شناسهٔ خبر: 70952980 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر آموزش‌وپرورش:

نماز محور سلامت معنوی است

وزیر آموزش‌وپرورش، با تأکید بر اهمیت تربیت دینی در نظام آموزشی کشور، بر جایگاه محوری نماز در سلامت معنوی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، علی رضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش روز چهارشنبه در نهمین همایش ملی سلامت معنوی اسلامی در قم، تأکید کرد که انتقال باورها، سنن و فرهنگ دینی از مهم‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه است.

وی با اشاره به اینکه اقامه نماز در مدارس کشور در صدر برنامه‌ها قرار دارد، گفت: همه امور در وزارت آموزش‌وپرورش در راستای توسعه نماز و معنویت دنبال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش سلامت معنوی را محصول یک نظام تربیتی پیوسته دانست و هشدار داد که نادیده گرفتن این پیوستگی در سال‌های آینده می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

کاظمی با تأکید بر اهمیت تربیت نسل آینده از دوران کودکی گفت: امروز در دوره‌های پیش‌دبستانی با آسیب‌هایی مواجه هستیم که امیدواریم با تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام کودکان پیش از دبستان تحت پوشش تربیتی لازم قرار گیرند.

وی دوره پیش‌دبستان و ابتدایی را اساسی‌ترین اولویت این وزارتخانه ذکر کرد و افزود: اقدامات گسترده‌ای برای ارتقای سلامت معنوی کودکان در این دوره آغاز شده‌است.

وی با اشاره به دستاورد‌های این وزارتخانه گفت: علیرغم تمام مشکلات، آموزش‌وپرورش موفقیت‌های بزرگی داشته است و باید قدردان تلاش‌های معلمان و نظام آموزشی کشور باشیم.

کاظمی از شرکت ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در آیین اعتکاف امسال به‌عنوان یکی از ارزشمندترین دستاورد‌های نظام آموزش‌وپرورش یاد کرد، اما تأکید نمود که همچنان آسیب‌های زیادی در حوزه دانش‌آموزان دختر و پسر احساس می‌شود.

وی ایجاد موقعیت‌های تربیتی رشد مدار، مانند اعتکاف، را از اولویت‌های این وزارتخانه برشمرد و از غفلت خانواده‌ها نسبت به تربیت فرزندان ابراز نگرانی نمود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز گفتمان معیشت و اقتصاد در خانواده‌ها غالب شده و تربیت فرزندان به حاشیه رفته‌است، علاوه بر این، نقش‌های تربیتی تغییر کرده و رسانه و فضای مجازی جایگزین پدر، مادر و معلم شده‌اند، اکثر آسیب‌های دانش‌آموزان و دانشجویان از باور‌های اعتقادی متناقضی نشأت می‌گیرد که در فضای مجازی و رسانه‌ها با نظام تربیتی رسمی در تضاد هستند.

کاظمی بر لزوم تقویت باور‌های دینی از طریق یادگیری عملی در مدارس تأکید کرد و گفت: لازمه این کار، تغییرات اساسی در کلاس‌های درس و عبور از ساختار کنونی است.

به اعتقاد وی، نظام تعلیم و تربیت باید از وضعیت فعلی به سمت مهارت‌محوری حرکت کند و برنامه‌های درسی نیز به‌صورت پیوسته، خلاقانه و تمرین‌محور طراحی شوند تا اتکا به حافظه کاهش یابد.