خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: سومین نمایشگاه دستاوردها و ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان و خلاق توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، از روز گذشته دوشنبه ۱۷ دی در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز به کار کرد و تا فردا چهارشنبه ۱۹ دی به پایان میرسد.
در این نمایشگاه تعدادی از شرکتهای فعال و خلاق عضو پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی انتخاب شدهاند و به معرفی خدمات خود میپردازند. بخشی از مخاطبان این نمایشگاه سرمایه گذاران هستند که اگر صاحبان شرکتها بتوانند به خوبی محصولشان را معرفی کنند، سرمایه گذاران محصول موردنظر را وارد بازار خواهند کرد.
محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: از میان ۱۴۰ شرکت عضو پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، ۴۵ شرکت برای حضور در سومین نمایشگاه دستاوردها و ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان و خلاق انتخاب شدهاند.
وی افزود: انتخاب مان برای حضور شرکتها در این نمایشگاه خلاقیت و متناسب بودن محصولات شان با موضوعات روز جامعه است. یعنی ایدههای شان حتماً باید جدید و به روز باشد و بتوانند مشکلی از جامعه را حل کنند.
رئیس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه گفت: شرکتهای حاضر در این نمایشگاه عضو پارک هستند و طبق قانون باید از یکایک آنها حمایت کنیم. حمایتهای مان در قالب مالیات، ارائه مشاوره و اتصال آنها به مجامع بین المللی و سرمایه گذاران است.
بازی همچنان در کشور جنبه سرگرمی دارد
«آمولای بازی شناختی نورولند» یکی از محصولاتی است که در این نمایشگاه به چشم میخورد. امیرحسین درودیان مدیر گروه ساخت محصول «بازی شناختی نورولند» هم در حاشیه این نمایشگاه به مهر گفت: این محصول به نوعی نرم افزار آموزشی برای کودکان است که روی نسخههای اندروید و آی او اس نصب میشود. بازی شناختی نورولند در حوزههای شناختی همچون حافظه، ریاضی و سایر مهارتهای شناختی به کودک کمک میکند تا این حوزهها در کودک تقویت شود.
وی با اشاره به عمدهترین چالشهای این حوزه گفت: بازی روش مناسبی برای آموزش به کودک است. به واسطه بازی میتوان مهارتهای شناختی را در کودک تقویت کرد. متأسفانه در کشور بازی چندان جدی گرفته نمیشود. درحالی که در بسیاری از کشورها از بازی برای حل مشکلات در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی استفاده میشود.
درودیان گفت: درخواست مان از دولت این است که از شرکتهایی همچون ما که در حوزه گیم فعالیت میکنیم، حمایت کند و ما را به همه مجامع داخلی و بین المللی معرفی کنند. متأسفانه هنوز صنعت گیم در کشور فرهنگسازی نشده است و مردم چندان اطلاعات کافی را از بازیها ندارند. حتی آنها بازی را جدی نمیگیرند و نمیدانند که بازی میتواند اثرات مثبتی داشته باشد. در کشور بازی تنها به عنوان سرگرمی استفاده میشود درحالی که میتوان در ابعاد مختلف زندگی از بازی استفاده کنیم.
روشهای قدیمی دیگر پاسخگوی نسل آلفا نیست
الناز اسماعیلی کارشناس ارتباطات مجموعه آکادمی کوچینگ کودک و نوجوان هم از دیگر شرکتکنندگان در این نمایشگاه بود که به مهر گفت: ما اولین آکادمی کوچینگ کودک و نوجوان در کشور هستیم. کوچینگ یک نوع سبک زندگی و آموزشی بوده که در بسیاری از کشورها رواج یافته است.
وی افزود: در این آکادمی کوچینگ نزدیک به ۴۰ مهارت اساسی زندگی را به کودکان و نوجوانان یاد میدهیم. متأسفانه طی این سالها مدارس در بخشهای مختلف آموزشهای خود را ارائه کرده است اما هیچیک از این آموزشها در کودکان و نوجوانان نهادینه نشده است. ما در این آکادمی سعی داریم مهارتها را به صورت غیرمستقیم ارائه دهیم.
عمدهترین مشکل شرکتهای خلاق ناشناخته ماندن این شرکتهاست. برگزاری چنین نمایشگاههایی سبب میشود تا بتوانند از نزدیک و بدون واسطه با سرمایه گذاران ارتباط بگیرند و محصول خود را معرفی کنند این کارشناس ارتباطات مجموعه آکادمی کوچینگ کودک و نوجوانان گفت: کودکان و نوجوانان در این مجموعه آکادمی در خصوص چالشهای زندگی به صورت غیرمستقیم آموزش میبینند. هم اکنون در این نمایشگاه با دو بسته استعداد و زندگی حضور داریم. این محصولات برای کودکان ۷ تا ۹ سال و ۱۰ تا ۱۲ سال است.
وی با اشاره به مهمترین چالشهای حوزه صنایع فرهنگی و خلاق گفت: آکادمی کوچینگ یک صنعتی در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق است. متأسفانه بسیاری از خانوادهها متوجه این ماجرا نیستند که برای پیشرفت کودکان و نوجوانان شان از این آموزشها استفاده کنند. برخی از آنها ابتدا با این آموزشها مخالف بودند اما پس از استفاده از آموزشها متوجه شدند که مباحثی که کودکان شان گوش به حرف نبودند، به واسطه این آموزشها تغییرات بسیاری در رفتارشان ایجاد شد.
اسماعیلی گفت: متأسفانه یک سری از همکاران آموزشی ما راغب نیستند که در آموزشها از روشهای به روز استفاده کنند. آنها همچنان قصد دارند که از همان روشهای قدیمی استفاده کنند. نسل امروز آلفا و پیشرفته هستند و نمیتوان با سبک قدیم به آنها آموزشهای لازم ارائه کرد. این نسل با فضای مجازی و دیجیتال احاطه شدهاند. ما باید روش زندگی کردن را به نسل امروز یاد دهیم.
وی افزود: به نظر میرسد وزارت آموزش و پرورش باید نگاه تازهای در چارچوب اساسی عملکردش داشته باشد. باید این ساختار تغییر کند و به روز رسانی کند. ما از ریشه احتیاج داریم تا آینده روشنتری برای نسل امروز ایجاد کنیم.
مائده جهانگیر از شرکت رسانیوم هم به مهر گفت: شرکت دانش پژوهان نوآور رسانیوم یک مجموعه آموزشی و پژوهشی در حوزه ارتباطات و رسانه است و خدمات مختلفی را به رسانهها ارائه میکند.
وی افزود: ارائه راهکارهای مؤثر رسانه محور و مبتنی بر ارتباطات به سازمانها و دستگاههای اجرایی در حوزه رسانه، تربیت نیروی انسانی توانمند در عرصه فعالیتهای رسانهای و ارتباطی، کمک به توانمندسازی شرکتهای دانش بنیان، خلاق و عضو پارکهای علم و فناوری از طریق ارائه مشاوره و خدمات حمایتی در زمینه برندسازی، تبلیغات و اطلاع رسانی، توسعه فعالیتهای پژوهشی با رویکرد مشارکت فعال و هم گرایی کنشگران دانشی کشور و ایجاد بستر مناسب به منظور توسعه پژوهشهای کاربردی و بنیادی میان رشتهای در عرصه ارتباطات و رسانه از جمله خدماتی است که ارائه میکنیم. بزرگترین چالشی که در حوزه ارتباطات و رسانه روبرو هستیم، آگاهی نداشتن سازمانها از وضعیت خودشان است. گاهی با چالشهایی روبرو میشوند که نمیتوانند مدیریت کنند. ما به واسطه رویدادهای آموزشی و بوت کمپهای مختلف به کمک این سازمانها میرویم.
وی در پایان گفت: در قدم اول دولت باید به شناسایی تک تک شرکتهای دانش بنیان خلاق بپردازد تا این شرکتها بتوانند محصولات خود را در مجامع ارائه کنند. همچنین برگزاری چنین نمایشگاههایی میتواند به ما کمک کند تا خودمان را به معرف سرمایه گذاران و مسئولان امر برسانیم. عمدهترین مشکل شرکتهای خلاق ناشناخته ماندن این شرکتهاست. برگزاری چنین نمایشگاههایی سبب میشود تا بتوانند از نزدیک و بدون واسطه با سرمایه گذاران ارتباط بگیرند و محصول خود را معرفی کنند. همچنین حضور در مجامع بین المللی از دیگر مشکلات شرکتهای دانش بنیان خلاق است که به نظر میرسد بخشی از این مشکل با حضور در پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی حل میشود.