به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، علیاصغر عزتی پاک در پنجمین نشست از سلسله نشستهای انجمن ساهور که به همت دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد، در رابطه با دورههای ادبیات در غرب عنوان کرد: در غرب سه دوره ادبیات حماسه، تراژدی و رمان وجود دارد.
وی ادامه داد: در ایران دوره حماسه را در آثاری چون شاهنامه داریم اما دوره تراژدی را سپری نکردیم و وارد رماننویسی شدیم و این یعنی حلقه واسط را نداشتیم.
این نویسنده بیان کرد: رمان با طرح قصه سنتی متفاوت است. برخی میخواهند رمان را به عنوان ابزار در خدمت بگیرند در حالی که ادبیات خود طریقیت دارد و ابزار دین و فلسفه نمیشود.
وی افزود: کسانی که ممحض در رشته خود هستند میخواهند از ادبیات استفاده ابزاری کنند؛ در حالی که فرم رمان به راحتی اهلی نمیشود. به آن سویی که ما میخواهیم برود نخواهد رفت؛ زیرا حقیقت در رمان نسبی است و رمان مدعی است که نباید تک بعدی به اشخاص نگاه کنیم همچنین ریختن امر مطلق در قالبی که همه چیز را به هم میریزد دست ما را میبندد.
عزتی پاک در رابطه با دلایل دیگر گفت: جهان رمان در همان رمان تولد گسترش و پایان دارد، داستانی که کلی به بیرون ارجاع دارد در این قالب دچار مشکل میشود. رمان فارغ از تجربه نویسنده است در حالی که شخصیت مقدس شما برساخته است همچنین احساس و عاطفه موتور محرکه رمان است. احساس و عاطفه نویسنده و شخصیت هر دو مهم است در حالی که نوشتن از احساس شخصیتهای مقدس مخالفت عدهای را در پی دارد.
وی در رابطه با اقتباس بیان کرد: در اقتباس از کل یک شعله میگیریم. گاه تکهای از یک روایت استفاده میشود. اقتباس بر فعالیت تأکید دارد. این که نویسنده منفعل باشد با ماهیت اقتباس تضاد دارد در حالی که دانشمندان تاریخی انتظار دارند نویسنده منفعل باشد.
این نویسنده افزود: اقتباس از تاریخ به سه صورت نقلی، علمی و فلسفی است و اغلب نویسندهها به سراغ نقلی میروند. در اقتباس تفسیری با تفسیری که خودمان در مورد یک ماجرا داریم آن را بازآفرینی میکنیم. این کار تحریف نیست بلکه قرائتی دیگر است. تحریف حقیقت را تغییر میدهد اما در اقتباس حقیقت تغییر نمیکند.
وی یادآور شد: برای نوشتن داستانهایی از گذشته که برای امروز جامعه کاربرد داشته باشد باید با تاریخ گفتوگو کنیم. آنچه در تاریخ نقل میشود تنها حادثه است. تاریخ به منزله یک روایت است. برای اقتباس باید با منبع تاریخی گفتوگو کنیم. گویی به او میگوییم ما امروزه با این مشکل روبرو هستیم آیا برای آن راه حلی داری؟
انتهای پیام/