این کاهش همچنین نشان میدهد که چگونه عواملی مانند عدم وجود قابلیتهای هوش مصنوعی در جدیدترین آیفونهای فروخته شده در چین، به رقابتپذیری اپل آسیب زده است. توبی ژو، تحلیلگر کانالایز گفت: «این بدترین عملکرد سالانه اپل در چین است. موقعیت اپل در بازار گوشیهای گرانقیمت، با چالشهای متعددی شامل عرضه مداوم پرچمداران هوآوی، تکثیر گوشیهای تاشوی داخلی در بخش مدلهای رده بالا و برندهای اندرویدی مانند شیائومی و ویوو که وفاداری مصرفکنندگان را با نوآوریهای فناوری ایجاد میکنند، مواجه است.» اپل پس از تحریمهای آمریکا علیه هوآوی در سال ۲۰۱۹ که دسترسی این غول چینی را به فناوری آمریکایی محدود کرد، به مدت چهار سال، از رشد مداوم برخوردار بود. اما هوآوی در اوت سال ۲۰۲۳، با عرضه یک گوشی قدرتمند، به بازار گوشیهای گرانقیمت بازگشت و برتری سازنده آیفون را به چالش کشید. این شرکت چینی در سه ماهه چهارم، ۲۴ درصد افزایش فروش داشت.
این شرکت برای دفاع از سهم بازار خود در برابر رقابت رو به رشد برندهای چینی مانند هوآوی، به تخفیفهای کمسابقه روی آورد. این شرکت از چهارم تا هفتم ژانویه در چین، فروش فوقالعاده چهار روزه، برای چندین مدل آیفون عرضه کرد و تخفیفهایی بالغ بر ۵۰۰ یوآن(۶۸.۵۰دلار) برای جدیدترین مدلهای آیفون ارائه کرد. پلتفرمهای بزرگ تجارت الکترونیک چینی، با تبلیغات خود، این روند را دنبال کردند. فروشگاه تیمال علیبابا، تخفیفهایی را تا سقف هزار یوآن (۱۳۷ دلار) بر روی مدلهای سری آیفون ۱۶ اعلام کرد. طبق دادههای کانالایز، در میان پنج فروشنده برتر، شیائومی که عمدتا بر مدلهای اقتصادی متمرکز بود، بیشترین رشد را با ۲۹ درصد افزایش در فروش سه ماهه چهارم داشت، در حالیکه فروش اوپو و ویوو، به ترتیب، ۱۸ درصد و ۱۴ درصد رشد کرد. بر اساس گزارش رویترز، فروش سالانه گوشیهای هوشمند در چین، در سال ۲۰۲۴، با چهار درصد افزایش نسبت به سال قبل، به ۲۸۵ میلیون دستگاه رسید.