به گزارش خبرنگار مهر، اولین کنسرت از پروژه «شعله دارم بر زبان» ارکستر موسیقی ملی ایران در حالی با اجرای آثار استادان فقید موسیقی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت، که فضای حاکم بر برنامه به دلیل ضایعه درگذشت مرحوم فریدون شهبازیان موسیقیدان، آهنگساز و رهبر اسبق ارکستر ملی ایران و تقارن برنامه اول پروژه با سالروز درگذشت زنده یاد همایون خرم آهنگساز فقید موسیقی ایرانی که بخشهایی از رپرتوار اجرایی کنسرت نیز به اجرای قطعات این هنرمند پیشگام اختصاص داشت، شرایط متفاوتی را برای برنامه ایجاد کرد.
در این کنسرت که به نوعی برنامه اول از پروژه موسیقایی «شعله دارم بر زبان» ارکستر موسیقی ملی ایران به حساب میآمد، گروه اجرایی به رهبری ارکستر همایون رحیمیان به اجرای آثاری از مرحوم علی جعفریان و برخی آهنگسازان فقید موسیقی کشورمان از جمله روح الله خالقی و همایون خرم پرداختند. مسیری که به دلیل رپرتوار و اشعار انتخابی توانست معرف بخشی از اصالتها و میراث گرانبهای موسیقی باشد که طی سالهای گذشته به واسطه کم توجهیها و حضور بی رویه و غیرقابل کنترل موسیقیهای تجاری و سرگرم کننده، فرآیند رو به افولی را طی کرده و منجر به کاهش کیفیت گوش شنیداری مخاطب از پس شنیدن تولیدات مصرفی دیگر شدهاند.
امیرعباس ستایشگر مشاور ارشد و معاون آفرینشهای فرهنگی هنری بنیاد فرهنگی هنری رودکی درباره این اجرا که حسین علیشاپور و مجتبی عسگری در شب اول و وحید تاج و پوریا اخواص در شب دوم خوانندگی کنسرتها را به عهده دارند، نوشته بود: «اجرای پیش روی ارکستر موسیقی ملی ایران به احترام و یاد استاد علی جعفریان است. هنرمندی که نغمههای ماندگارش بر جان اهالی موسیقی حک شده است.
معرفی و گرامیداشت استادانی مانند او شاید از مهمترین رسالتهای ارکستر موسیقی ملی باشد. این مهم آنجا نمایانتر میشود که با صداهایی متفاوت بروز پیدا میکند. صداهایی که هرکدام طریق و رنگ صوتی خود را دارد. خوانندگانی که هرکدام خوانش خود را از حال و احوال این آهنگساز برجسته ارائه میدهند و شور و شعف چندانی براحساس او به علاوه میکنند.
موسیقی ایران به شدت نیاز دارد هم پا و هم دوش مفهومی به اسم نوآوری و مدرن شدن همواره پایبندی به ریشهها و اصالتهای موسیقایی را جلوی چشم خود داشته باشد و آنها را بشنود تا جوانان و هنرمندان تازه به میدان آمده این روزها بتوانند آهنگسازان و نغمه سرایان خوش قریحه فرداها باشند. آنها که همواره آتشی بر جان و شعلهها بر زبان داشته و دارند.»
و آنچه در تازهترین کنسرت ارکستر موسیقی ملی در برنامه اول پروژه «شعله دارم بر زبان» ارائه شد، تلاشی بود بر تحقق آنچه ستایشگر روی بروشور کنسرت به آن اشاره کرد.
چارچوبی که به نظر میآید جزو برنامهها و اهداف اصلی بنیاد فرهنگی هنری رودکی در برنامههای پیش رو تلقی شده اما باید دید در چشم اندازهای کوتاه مدت و بلند مدتی که در این زمینه ترسیم شده، چه سرنوشتی در انتظار موضوع مهم حفظ اصالتهای موسیقایی با تکیه بر مؤلفه مهم جذب مخاطب است.
فرآیندی که در برهههای مختلف بسته به شرایط سیاسی و اجتماعی روزگار در فراز و نشیبهای زیادی قرار گرفته و امید میرود تا حداقل روند تثبیت شدهای را به خود بگیرد.
به هرحال با تمام این باید و نبایدها بود که تازهترین کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران با اجرای ۱۰ قطعه موسیقایی در شبی که به یاد علی جعفریان آهنگساز فقید و نابینای کشورمان نامگذاری شده بود، پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
مسیری که به دلیل اجرای یک قطعه موسیقایی به یاد مرحوم شهبازیان و حال و هوای حاکم بر تالار وحدت فضای محترمی را فراهم ساخته بود. گویی مخاطبان به واسطه ضایعه درگذشت این هنرمند، سوگوار روزهایی هستند که در آنها هنرمندان پیشگام موسیقی کشورمان در مسیرهای زمانی کوتاه مدت دار فانی را وداع میگویند. سوگواری که نه برای از دست دادن جسم این افراد، بلکه برای جایگزین نشدن این هنرمندان مؤلف و کار سختی که در این زمینه پیش رو داریم، است.
«سرود جاودانه» با شعری از بیژن ترقی، آهنگسازی علی جعفریان، تنظیم همایون رحیمیان و خوانندگی حسین علیشاپور، «جلوه دریا» با شعر محمد عبدالحسینی، آهنگسازی و تنظیم جمال الدین منبری و خوانندگی حسین علیشاپور، «مارش ماهور» اثر درویش خان با تنظیم شهرام رکوعی، «چراغ زندگی» با شعر مشفق کاشانی، آهنگسازی علی جعفریان، تنظیم همایون رحیمیان و خوانندگی مجتبی عسگری، «فریاد از تو» با شعر سیمین بهبهانی، آهنگسازی همایون خرم، تنظیم جمال الدین منبری و خوانندگی مجتبی عسگری، «پولکا» اثر درویش خان با تنظیم شهرام رکوعی، «سرگشته کوی» با شعر ابراهیم صفایی، آهنگسازی جمشید شیبانی، تنظیم همایون رحیمیان و خوانندگی حسین علیشاپور، «همای آسمانی» با شعر بیژن ترقی، آهنگسازی علی جعفریان، تنظیم همایون رحیمیان و خوانندگی حسین علیشاپور، «شور مستی» با شعر فریدون مشیری، آهنگسازی روح الله خالقی و خوانندگی مجتبی عسگری، «نغمه گر عشق» با شعر بیژن ترقی، آهنگسازی علی جعفریان، تنظیم همایون رحیمیان و خوانندگی مجتبی عسگری قطعاتی بودند که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.
اجرای یک قطعه موسیقایی ویژه به مناسبت درگذشت مرحوم شهبازیان هم بخش دیگری از این مراسم بود که در قالب یک اثر بی کلام برای حاضران در سالن اجرا شد.
همایون رحیمیان قبل از اجرای این قطعه بود که پیش روی مخاطبان قرار گرفت و توضیح داد: مرحوم فریدون شهبازیان برای همه ما عزیز بود و من افتخار داشتم طی سالیان طولانی با این هنرمند ارزنده کارهایی را انجام دهم و علاوه بر آن دوستی نزدیکی هم با یکدیگر داشته باشیم. به همین بهانه تصمیم گرفت طی همین چند روز کوتاه قطعهای را برای او آماده کرده و همراه با سایر هنرمندان ارکستر موسیقی ملی ایران آن را به استاد شهبازیان و تمام عزیزانی که از دست دادیم تقدیم کنم.
مازیار ظهیرالدینی نوازنده ویولن و کنسرت مایستر، علیرضا خلج اسماعیلی، هلیا محمدولی، رمیصا نفیسی، فرمهر حسن بی گلو، حمید خدایی، فرناز زندیه، زهرا کریمی، فاطمه بلادر، فرناز دارویی نوازندگان ویولن یک، سانوا عندلیبی، سارا نادری، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، آناهیتا عظیمی، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، امیرحسین طایی، جاوید پناهی، روشا گواهی، آریان زمانی نوازندگان ویولا، مجید اسماعیلی، علی آقاجانی، زهرا کتابی، غزاله شیرازی، سینا آذرآباد، نرگس فلاح پسند، هستی علیزاده، هلیا پورکریمی نوازندگان ویولنسل، سروش کاکاوند، کوروش ملکی، نازنین احمدی، ستاره ناموری راد نوازندگان کنترباس گروه سازهای زهی کلاسیک ارکستر موسیقی ملی ایران را تشکیل میدادند.
در بخش سازهای ایرانی نیز مسعود آذین نوازنده تار، آناهیتا رمضانی نوازنده تار، مژگان محمد حسینی نوازنده قانون، علی عابدین نوازنده سنتور، پوریا شیوا فرد نوازنده نی، مهران خانزاده نوازنده عود، امیر نظری سالاری نوازنده کمانچه، مریم ملأ نوازنده تمبک گروه اجرایی را تشکیل میدادند.
صدف الماسی نوازنده پیانو حسام صدفی نژاد نوازنده ابوا، شهرام رکوعی و روشنک نوشی نوازندگان فلوت، سایوری شفیعی، محمد ملک لی، گلرخ رجایی نوازندگان کلارینت، امیر ملکی زاده نوازنده فاگوت، عرفان فرشی زاده، ماهان ببری و شیما حکیمی نیز گروه سازهای کوبه ای و بادی برنجی ارکستر بودند.
عکس از رها احمدی.