به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، یکی از خودروهای پرطرفدار وارداتی چانگان CS55 پلاس سایپا است که توانسته نظر خریداران را جلب کند. به تازگی یک رقیب قدر برای این خودرو محبوب پیدا شده و آن بایک X55 دیارخودرو است که هم از نظر قوای محرکه و هم امکانات ایمنی و رفاهی از هم وطن خود در جایگاه بالاتری قرار دارد.
طراحی، اسپرت یا خانوادگی؟
با نگاهی به طراحی هر دو خودرو به راحتی متوجه علت طراحی آنها میشویم. بایک X55 با المانهای طراحی اسپرت و سبک طراحی کوپه، بیشتر برای جوانان طراحی شده است، اما در طرف مقابل مشتریان هدف چانگان CS55 پلاس بیشتر میانسالان و قشر خانواده دوست است که هم نیازمند فضای بار بیشتر و طراحی ساده و دلنشین هستند. در نمای جلو X55 چراغها همانند اکثر خودروهای به روز، به روی سپرها انتقال داده شدهاند تا سطح نوردهی بهتری را در اختیار راننده قرار دهند. جلوپنجره و سپر از طراحی یکپارچه بهره میبرند و حالتی از طراحی سه بعدی را به مخاطب یادآوری میکنند. در نمای جانبی هم سعی شده تا با ویژگیهای مدرن حس به روز به بیننده یادآوری کند. به طور مثال دستگیره درهای مخفی شونده و در برخی تیپها بدنه دورنگ سبب شده تا نمای متفاوتی رقم بزند. با نگاهی به نمای عقب طراحی ساده با چراغهای باریک، فناوری LED و اسپویلر اسپرت، سبب شده تا نمای دلنشینی برای مخاطب رقم بزند.
در طرف مقابل چانگان همچنان از طراحی کلاسیک با ویژگیهای بهبود یافته استفاده میکند تا از دیگر رقبا جا نماند. سپر و جلوپنجره همانند X55 یکپارچه هستند و با نگاهی به آن یاد محصولات UNI K چانگان میافتیم. در نمای کناری اوج تناقض به چشم میخورد. به طور مثال دستگیرههای ساده و خطوط ساده سبب شدهاند تا نمای ساده در برابر نمای اسپرت بایک رقم بخورد. به عقب خودرو که میرسیم طراحی چراغها جدا از هم است و فیک اگزوز روی سپر که با کروم پوشیده شده، سبب شده تا اندکی حس لوکس به خودرو اضافه شود.
مشخصات فنی، قلبهای مشابه
با دو کراساوور وارداتی طرف هستیم که هر دو به موتور 1.5 لیتری مجهز شدهاند. بایک X55 به موتور 4 سیلندر با حجم دقیق 1498 سیسی مجهز شده که به کمک فناوری TGDI، میتواند 185 اسببخار قدرت و 305 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس این کراساوور 7 سرعته دوکلاچه است و نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند. نکته مهم اینکه گیربکس دوکلاچه این خودرو از نوع تر بوده و همانند مدل خشک، مشکل داغ شدن در ترافیک را ندارد و از این بابت خیال خریداران را راحت میکند. با رانندگی نرمال و تا حدی اقتصادی میتوانید مصرف سوخت ترکیبی کمتر از 8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر را با این خودرو ثبت کنید اما اگر شیفته قدرت بالای پیشرانه این خودرو شوید، طبیعتا زود به زود باید باک 53 لیتری این خودرو را پر کنید.
در طرف مقابل روی CS55 پلاس وارداتی سایپا موتور 4 سیلندر با حجم 1494 سیسی نصب شده است. این موتور توربو که از سیستم پاشش سوخت مستقیم نیز بهره میبرد، در بهترین حالت توانایی تولید 180 اسببخار قدرت و 286 نیوتنمتر گشتاور را دارد. گیربکس این خودرو همانند رقیب هم کلاس خود از نوع 7 سرعته دوکلاچه تر است که تمام نیرو را به چرخ جلو میرساند. مصرف سوخت چانگان CS55 پلاس در سیکل ترکیبی، 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به باک 55 لیتری و وزن 1460 کیلوگرمی آن، عدد مناسبی محسوب میشود.
سیستم تعلیق هر دو این کراساوورها در هر دو محور از نوع مستقل است. در محور جلو این خودرو سیستم محبوب مک فرسون و در بخش عقب از نوع چنداتصاله (Multi Link) استفاده شده که سبب چسبندگی در پیچها و سواری مناسب میشود.
امکانات ایمنی و رفاهی، ویژگیهای متنوع
در بحث امکانات ایمنی و رفاهی هر دو این خودروها تقریبا نزدیک به هم هستند و تجهیزات متنوعی را ارائه میکنند. بایک X55 ویژگیهای ایمنی همچون : 6 کیسههوا (راننده و سرنشین، جانبی جلو و پردهای)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم ضد واژگونی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی مجهز شده تا در مواقع لزوم از جان سرنشینان محافظت کند.
کراساوور جدید دیارخودرو همانند اکثر خودروهای جدید به دستیارهای کمکی رانندگی متعددی مجهز شده و میتواند رانندگی نیمه خودکار را به راننده ارائه کند. از جمله رادارهای این خودرو میتوان به : کروزکنترل تطبیقی، هشدار و حفظ حرکت بین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار نقطه کور، رادار کمکی حرکت در ترافیک و نور بالا اتوماتیک اشاره کرد.
با کراساوور چینی و وارداتی طرف هستیم به همین جهت این خودرو به امکانات متعددی مجهز شده است. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، اتوپارک، سقف پانورامیک، مالتی مدیا 10.1 اینچی لمسی با قابلیت کارلینک، 8 عدد بلندگو برند HIFI، دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس، در صندوق برقی، نورپردازی داخل کابین، صندلیهای اسپرت، تنظیم برقی صندلی سرنشینان جلو، گرمکن و سردکن صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله با فیلتر تصفیه هوای داخل کابین، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز پارک برقی با اتوهلد، چراغهای تماما LED، سنسور نور، کلاستر 10.25 اینچی دیجیتالی، رینگ 19 اینچی آلومینیومی و دستگیره درب مخفی هوشمند از جمله امکانات این کراساوور پرآپشن بازار است.
آن سوی میدان چانگان CS55 پلاس هم دست خالی به گود نیامده و توانسته با ویژگیهای متعدد مورد استقبال سرنشینان قرار بگیرد. در بحث ایمنی این خودرو به 6 کیسههوا ایمنی (راننده و سرنشین، جانبی جلو و پردهای) مجهز است و میتواند در هنگام تصادفات امنیت سرنشینان را افزایش دهد. همچنین سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی هم روی این خودرو نصب شده تا کنترل خودرو در شرایط مختلف برای راننده آسانتر باشد.
دستیارهای کمکی رانندگی این خودرو که شامل : هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک و کروزکنترل تطبیقی میشود، میتواند به راننده کمک کند تا رانندگی مطمئنی را رقم بزند.
خودرو وارداتی سایپا به امکانات متنوعی مجهز شده تا به خریداران حس بهتری منتقل کند. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانورامیک، مالتی مدیا 12.3 اینچی لمسی با دوربین 360 درجه، سیستم صوتی پایونیر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلی راننده، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور نور و باران، تنظیم حالت رانندگی، فرمان برقی، چراغهای LED، سنسور پارک عقب، کلاستر دیجیتالی و رینگ 19 اینچی آلومینیومی از جمله امکانات این خودرو هستند. البته نبود برخی تجهیزات همچون: صندلی برقی شاگرد، اتوپارک و در صندوق برقی چانگان را به نسبت بایک X55 در سطح پایینتری قرار میدهد.
ابعاد و اندازه، هم قد و هم اندازه
هر دو این کراساوورها در ابعاد نزدیک به هم قرار دارند و میتوانند فضای مناسبی در داخل کابین در اختیار سرنشینان قرار دهند. طول، عرض و ارتفاع بایک X55 به ترتیب: 4620، 1886 و 1680 میلیمتر است. در طرف مقابل طول، عرض و ارتفاع چانگان وارداتی به ترتیب: 4515، 1865 و 1680 میلیمتر است. نکته مهم فاصله بین دو محوری دو خودرو است که در X55، 2735 میلیمتر و در CS35 این عدد 2656 میلیمتر است که نشان از فضای داخلی کاربردیتر محصول دیارخودرو دارد. اما قضیه در حجم صندوق کاملا برعکس میشود. محصول بایک حجم 350 لیتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد اما در چانگان این فضا در حالت عادی 475 لیتر است که با خواباندن صندلیهای ردیف دوم به 1415 لیتر میرسد و فضای فوقالعادهای را در اختیار خانوادههای پرجمعیت قرار میدهد.
نویسنده : محمد کمالپور
مدل خودرو | بایک X55 | چانگان CS55 پلاس |
نوع موتور | توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم | توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم |
نوع موتور | 16/4 | 16/4 |
حجم موتور | 1498 سیسی | 1494 سیسی |
حداکثر قدرت | 185 اسببخار | 180 اسببخار |
حداکثر گشتاور | 305 نیوتنمتر | 286 نیوتنمتر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه تر | 7 سرعته دوکلاچه تر |
وزن | 1550 کیلوگرم | 1460 کیلوگرم |
سیستم تعلیق جلو / عقب | مکفرسون / مولتیلینک | مکفرسون / مولتیلینک |
∎