به گزارش اقتصادآنلاین، روزنامه اعتماد نوشت: پیش از اعلام تصمیم شورای عالی فضای مجازی درباره رفع فیلتر از واتسآپ و گوگلپلی، «مهدی انجیدنی»، مدیرعامل ویراستی و پیامرسان گپ در مخالفت با رفع فیلتر واتسآپ در گفتوگو با صداو سیما گفت: این اقدام به معنای حضور و فعالیت شرکت خارجی و امریکایی در بازار کشور ما بدون رعایت کلیه ضوابط و بدون هیچگونه پاسخگویی و بدون هیچگونه تعهد به دادههای مشتریان ایرانی است.
این اظهارات در همان برنامهای مطرح شد که با حضور رسول جلیلی و معاون وزیر ارتباطات برگزار شده بود. ترکیب نامتوازن بین مخالفان و موافقان رفع فیلتر در این برنامه صداوسیما با انتقاداتی همراه شد و این موضوع را طرح کرد که صداوسیما کفه سنگینتری به مخالفان رفع فیلتر میدهد.
تابناک در گزارشی در این باره نوشت که جهتدهی افکار عمومی به نفع فیلترینگ: برخی تحلیلگران بر این باورند که صداوسیما در برنامه گفتوگوی ویژه خبری و سایر برنامههای مشابه، بهطور هدفمند تلاش دارد افکار عمومی را به سمت حمایت از سیاستهای فیلترینگ سوق دهد. این تلاشها با برجستهسازی دیدگاههای مخالف رفع محدودیتها و عدم ارایه تریبون کافی به منتقدان این سیاستها آشکار است.
همچنین، ارایه اطلاعات یکجانبه، استفاده از ترکیب نامتعادل در مناظرات و حذف دیدگاههای موافق با کاهش محدودیتها، از جمله روشهایی است که برای این جهتدهی استفاده میشود.
علاوه بر این مساله اعتباری که برای پلتفرمهای داخلی همزمان با رفع فیلتر از واتسآپ و گوگلپلی در نظر گرفته شده نیز با واکنشهایی همراه شده است. مقارن انتشار خبر رفع فیلترینگ واتسآپ و گوگلپلی، جزییات طرحی موسوم به طرح چهارمرحلهای منتشر شد.
حسنعلی اخلاقیامیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره جزییات برنامه و راهبرد شورای عالی فضای مجازی برای رفع فیلترینگ گفته است که «برنامهریزی انجام شده از سوی شورای عالی فضای مجازی برای رفع فیلترینگ شامل ۱۰ سیاست و ۳۰ گام اجرایی است.اجرای این سیاستها تقریبا ۱۴ ماه طول میکشد؛ مجموعههایی که شروط نظام را بپذیرند به ترتیب رفع فیلتر میشوند و متناسب با همان سیاستها این ۳۰ گام اجرایی در ۱۴ ماه عملیاتی و اجرایی میشود».
عصر ایران نیز در مطلبی با انتقاد از مساله اعتبار داده شده به پلتفرمهای داخلی در این گامهای اجرایی نوشته است: « طبق آنچه که فعلا منتشر شده، مرحله اول طرح شامل تخصیص زیرساخت به پلتفرمهای داخلی، بسته حمایتی تبلیغات و تعیین تعرفههای جدید برای تسهیم درآمد محتوا است؛ ضمن آنکه بازگشایی گوگلپلی و واتسآپ نیز در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شد.
در این گام چندین اقدام تعریف شده است که یکی از آنها اختصاص زیرساخت به سکوهای محتوایی منتخب داخلی برای مدت ۳ ماه و آنگاه تصویب بسته حمایتی تبلیغات رسانهای برای پیامرسانهای داخلی منتخب است. بدین منظور گویا مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است. هیچ پیامرسان داخلی قدرت رقابت را با انواع مشابه خارجی ندارد. به همین خاطر است که ترغیب مردم به پیامرسانهای داخلی باید عمدتا از طریق اجبار صورت گیرد مثلا بسیاری از دستگاههای دولتی برای ارایه خدمات خود موظف به استفاده و بهکارگیری این سکوها هستند. اکنون نیز مبلغ ۵۰ میلیارد تومان از جیب تکتک ایرانیان به حساب این پیامرسانهای داخلی واریز شده و اسم آن را هم «تصویب بسته حمایتی تبلیغات رسانهای برای پیامرسانهای داخلی منتخب» گذاشتهاند.»