به گزارش جمله به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، غلامحسین محمدی با اشاره به وجود تعامل دیرباز وزارت آموزشوپرورش و سازمان آموزش فنیوحرفه ای در امر مهارتآموزی، اظهار کرد: تاکنون بسیاری از فرصتهای همکاری مشترک بین این دو نهاد مغفول مانده است، ولیکن در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر لزوم مهارتآموزی دانشآموزان و آمادهسازی آنان برای ورود به بازار کار و تحقق تکالیف مشخص شده در برنامه هفتم پیشرفت مبنی بر افزایش سهم آموزشهای فنیوحرفه ای به ۵۰ درصد طرح نوینی، این طرح اجرا میشود.
وی افزود: طرح «همنوا» بر پایه به اشتراکگذاری ظرفیتهای هر دو طرف با هدف رشد و توسعه آموزشهای مهارتی و نیز گسترش عدالت آموزشی تدوین شده است که با ترکیب منابع و امکانات موجود، نه تنها بهرهوری را افزایش میدهد بلکه امکان ارائه آموزشهای مهارت محور با کیفیت بالاتر را نیز فراهم میآورد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: این طرح با استناد به قوانین جاری کشور و با بهرهگیری از نمونههای موفق جهانی، گامی عملی در جهت تحقق اهداف کلان نظام آموزش مهارتی و حرفهای کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه در این طرح ۱۰ مرکز منتخب در سراسر کشور به صورت پایلوت برای اجرای این برنامه تعیین میشوند، عنوان کرد: هر مرکز شامل یک هنرستان وابسته به آموزشوپرورش و یک مرکز آموزش فنیوحرفهای خواهد بود که با هم همکاری مستقیم دارند.
رئیس سازمان آموزش فنیوحرفه ای کشور با اشاره به بهرهگیری توأمان از امکانات فیزیکی، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و محتوای آموزشی هر دو مرکز، اظهار کرد: هنرستانها میتوانند از تجهیزات پیشرفته مراکز فنیوحرفهای برای آموزشهای عملی بهره ببرند در حالی که مراکز فنی و حرفه ای از کلاسهای تئوری و منابع علمی هنرستانها استفاده میکنند.
وی تصریح کرد: این همکاری همچنین شامل تبادل اساتید و مربیان خواهد بود تا دانشآموزان و کارآموزان به آموزشهای چند بعدی دسترسی داشته باشند و برنامههای آموزشی این مراکز به گونه طراحی میشود که مهارتهای پایه و پیشرفته را بهطور همزمان پوشش دهند.
محمدی در ادامه عنوان کرد: دانشآموزان هنرستانها پس از اتمام دوره تحصیلی گواهینامههای معتبر سازمان آموزش فنیوحرفهای را نیز دریافت خواهند کرد، علاوه بر، این دورههای کوتاهمدت برای متقاضیان خارج از نظام آموزشی رسمی نیز ارائه میشود.
وی بیان کرد: تأمین و تخصیص منابع مالی مورد نیاز هدایت شغلی دانشآموزان جهت همگامسازی خدمات آموزشی با نیازهای واقعی بازار کار، تعامل حداکثری وزارت آموزشوپرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت بسترسازی اجرای طرح را از الزامات اجرای طرح خواند.
رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در ادامه اظهار کرد: طراحی برنامه جامع اقدام مشترک، انتخاب پهنه جغرافیایی هدف، بهروزآوری و توسعه زیرساختهای آموزشهای فنیوحرفه ای در نقاط جغرافیایی، اجرای طرح برنامهدرسی آموزش توأمان با بازآموزی هنرآموزان آموزش و پرورش متناسب با استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از مراحل و روش اجرای طرح «همنوا» میباشد.
وی تصریح کرد: در هنرستانها، دانش آموز در نوبت صبح آموزشهای رسمی را میبینند و در نوبت عصر و پنجشنبه در مراکز آموزش فنیوحرفهای از ظرفیت آموزشهای تخصصی و مهارتی مرتبط با رشته تحصیلی خود در هنرستان بهره میبرند.
شایان ذکر است بر اساس این گزارش، مسعود پزشکیان رئیسجمهور در جلسه مشترک با وزاری آموزشوپرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اجرای طرح همنوا در راستای گسترش دامنه آموزشهای مهارتی با همکاری مشترک این دو وزارتخانه تأکید کرد.
به گزارش جمله، بهمنظور بررسی اجرای این طرح، جلسهای با حضور احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش و غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور برگزار شد و پیرامون فراهم کردن مقدمات اجرای این طرح بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.
∎