به گزارش اقتصادآنلاین، مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، ظهر یکشنبه با حضور سرزده در قرارگاه بسط عدالت آموزشی دبیرستان ماندگار البرز، از نزدیک در جریان فعالیتهای آموزشی و عامالمنفعه این مرکز قرار گرفت و با تأکید بر ضرورت گسترش عدالت آموزشی در تمام نقاط کشور گفت: «آموزش دانشآموزان باید در تمام مدارس ساختارمند، کاربردی و گروهمحور باشد.»
رئیسجمهور در این بازدید ۹۰ دقیقهای که با همراهی وزیر آموزش و پرورش انجام میشد، بر نظارت و ارزیابی سه گزاره دانش، اجرا و باور در مدارس و فضاهای آموزشی کشور تأکید کرد و افزود: «باید ساختار آموزشی کشور مورد بازنگری قرار بگیرد تا بتوانیم به ساختار صحیح و مفید مبتنی بر آموزش کاربردی دانشآموزان دست پیدا کنیم.»
پزشکیان همچنین با تأکید بر اهمیت استفاده از بسترهای متنوع آموزشی مبتنی بر رفع نیازهای جامعه، خواستار آن شد که معلمان در کنار آموزش دروس، زمینههای کاربردی و عینی آنچه را تدریس میکنند، نیز با استفاده از وسایل آزمایشگاهی بازنمایی کنند؛ زیرا آموزش کاربردی بستر یادگیری عمیق را برای محصلان فراهم خواهد کرد.
وی گفت: «دولت چهاردهم برای اصلاح سیستم آموزشی کشور عزم جدی دارد؛ یکی از اقداماتی که بر مبنای این اصلاحات صورت خواهد گرفت، این است که در هر کلاس صفحه نمایشهایی قرار خواهد گرفت تا معلمان بتوانند محتوای آموزشی ارائهشده در کلاس را به شکل عینی و عملی نیز برای دانشآموزان به نمایش بگذارند.»
پزشکیان همچنین با اشاره به اینکه باید آموزش به دانشآموزان به شکلی باشد که آنان را نسبت به آینده و کشورشان دغدغهمند تربیت کند، افزود: «اگر از امکانات آموزشی به درستی استفاده شود و عدالت آموزشی در تمام سطوح کشور برقرار باشد، دیگر دانشآموزان از همان سالهای مدرسه به فکر مهاجرت نخواهند بود و دغدغه آنان به سمت حل مسائل کشور هدایت خواهد شد.»
رئیسجمهور با تأکید بر این اصل که باید تمام ظرفیتهای آموزشی را در مسیر توسعه عدالت آموزشی به خدمت بگیریم، گفت: «عمیقاً معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد.»
پزشکیان همچنین اظهار داشت: «ایستادن صرف معلم پای تخته و درس دادن به دانشآموزان، روشی است که امروز دیگر جوابگو نیست و باید با بهکارگیری روشهایی که دانشآموزان را در فرآیند فراگیری دخیل میکند، علاوه بر آموزش دانش، مهارتهای کارگروهی، احساس مسئولیت، روشهای حل مسئله، تهیه و ارائه گزارش، غلبه بر موانع و مشکلات، سازماندهی ظرفیتهای گروه برای حل مسئله و رقابت در فراگیری و ارائه آموزشها را نیز به دانشآموزان یاد داد.»
وی در پایان گفت: «جریان آموزشی باید از معلممحوری به سمت آموزش ساختارمند و کارگروهی هدایت شود. بر این اساس، ضرورت دارد که ارائه و آموزش دروس با بهکارگیری فناوریهای نوین ساختارمند شود. باید بهطور جدی به این مسئله توجه کنیم و آن را اساس اقدامات خود برای اصلاح نظام تربیتی و آموزشی کشور قرار دهیم تا بتوانیم نسلی تربیت کنیم که احساس کند این مملکت مال آنهاست و خودشان باید آن را آباد کنند.»
در بخشی از این بازدید، رئیسجمهور از استودیوهای آموزشی قرارگاه بسط عدالت آموزشی دبیرستان ماندگار البرز بازدید کرد و بهصورت برخط با دانشآموزان سراسر کشور درباره افزایش کیفیت آموزشی در تمامی مدارس و برقراری عدالت آموزشی سخن گفت.
پزشکیان در این گفتوگوی برخط گفت: «با استفاده از ظرفیت و توانمندیهایی که در دانشگاهها، مدارس دولتی و مراکز خیریه وجود دارد، به دنبال افزایش کیفیت آموزش و روشهای آن هستیم؛ چنانچه شما بهطور شایسته خود را برای آینده کشور آماده کنید، میتوانیم منطبق بر چشماندازی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردهاند، کشورمان را به الگویی الهامبخش در منطقه تبدیل کنیم.»