شناسهٔ خبر: 70643388 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

یادداشت؛

«مواجهه با متن»، «مغازله با مرگ» است

بوشهر - «مواجهه با متن» عباس فضلی همانند اثر دیگر او یعنی «مغازله با مرگ» است. با این تفاوت که اولی سیر زندگی در درون کتاب‌ها را آشکار می‌‏کند، ولی دومی به مسیر هستی در یادکرد موت اشارت دارد.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایینا) - حجت‌الاسلام عباس فضلی، نویسنده و پژوهشگر: چند سالی است که پیرامون هرمنوتیک متن به یادداشت‌‎برداری و برگزاری کارگاه آموزشی مشغول هستم. حاصل این کوشش‌‏ها کتاب «مواجهه با متن» با عنوان فرعی تجربه‌ورزی در دایره کتاب است. در این کتاب ابتدا برای آشنایی با شیوه‌‏های مطالعه، فصلی پیرامون خواندن، ذکر می‌‏شود. در فصل دوم چگونگی مواجهه با متن طرح می‏گردد. فصل سوم عهده‌دار تمرین‌هایی برای بهتر نوشتن است. در فصل چهارم به چند مقاله ادبی اشاره می‌شود. فصل بعد عطش خواندن را در قالب معرفی اجمالی کتاب‌‏ها به معرض نمایش می‌گذارد. در فصل ششم مطالبی را را که در رونمایی برخی کتب ارائه شده، می‌‏آورد و در فصل پایانی، شصت کتاب را با شیوه‌‏های مختلف معرفی می‌کند. تمام این فصول حاصل تجاربی است که نویسنده در سال‌‏های متمادی با آنها دست به گریبان بوده است و اکنون می‏‌خواهد دیگران را با این تلاش‏ها و تجربه‏‌ها آشنا کند.

ادبیات به ما کمک می‏‌کند تا جهان را با دیدی جدید بنگریم. ادبیات چیزهایی را که برای ما معمولی شده‌‏اند، شکل متفاوتی به آنها می‌‏دهد. برخی از تعبیرات را تبدیل به تشبیهات و استعارات می‌‏کند. ادبیات در معنای وسیع کلمه که شعر و رمان و خاطره‌نویسی و هر گونه نوشته لطیف را شامل می‏‌شود؛ زمینه‌ساز یک فکر بکر است. گاه یک مطلب و یا حتی یک بیت می‌تواند چنان تحولی در وجود آدمی ایجاد کند که مسیر زندگی اش را عوض‬ کند.

ما واقعاً با ادبیات و کارکرد آن بیگانه هستیم و آن را جدی نمی‌گیریم. در صورتی که یکی از موارد ایجاد آرامش روانی و روحی، روی آوری به متون ادبی است. چنانکه با مطالعه و بررسی تاریخ ادبیات، می‏‌توان به اندیشه و باورهای دینی، اجتماعی و سیاسی یک قوم دسترسی پیدا کرد و روند شکل‏‌گیری یک پدیده‬ یا سنت اجتماعی را از این منظر مورد ارزیابی قرار داد؛ یعنی تاریخ ادبیات یک قوم تاریخ آن قوم محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد زیبایی پاره‏ای از آثار کلاسیک ادبی به سبب تحولی است که فرد قهرمان در مواجهه با امور روزمره بدان دچار شده و تولدی دیگر را تجربه کرده است. مثلاً در کتاب «مسیح باز مصلوب» اثر نیکوس کازانتزاکیس یونانی، مانولیوس، چوپان نیک‏نفس، پس از این‌که از سوی ریش سفیدان دهِ لیکووریسی برای ایفای نقش مسیح در مراسم تعزیه مقدس انتخاب می‏‌شود؛ دچار تحول احوال می‏‌شود و دست از تمتعات و کامجویی‌های دنیوی شسته و از نامزد خود جدا می‏‌شود و خلوت‌گزینی را پیشه می‌کند. داستایفسکی نیز در رمان «برادران کارامازوف» پدر زوسیما به کسی که نزد او آمده و از او یاری می‌‏طلبد تا بر شک فلسفی خود فائق آید و یقین کند که جهان پس از مرگ وجود دارد، توصیه می‏‌کند به همسایگان و خویشان و دوستان عشق بورزد تا از این طریق هم سعه وجودی بیابد و هم به تعبیر گابریل مارسل آمادگی معنوی کسب کند.

کتاب‌‏هایی چون «جانتان مرغ دریایی، شازده کوچولو و ماهی سیاه کوچولو» که سه کتاب در حوزه فلسفی کودکان هستند، همه خبر از تحول و تجربه جهان دیگری را به آدمیان می‏‌دهند. بنابراین گاه یک بیت شعر یا یک جمله و یا یک حادثه می‌‏تواند موجبات دگرگونی آدمی را فراهم کند و او را از جهان باخودی به دنیای بیخودی حوالت دهد. گویا هرانسانی برای بیدار شدن نیازمند یک شوک معنوی است تا از آنچه در آن زندگی می‌کند، فاصله بگیرد.

«مواجهه با متن» همانند اثر دیگرم، «مغازله با مرگ» است. با این تفاوت که اولی سیر زندگی در درون کتاب‌ها را آشکار می‌‏کند ولی دومی به مسیر هستی در یادکرد موت اشارت دارد. شما در کتاب دوم به رویارویی انسان با پدیده‌ای به نام مرگ می‏‌اندیشید و چگونگی مواجهه با آن در زمان حیات را دنبال می‏‌کنید اما در کتاب اول به بررسی یک متن از ابعاد گوناگون دست می‌‏یازید. یعنی می‏‌خواهید ببینید متن با خواننده‏اش چه کار می‌کند؟ چه چیزی از او می‌‏گیرد؟ و چه راهکارهایی برای زیستن ارائه می‌‏دهد؟ در حقیقت روبه‌رو شدن با متن به مثابه یک عنصر صامت و به ظاهر مرده، احیای جان آدمی است.

شما از سکوت متن پی به مرگ مؤلف می‌‏برید و بدون در نظر گرفتن او درصدد درک و فهم خود از متن برمی‌آیید. بنابراین در هر دو مواجهه، احیاگری فرد و کشف خویشتن مدنظر است؛ اما اولی یعنی مرگ، چون ناخوشایند و ناخواسته است؛ برای رویارویی با آن، تعبیر مغازله به کار برده‌ام و دومی که متنِ حاضر است؛ از واژه مواجهه استفاده کرده‌ام.؛ ولی در کل هر دو مؤلفه، نیاز آدمی در راستای بازیابی اندیشه‌‏های درون و دغدغه‏‌های بیرونی است. هر دو کتاب، مخاطب را به بازنگری و رویارویی با پدیده‏‌ها فرا می‌خواند.