به گزارش خبرگزاری مهر، جشن میلاد حضرت مسیح (ع) در دانشگاه بینالمللی اهل بیت (علیهمالسلام) صبح روز دوشنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. حجّت الاسلام والمسلمین دکتر سعید جازاری معموئی، رئیس دانشگاه بینالمللی اهل بیت (علیهمالسلام) در ابتدای این مراسم گفت: کشور ایران مهد اندیشه، معرفت و حمایت از ادیان الهی بوده و نقشی تاریخی و حمایتی برای ادیان دارد.
وی اظهار کرد: این روز نه تنها برای مسیحیت و پیروان مکتب حضرت عیسی (ع) عید نیست، بلکه برای ما مسلمانان و هر انسان آزاده در جستجوی آرامش، معنویت و ملکوت روز باارزش و مهمی به شمار میرود.
رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) عنوان کرد: بیش از ۹۹ درصد دانشجویان از جریانهای متنوع، فرهنگهای گوناگون و قارههای مختلف در دانشگاه بینالمللی اهل بیت(علیهم السلام) در قریب به ۳۰ رشته تحصیلی در دانشکدههای مختلف آن تحصیل میکنند.
دنبال دیپلماسی علمی ایران بزرگ اسلامی هستیم
وی با تأکید بر اینکه به دنبال دیپلماسی علمی ایران بزرگ اسلامی هستیم، بیان کرد: اسلامی بودن این به معنای طرد و ردّ دیگر فرهنگها، ادیان و مذاهب نبوده، آنگونه که مردم ایران در عمل تاریخی پر مهر و تعامل با ادیان و مذاهب قومی و منطقهای را رقم زدهاند.
جازاری معمویی، آزادی اندیشه و تفکر آزاد و وجود شعرا، دانشمندان، اندیشمندان و شخصیتهای برجسته در این سرزمین به عنوان مهد اندیشه و معرفت را مایه افتخار و مباهات ایران دانست و خاطرنشان کرد: جشن ما در این دانشگاه نیز به منزله جلوه تکریم و تعظیم در برابر ادیان الهی و فرهنگهای معرفتی و بسترسازی در راستای تقویت تعامل ادیانی در بین دانشجویان است.
وی در ادامه به بیان نقش تاریخی و حمایتی ایران از ادیان پرداخت و افزود: مراکز عبادی و زیارتگاههای یهودیان از جمله مقبرههای استر و مردخای در همدان، حیقوق نبی در تویسرکان، حرم دانیال نبی در شوش و زیارتگاه سارح بت آشر (سارا خاتون) در ایران وجود دارد.
رئیس دانشگاه بینالمللی اهل بیت (علیهمالسلام) با اشاره به وجود مراکز عبادی مهمی از دین آسمانی زرتشت در کشورمان، تأکید کرد: وجود قدیمیترین کلیسای جهان در ایران به خوبی گواه ارتباط مسیحیت و ایران زمین است.
جازاری معمویی با تأکید بر سبقه تاریخی گفتوگوی اسلام و مسیحیت در ایران، تصریح کرد: شهر اصفهان به واسطه تشکیل «انجمن صفاخانه» یکی از نخستین شهرهای ایران در فضای گفتوگوی ادیانی به شمار میرود، از سویی بسیاری از فقهای برجسته شیعه، اهل تعامل با مسیحیت به عنوان پیروان یک مکتب الهی بوده و هستند.
وی، حضور کلیساهای مسیحی از جریانهای مختلف انجیلی، پروتستان، کاتولیک و ارامنی را نشاندهنده نگاه تعاملی ایرانیان با مسیحیت خواند و گفت: از سویی موضع رهبر فرزانه انقلاب در فتوی و نگاه دوستانه نسبت به پیروان مسیحیت در ایران و حضور هر ساله ایشان در منزل مسیحیان مقیم تهران در چنین ایامی مصداق دیگری از جایگاه مسیحت در کشورمان است.
رئیس دانشگاه بینالمللی اهل بیت (علیهمالسلام) با اشاره به تعبیر «راه مسیح، راه عدالت و انسانیت و محبت است» به عنوان پیام تبریک رهبر معظم انقلاب برای این روز فرخنده، اظهار کرد: حضور رؤسای جمهور در شب میلاد حضرت عیسی (ع) در منزل شهروندان مسیحی و پیامهای تبریک بزرگان دینی و علمی کشور به مسیحیان ایرانی و غیر ایرانی گواه دیگری بر جایگاه مسیحیت در ایران است.
جازاری معمویی در بخش دیگری از سخنان خود هدف از برگزاری این مراسم را انتقال پیام احترام به عقاید و اندیشه دانشجویان خارجی جریانهای مختلف دینی در ایران به عنوان موطن دوم آنان دانست و ابراز امیدواری کرد: دانشجویان با کسب معارف اهل بیت (علیهمالسلام) نسبت به تقویت فرهنگ تعامل و دوستی با پیروان مکتبهای آسمانی و الهی عمل کنند.
دانشجویان سفیران ایران نبوده، بلکه جلوه تمدن و فرهنگ ایران هستند
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان سفیران ایران نبوده، بلکه جلوه تمدن و فرهنگ ایران و عضو مهم خانواده این سرزمین تاریخی هستند.
در ادامه رابرت لوگال، اسقف اعظم تولوز، سخنرانی کرد و گفت: در فرانسه تواضع، نرمخویی، انعطاف و فروتنی از ویژگیهای عیسی مسیح (ع) نجاتبخش بود.
رابرت لوگال با اشاره به شخصیت حضرت عیسی (ع) در انجیل، اظهار کرد: فرشته جبرئیل از طرف پروردگار به سوی حضرت مریم فرستاده شد و همانا فرشتگان پیامرسانانی هستند که خداوند به واسطه آنان اراده خود را به ما میشناساند.
وی از حضرت مریم به عنوانی مادری پاک، مهربان، آکنده از بخشش، لطفات، تفضل و برخوردار از فیض ممتاز یاد و عنوان کرد: فرشته جبرئیل از طریق روحالقدس در او جسم میگیرد تا «مسیح» که توسط خداوند مقدس شده، زاده شود.
اسقف اعظم تولوز در فرانسه افزود: خداوند متعال به وسیله فرشته خود نام فرزند مریم را عیسی به معنای نجاتبخش گذاشت، کودکی که معجزهآسا متولد شده و نجاتدهنده قوم خود و همه انسانها خواهد بود.
رابرت لوگال تأکید کرد: عیسی نجاتدهنده است، او انسان شد تا ما را نجات دهد، حاکم میتواند ما را بترساند و رهبر بزرگ میتواند ما را تحت تأثیر قرار دهد، اما در آخرالزمان وقتی حضرت عیسی به عنوان قربانی کشته شده، ظاهر میشود و پیروزی را به دست میآورد.
به گفته رابرت لوگال، در انجیل متی عیسی (ع) را منعطف، نرمخوی و متواضع خوانده، آمده است: «از خداوند متعال که او هم رحمان است بخواهیم که ما را نیز نرم، منعطف و متواضع قرار دهد، زیرا محبت فروتنانه یا تواضع محبتآمیز نشانه بندگان خداست که میخواهیم باشیم و یا بشویم».
در پایان آیت الله رضا رمضانی گیلانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (علیهمالسلام) بیان کرد: پیامبر اسلام (ص) و عیسی مسیح (ع) پیامآوران محبت، نجات و عدالت آسمانی و دلالتکنندگان گمشدگان به پرستش آگاهانه خداوند بودند.
آیتالله رضا رمضانی گیلانی اظهار کرد: بر اساس اعتقاد ما مسلمانان، ادیان الهی همچون یک پیکر واحد همگی از یک حقیقت الهی سرچشمه دارند، پیامبران الهی، کاملترین و برترین مخلوقات عالم و برگزیدگان خداوند متعال برای هدایت و راهنمایی بشریت هستند.
وی، پیامبران را الگوهای فردی و اجتماعی بشریت خواند و عنوان کرد: مسلمانان حضرت عیسی (ع) را یکی از پنج پیامبر بزرگ الهی میدانند، آن حضرت منادی رحمت، برکت و هدایت الهی برای انسانها و نور هدایتی در تاریکی شرک، ظلم و دنیای آلوده به گناه و گمراهی بود که همه انسانها را به راه خدا هدایت میکرد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (علیهمالسلام) از راستگویی، امانتداری، مهربانی، خیرخواهی و مبارزه با ظلم و فساد به عنوان صفات برجسته پیامبران یاد و خاطرنشان کرد: به طور مثال امین بودن بر وحی و ابلاغ الهی، جسم خود را در معرض رنج و سختی قرار دادن به خاطر رضای خداوند و مهاجرت در راه خدا از ویژگیهای پیامبر اسلام (ص) بود، آنگونه که در دعای صحیفه سجادیه علّت مهاجرت پیامبر و غربتگزینی او رضای خداوند متعال و انجام فرمان الهی آمده است.
آیتالله رمضانی گیلانی افزود: امام سجاد (ع)، وعده خداوند متعال درباره شفاعت پیامبر اکرم(ص) را حتمی دانسته و میفرماید «و از نیکی شفاعت و پذیرش میانجیگری او در مورد اهل بیت پاکیزهاش و امّت مؤمنش، بیشتر از آنچه به او وعده فرمودهای، به حضرتش اعلام کن».
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ترسیم سیمای حضرت عیسی در کتاب «اعترافات» آگوستین قدیس پرداخت و تأکید کرد: در این کتاب ویژگیها و صفاتی همچون هدایتکننده به سوی آرامش، ناجی حیات بشر و دستگیر نوع انسان در سرای دیگر، کشته شدن به خاطر کفاره گناهان انسانها و فدا شدن در راه نجات و رستگاری آنها برای حضرت عیسی (ع) آمده است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (علیهمالسلام) ادامه داد: آگوستین قدیس با اشاره به ایثار حضرت عیسی (ع)، میگوید: اگر این کار نبود، انسان در لجنزار گناهان خویش باقی میماند و بار دیگر اذعان میکند که اگر به مسیح توسّل نجسته بود، نه با خدا که با مرگ و نیستی مواجه میشد.
آیتالله رمضانی گیلانی با اشاره به اینکه بر اساس اعتقاد اگوستین، شخصیت عیسی (ع) یک «تقدیس شده» خداوند و فداکار مطلق بود، گفت: عیسی (ع) مرگ را پذیرفت تا اولاد آدم را شفاعت کند، او واسطه در نزد خداوند محسوب میشود.
وی اظهار کرد: در باور آگوستین، مسیح (ع) واسطه فیض خداوندی، نه پیامآور وحی، بلکه تجسّم وحی الهی تلقی میشود. آنگونه که اگر در دین اسلام، وحی الهی و قرآن بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده، در دیدگاه مسیحیت وحی الهی خود حضرت مسیح (ع) است.
حضرت مسیح (ع) از بزرگترین قربانیان مبارزه با ظلم و تباهی بود
آیتالله رمضانی گیلانی با تأکید بر اینکه حضرت مسیح (ع) در مدّت اقامت خود در بین انسانها لحظهای در مبارزه با ظلم و دعوت به خیر درنگ نکرد و او از بزرگترین قربانیان مبارزه با ظلم و تباهی بود، عنوان کرد: این درسی است که باید مسیحیان و مسلمانان باید فراگرفته و بدانند، اگر تماشاگر فعّالیتهای ستمگران باشند و دشمنان بشریت میدان را خالی ببینند، اثری از معابد و مراکز عبادت الهی نخواهند گذارد.
وی بیان کرد: راه پیامبر اسلام (ص) و عیسی مسیح (ع) رسیدن به عدالت، انسانیت و محبت است، آنان پرچمداران عدالتی آسمانی، و دلالتکنندگان گمشدگان و حیرتزدگان به پرستش آگاهانه خداوند و پیامآور نجات و رهایی انسانها بودند.