به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت؛ دکتر سیدجلیل حسینی، معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت اخلاق پزشکی و تأثیر آن بر رفتار دانشجویان پزشکی، گفت: دانشجویان بهطور ناخودآگاه از اساتید خود شخصیتسازی میکنند و رفتارشان را بر اساس نگرش و رفتار اساتید شکل میدهند. این امر موجب میشود که نگرش به علوم پزشکی تنها بهعنوان یک مهارت نباشد، بلکه بهعنوان چارچوب فکری و الگوی زندگی شخصی و اجتماعی دانشجویان نیز تأثیرگذار باشد.
وی با تأکید بر اینکه در کنار آموزش علمی، اخلاق پزشکی باید بهطور جدی در برنامههای آموزشی گنجانده شود، افزود: همانطور که دین از طریق الگوسازی و رفتار افراد خانواده در ذهن و عمل آنها جای میگیرد، اخلاق پزشکی نیز از طریق رفتار و نگرش اساتید باید در دانشجویان نهادینه شود. دانشجویان طبیعتاً از اساتید خود یاد میگیرند و رفتار آنها، چه در زمینه علمی و چه در زمینه اخلاقی، تأثیرات عمیقی بر رفتار آینده دانشجویان خواهد گذاشت.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید کرد که توجه به جنبههای اخلاقی و آموزشی در درمان و آموزش پزشکی باید بهطور مستمر پیگیری شود. وی گفت: با توجه به این مسائل، یک برنامه بلندمدت برای آموزش و ارتقای کیفیت درمان و آموزش پزشکی ضروری است. چنین برنامهای میتواند در درازمدت بار درمان و بهداشت را کاهش دهد و کیفیت خدمات پزشکی را بهطور چشمگیری بهبود بخشد.
حسینی در ادامه به اهمیت تشکیل جلسات منظم شورای دانشگاهها با حضور رؤسای دانشگاهها، روسای دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی و ارسال منظم صورتجلسات آن به حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: این جلسات میتواند در راستای ارتقاء توانمندیهای آموزشی و پیگیری مسائل دانشجویی بسیار مؤثر باشد. علاوه بر این، برگزاری جلسات منظم با اساتید، دستیاران و دانشجویان و بازدید از دانشکدهها و راندهای آموزشی برای ارتقاء کیفیت آموزش در دانشگاهها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی در ادامه به موضوع افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: با افزایش ۲۰ درصد ظرفیت پزشکی در سالهای اخیر، هماکنون با کمبود ۲۵ هزار تخت آموزشی، ۲ هزار و ۹۰۰ عضو هیئت علمی علوم پایه و ۲ هزار و ۳۰۰ عضو هیئت علمی بالینی مواجه هستیم. علاوه بر این، در حوزه دندانپزشکی نیز با کمبود ۲ هزار و ۶۰۰ یونیت دندانپزشکی روبرو هستیم .
حسینی افزود: این افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در حالی رخ داده است که بودجهای برای تأمین زیرساختهای آموزشی و درمانی این دانشجویان پیشبینی و اختصاص نیافته است. برای تأمین زیرساختها، حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که این مبلغ برای تأمین کلاسها، آزمایشگاهها و تجهیزات آموزشی در سالهای تنفس ۲۰ درصد افزایش در دانشگاه ضروری است.
وی تأکید کرد: امیدواریم که با توجه به شرایط موجود، تخصیص این بودجه در مجلس شورای اسلامی بهزودی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. در غیر این صورت، دانشگاهها با چالشهای بسیار جدی در تأمین امکانات آموزشی و درمانی مواجه خواهند شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه به همایش آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: اساتید بالینی نیز باید در این همایشها مشارکت داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیتهای آن برای ارتقای کیفیت آموزش استفاده کنیم. همچنین، حمایت از فرآیندهای دانشپژوهی و بهویژه توسعه فناوریهای نوین، از جمله هوش مصنوعی، در آموزش پزشکی باید در اولویت قرار گیرد.
وی همچنین بر لزوم توجه به جذب دانشجویان خارجی تأکید کرد و گفت: در کنار جذب دانشجویان خارجی، باید نظارت کاملی بر وضعیت تحصیلی و افت تحصیلی دانشجویان انجام شود تا از مشکلات آینده جلوگیری شود.
حسینی از برگزاری جلسات فراخوان بیستم برای جذب هیئت علمی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این جلسات بهسرعت پیش خواهد رفت و امیدواریم تا قبل از پایان سال، پروندههای فراخوان بسته شوند. همچنین، برای فراخوان بیستویکم اقدامات لازم در دانشگاهها آغاز شده است.
وی در خصوص نیروهای قراردادی تبصره ۷ ماده ۱۴ نیز گفت: در هفتههای گذشته جلساتی با سازمان اداری و استخدامی و سازمان بازرسی کل کشور برگزار کردهایم و بهزودی مشکلات این نیروها حل خواهد شد. در خصوص آییننامه ارتقا نیز بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازنگری گروهی بهصورت مشترک از وزارت بهداشت و وزارت علوم در حال پیگیری است تا بهزودی نهایی شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به تعهدات نیروهای تخصصی اشاره کرد و گفت: امسال هم نیروهای ۵ درصد و هم ۱۰ درصد را در اختیار دانشگاهها قرار دادیم و این نیروها به مناطقی که درخواست و علاقهمندی داشتند توزیع شدند تا شاهد ماندگاری آنان در این مناطق باشیم.