شفقنا- حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: نهجالبلاغه به دنبال جاهلیتزدایی است، نه صرفاً جهالتزدایی یا جهلزدایی. این وظیفه فردی هر انسان است، اما هدف اصلی امیرالمومنین علی علیه السلام، برطرف کردن جاهلیت و ایجاد جامعهای الهی، متمدن و آبرومند است.
به گزارش شفقنا، حضرت آیتالله جوادی آملی در پیامی به همایش ملی «مرجعیت علمی قرآن کریم» که صبح امروز در قم برگزار گردید، بر جایگاه والای قرآن کریم در حیات انسان و جامعه تأکید کردند.
ایشان ضمن تقدیر از تلاشهای اساتید و پژوهشگران حاضر در این همایش بیان داشتند: قرآن نهتنها یک کتاب علمی است که درباره آن پژوهش انجام میشود، بلکه خود قرآن انسان را یاری میکند و عامل حیات اوست.
ایشان با اشاره به آیه شریفه ﴿اسْتَجِيبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ﴾، افزودند: این آیه شریفه، نشاندهنده این است که قرآن حقیقتاً مایه حیات انسان است، این حیات تنها یک مفهوم ظاهری نیست، بلکه به گوهر ذات انسان مربوط میشود و قرآن در گوهر انسان نقشآفرین است.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اتمام تفسیر گرانسنگ «تسنیم» اظهار داشتند: تفسیر تسنیم محصول حوزه است و این تلاش چهلساله به برکت تلاش اساتید، شهدا و نظام اسلامی بوده است. خون شهدا برکتی بزرگ برای جامعه اسلامی است و حیات علمی و دینی ما مرهون آن است.
ایشان گفتند: این دستاورد حاصل کار جمعی حوزههای علمیه است. حوزه میتواند با بهرهگیری از توان علمی خود، هم نظام را حفظ کند و هم در برابر جاهلیت مدرن و دشمنان اسلام بایستد.
ایشان بر ضرورت تولید آثار علمی پایدار و جهانی تأکید کرده و افزودند: ما باید آثاری تولید کنیم که به کتاب درسی تبدیل شوند و برای نسلهای آینده باقی بمانند، نه صرفاً مقالاتی که پس از مطالعه کنار گذاشته شوند. کتابهایی مانند «شرح لمعه» باید الگوی ما در نگارش آثار علمی باشد.
ایشان همچنین به اهمیت علم و نقش علما در تربیت جامعه اشاره کرده و عنوان کردند: خونی پاکتر از خون شهید نداریم، اما خداوند در قرآن حتی به خون شهید قسم نخورد، بلکه به قلم و مرکب قسم یاد کرد، زیرا این مرکب است که شهیدپرور است چراکه علم و دانش است که جوامع را متحول می کند.
حضرت آیتالله جوادی آملی در بخش دیگری از پیام خود بر ضرورت جهانی اندیشیدن در ارائه معارف قرآنی و نقش حوزه علمیه در تحقق این هدف تأکید کردند.
ایشان با تأکید بر جهانی بودن پیام قرآن بیان داشتند: قرآن کتابی برای تمام جهانیان است و پیام آن نیز باید جهانی باشد. اگر جهانی سخن میگوییم، باید جهانی نیز بیندیشیم. علوم انسانی تنها به مباحثی مانند فقه و اخلاق محدود نمیشود؛ بلکه تمام نظام هستی، از آسمانها تا زمین، کتابخانهای است که برای فهم انسان و بهرهگیری او از آن آفریده شده است.
ایشان با اشاره به آیه ﴿خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعا﴾، تأکید کردند: شناخت عمیق جهان و بهرهبرداری از آن بر عهده انسان است. در این مسیر، علم باید انسان را به سمت شناخت خداوند و بهرهگیری از نشانههای الهی هدایت کند.
حضرت آیتالله جوادی آملی به اهمیت نقش قرآن و نهجالبلاغه در تمدنسازی و هدایت جامعه تاکید کرده و بیان داشتند: اگر قرآن هست، نهجالبلاغه نیز باید همراه آن باشد؛ چراکه این دو، مکمل یکدیگر در ایجاد تمدن الهی هستند. نهجالبلاغه به دنبال جاهلیتزدایی است، نه صرفاً جهالتزدایی یا جهلزدایی. این وظیفه فردی هر انسان است، اما هدف اصلی امیرالمومنین علی علیه السلام، برطرف کردن جاهلیت و ایجاد جامعهای الهی، متمدن و آبرومند است.
ایشان در پایان اظهار امیدواری کردند: تلاشهای پژوهشگران و علمای اسلامی، علاوه بر جهلزدایی و جهالتروبی، زمینهساز تمدنسازی و جاهلیتروبی نیز باشد.