مونته وردی نام کمپانی خودروسازی سوئیسی بود که سال 1967 در بازل سوئیس آغاز کرد و در سال 1982 نیز اعلام ورشکستگی کرد.مونته وردی سافاری از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ تولید میشد. این خودرو بر پایه پلتفرم اینترنشنال هاروستر اسکات ساخته شده بود و قطعات زیادی با آن مشترک داشت. توقف تولید اسکات، به منزله پایان تولید سافاری نیز بود.
به گزارش عصر ایران؛ در آن سالها، بازار شاسیبلندهای لوکس در اروپا چندان پررونق نبود. اگرچه فروش سافاری در مقایسه با رنجروور بسیار محدودتر بود، اما در مقایسه با سایر مدلهای مونته وردی، فروش خوبی را تجربه کرد. بدنه این خودرو توسط شرکت ایتالیایی Fissore، که سابقهای طولانی در همکاری با مونته وردی داشت، ساخته میشد.
تجربهای لوکس در دل طبیعت
مونته وردی سافاری، با ارائه امکاناتی مانند گیربکس اتوماتیک، سیستم چهار چرخ محرک قابل تعویض، شیشههای برقی و طراحی ارگونومیک داشبورد، تجربهای لوکس و راحت را برای راننده و سرنشینان فراهم میکرد.
قلب تپنده سافاری: قدرت آمریکایی زیر کاپوت
در ابتدا، سافاری با یک موتور ۵.۲ لیتری V8 کرایسلر عرضه میشد که ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این میزان گشتاور و حجم موتور، سافاری را در مقابل رنجروور ۳.۵ لیتری آن زمان، برتری قابل توجهی میبخشید.
بعدها، یک موتور ۵.۷ لیتری V8 اینترنشنال هاروستر با ۱۶۵ اسب بخار نیز به لیست موتورها اضافه شد. جالب اینجاست که سازندگان ادعا میکردند سیستم انتقال قدرت سافاری به گونهای طراحی شده که حتی قادر به تحمل موتور قدرتمند ۷.۲ لیتری کرایسلر با ۳۰۵ اسب بخار نیز هست.
نسخه ۵.۲ لیتری سافاری، حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت را ثبت میکرد و شتاب صفر تا صد آن ۱۳.۱ ثانیه بود. نسخه ۷.۲ لیتری نیز با حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ارائه شد اما این پیشرانه ها به شدت پرمصرف بودند.
مشخصات فنی مونته وردی سافاری (نسخه ۵.۲ لیتری):
موتور: ۵.۲ لیتری V8 کرایسلر
قدرت: ۱۵۲ اسب بخار
گشتاور: ۳۴۶ نیوتن متر
حداکثر سرعت: ۱۶۵ کیلومتر در ساعت
شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۱۳.۱ ثانیه
مصرف سوخت: ۲۵.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر