بسیاری از آنها به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی یا دیه در زندان هستند. با کمک خیرین و نهادهای اجتماعی، میتوان باری از دوش این افراد و خانوادههایشان برداشت و فرصت دوبارهای برای زندگی شرافتمندانه به آنها داد.
بهطور کلی، آزادی زندانیان نیازمند نهتنها به نفع خودشان است، بلکه جامعه را نیز از آسیبهای اجتماعی و اقتصادی در امان نگه میدارد و باعث تقویت ارزشهای انسانی میشود.
البته زندانیانی در مسیر این نوع آزادی قرار میگیرند که مرتکب جرائم غیرعمد شدهاند و یا بدهکار مالی ناشی از نوسانات اقتصادی و کلاهبرداری هستند نه مجرمان جرایم عمدی. رییس قوه قضاییه و دیگر مسئولان قضایی هم بر این تأکید دارند تا امنیت جامعه مخدوش نشود.
«فاستبقوالخیرات» تازهترین راه برای آزادی زندانیان نیازمند
مجموعههای مختلف دستگاه قضایی و نهادهای مردمی با ایجاد پویشهای متنوع به دنبال فراهم کردن آزادی برای زندانیانی هستند که به دلیل بدهیهای مالی و مشکلات غیرعمد، امید چندانی به رهایی از زندان ندارند. این اقدامات، که با همیاری خیرین و گذشت شاکیان ممکن میشود، روزنهای از امید و بازگشت به زندگی را برای این افراد و خانوادههایشان به ارمغان میآورد.
یکی از تازهترین این پویشها «فاستبقوالخیرات» است که علی القاصیمهر؛ رییس کل دادگستری استان تهران از آغاز آن خبر داده است. این پویش که در بازه زمانی از عید مبعث تا عید سعید فطر (9 بهمن 1403 تا 11 فروردین 1404) اجرا میشود و هدف آن آزادی زندانیانی است که برای ادای دین و قرض و بدهی خود با مشکل مواجه هستند.
اهمیت برگزاری این پویشها در یک آمار نهفته است که رییس کل دادگستری استان تهران به آن اشاره کرده و گفته است: هماکنون 2 هزار و 300 زندانی به دلیل عجز از پرداخت دِین یا رد مال در زندان حضور دارند و امکان آزادی بیش از 300 نفر از این زندانیان با کمک خیرین و گذشت شکات فراهم است.
نگاهی به چند پویش برای گذشت و بخشش و آزادی زندانیان
پویشهای «به حرمت حضرت علی(ع) میبخشم»، «به عشق امام حسین(ع) میبخشم» و «به عشق امام رضا(ع) میبخشم» نمونههایی برجسته از حرکتهای اجتماعی و معنوی هستند که با هدف ترویج فرهنگ گذشت، نوعدوستی و کاهش تنشهای اجتماعی در جامعه طراحی و اجرا شدهاند. هر یک از این پویشها با تأسی به آموزهها و الگوهای رفتاری ائمه اطهار(ع)، زمینهای برای ترویج همبستگی و مهربانی در جامعه فراهم کردند و زمینهساز مختومه شدن پروندههای بسیار و نیز آزادی زندانیان شدند.
پویش «به حرمت حضرت علی(ع) میبخشم» با الهام از کرامت و عدالت حضرت علی(ع) و با ابتکار ادارهکل صلح و سازش مرکز حل اختلاف قوه قضاییه، تلاش کرد تا روحیه صلح و گذشت را در میان مردم گسترش دهد. این پویش نهتنها شاکیان را به گذشت و چشمپوشی از حقوق خود تشویق کرد، بلکه با کاهش پروندههای قضایی و حمایت از آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد، به تقویت بنیان خانوادهها و بازگشت آرامش به جامعه کمک شایانی کرد.
پویش «به عشق امام حسین(ع) میبخشم» نیز با نگاهی به نهضت عاشورا و پیامهای انساندوستانه آن، تلاش کرد تا ایثار، فداکاری و گذشت را به عنوان ارزشهای بنیادین در جامعه ترویج دهد. این حرکت که با همکاری دستگاه قضا، نهادهای مردمی و خیرین برگزار شد، فرصتی بود تا شاکیان با الهام از روحیه فداکاری امام حسین(ع)، از حقوق خود بگذرند و زمینه آزادی زندانیان نیازمند را فراهم کنند. این پویش همچنین یادآور پیام عاشورا است که حتی در سختترین شرایط نیز میتوان بر اصول اخلاقی و انسانی پایبند بود.
در پویش «به عشق حسین میبخشم» علاوه بر آزادی تعداد زیادی زندانی، سه محکوم به قصاص در استانهای هرمزگان و گلستان از طرف اولیای دم و با تلاش صلحیاران بخشیده شدند. همچنین در این دو طایفه در خرمشهر که 30 نفر از این طایفهها دستگیر شده بودند صلح و سازش کردند و اینگونه شرایط زندگی برای خانوادههای بسیاری به نحو مطلوبی تغییر کرد.
پویش «به عشق امام رضا(ع) میبخشم» هم با تأسی از کرامت و بخشش امام هشتم شیعیان بهویژه در مناسبتهای مرتبط با آن امام همام برگزار شد. این حرکت اجتماعی با محوریت همکاری دستگاههای قضا، خیرین و نهادهای صلح و سازش، تلاش کرد تا با ایجاد همبستگی در میان مردم، به کاهش آسیبهای اجتماعی و آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد کمک کند. الهام از سیره امام رضا(ع) در این پویش، پیامآور مهربانی و همزیستی مسالمتآمیز در جامعه بوده است.
این پویشها با بهرهگیری از ارزشهای دینی و مذهبی، الگویی عملی از پیوند آموزههای اخلاقی با مسئولیت اجتماعی ارائه میدهند و نشان میدهند که با فرهنگسازی و گسترش روحیه گذشت، میتوان جامعهای آرامتر و عادلانهتر ساخت.
در کل و به گفته حجتالاسالام هادی صادقی؛ رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در سال 1402 و در پویشهای گذشت و بخشش که به همت دستگاه قضا و ستاد دیه برگزار شد، 618 مورد گذشت از قصاص، 15 هزار و 86 مورد آزادی زندانی و 524 صالح و سازش در نزاعهای دستهجمعی را شاهد بودیم.
چگونه در آزادی زندانیان نیازمند سهیم باشیم؟
اگر شما هم میخواهید در آزادی زندانیان شریک و سهیم باشید میتوانید به ستاد دیه مستقر در شهر و استان خود مراجعه کنید و در آنجا با نحوه و چگونگی مشارکت فردی و یا گروهی در آزادی زندانیان آشنا شوید.
در تهران خیرین میتوانند کمکهای خود را به شماره شبا 470170000000105051111006 و یا شماره کارت6037991899675916 به نام ستاد دیه استان تهران واریز کنند. همچنین در صورت تمایل ضمن مراجعه حضوری به ستاد دیه استان تهران واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه اعرابی 5، پلاک 19، طبقه اول و یا تماس با شماره تلفن 88861992 میتوانند با نحوه ارسال کمکهای مالی و آزادی زندانیان استان آشنا شوند.
انتهای پیام/
∎