به گزارش شرق ؛ روز دوشنبه صدا و سیما خبر از آغاز فعالیت پرستیوی به زبان ترکی استانبولی در شبکههای اجتماعی داد. پرس تیوی پیش از این کانالهایی به زبانهای انگلیسی و عربی و اسپانیایی راهاندازی کرده بود و حالا شانس خود را در زبان ترکی و تولیدبرنامه برای مخاطبان ترکیهای امتحان میکند.
بهنظر میرسد که ایجاد شبکه به ترکی استانبولی، در شرایطی که سالهاست پرستیوی با همان سه زبان برنامه تولید کرده است، متاثر از راهاندازی شبکه تیآرتی ترکیه به زبان فارسی باشد.
اواخر آبانماه بود که تیآرتی فارسی، با شعار «هر انسان، یک جهان؛ هر خبر، یک روایت» خبر از آغاز به کار خود داد. این اتفاق در شرایطی افتاد که تهران و آنکارا با وجود روابط نسبتا خوب، روزهای سختی را به دلیل شرایطی که در سوریه وجود داشت تجربه میکردند.این سومین شبکه تلویزیونی فارسی زبان بودکه از سوی کشورهای دیگر راه اندازی میشد. قبل از این تلویزیون فارسی زبان بی بی سی از لندن ( 2009 - 1387) و تلویزیون "صدای امریکا" (VOA) در سال 1996 - 1375 راه اندازی شده بود.
استقبال تهران از راهاندازی تیآرتی فارسی بسیار سرد بود. تجربه رسانههای قبلی به ایران هشدار میداد که راهاندازی چنین شبکهای ممکن است اقدام چندان مثبتی برای کشور نباشد. ترکیه چندان به شایعات توجهی نکرد و البته میل زیادی هم به رد کردن شایعات از خود نشان نداد. ترکیه سالهاست که رسانه را مانند یکی از ابزار قدرت نرم خود برای گسترش قدرت آنکارا به کار میبرد. البته اردوغان در سالهای اخیر تمایلی به دشمنی با تهران از خود نشان نداده است اما رسانههای این کشور، در مواردی اظهارات ضدایرانی داشتهاند که البته انگشتشمار بوده است.
بحث دیگری که در زمان انتشار خبر ظهور یک تلویزیون فارسیزبان جدید مطرح شد، موضوع حضور یا عدم حضور خبرنگار تیآرتی در تهران بود. خبرنگاران رسانههای دیگر از این دست، شانسی برای حضور در تهران نداشتند. اما با توجه به اینکه ترکیه روابط نسبتا خوبی با تهران دارد، مشخص نشد در صورتیکه خبرنگار این کشور بخواهد در ایران کار کند، ماجرای مجوزش به کجا میکشد.
بهنظر میرسد پرستیوی به توصیهها در مورد مقابله به مثل کردن با ترکیه گوش فرا داده است. این شبکه که از سوی صدا و سیما پشتیبانی میشود، بارها از سوی کشورهای خارجی مورد تحریم قرار گرفته و روزهای سختی را سپری کرده است. از سوی دیگر پرستیوی سالهاست با انواع و اقسام شایعات دست به گریبان بوده است. منتقدان این شبکه میگویند با توجه به هزینهای که پرستیوی روی دوش مالیات دهندگان میگذارد، میزان نفوذ بسیار کمی در کشورهای دیگر دارد.