شناسهٔ خبر: 70997398 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت: قبل از اصلاح ناترازی‌ها حداقل دوماه با مردم صحبت می‌کنیم/ ابتدا ناترازی گاز، بعد برق و سپس بنزین ساماندهی می‌شود

حضرتی گفت: ما ۲۴ میلیون ماشین سواری داریم در حالی که ترکیه حدود چهارده میلیون ماشین سواری دارد در حالی که ما صد هزار تا اتوبوس در سطح کشور داریم و آنها حدود یک میلیون اتوبوس دارند

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نیوز، الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است: ناترازی ها اگر حل نشود ما را با به چاه می‌برد. ۴۲ میلیون نفر از یارانه بنزین محروم هستند و این کجای عدالت علی (ع) و فلسفه انقلاب اسلامی است؟ با این حال در بحث ناترازی ها گران کردن مطرح نیست بلکه ساماندهی و مدیریت حامل‌های انرژی با بسط عدالت در حوزه‌های برق، گاز و بنزین در فاز اول مطرح است.

وی افزود: در بحث ناترازی ها گران کردن مطرح نیست بلکه ساماندهی و مدیریت حامل‌های انرژی با بسط عدالت در حوزه‌های برق، گاز و بنزین در فاز اول مطرح است. از جمله این گام‌ها، فراخوانی است که به گروه‌های دانشگاهی و صاحب‌نظران ارائه شده تا پیشنهادات خود را برای حل مشکلات مرتبط با ناترازی‌ها به دبیرخانه‌ای در سازمان برنامه و بودجه ارسال کنند. پس از جمع‌بندی و تصویب این طرح‌ها در جلسات سران، دولت به‌صورت شفاف و مفصل با مردم درباره ابعاد مختلف این طرح‌ها گفتگو خواهد کرد.

حضرتی گفت: گفته‌ایم که حداقل دو ماه برای پیوست رسانه‌ای نیاز داریم چون باید با مردم صحبت شود تا تجربه‌تلخ گذشته تکرار نشود.  کاملاً با مردم صحبت خواهد شد گفتگو خواهد شد. از صدا و سیما، رسانه‌های ملی و فراگیر، رسانه‌های مجازی و مکتوب خواهش کرده‌ایم و بعد از تصویب طرح را ارائه می‌دهیم و به بحث می‌گذاریم تا نظرات مخالف، موافق و منتقد عرضه شود تا به عنوان تکمله و تبصره لحاظ شود تا بعد هر زمان که تصویب شد شروع می‌شود. هرچند اجرا نیز مرحله به صورت بندی است. ابتدا گاز، بعد برق انجام و سپس بنزین انجام می‌شود.

عضو کابینه دولت چهاردهم گفت: در زمینه مصرف بنزین، برنامه‌هایی نظیر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کاهش وابستگی به خودروهای شخصی در دستور کار قرار گرفته است. مقایسه میان ایران و کشورهای همسایه نشان می‌دهد که جهت‌گیری کشورها باید به سمت تقویت حمل‌ونقل عمومی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی باشد. ما ۲۴ میلیون ماشین سواری داریم در حالی که ترکیه حدود چهارده میلیون ماشین سواری دارد در حالی که ما صد هزار تا اتوبوس در سطح کشور داریم و آنها حدود یک میلیون اتوبوس دارند و این حاکی از این است که جهت گیری آنها رفتن به سمت اصل قرار دادن حمل و نقل عمومی و کاهش حمل و نقل فردی و شخصی است در حالی که موتورسوارهای دو سه برابر موتور سوارهای کشور ترکیه است.