شفقنا-کارشناسان هوانوردی فرضیه سقوط یک هواپیمای بوئینگ 737-800 کره جنوبی به دلیل برخورد پرنده را زیر سال بردهاند.
به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، کارشناسان هوانوردی این فرضیه را زیر سوال بردند که برخورد پرنده باعث سقوط یک هواپیمای بوئینگ 737-800 کره جنوبی شده است. این هواپیما با 181 سرنشین در حال بازگشت از تایلند بود.
هنوز پاسخی برای سؤالات فرود بدون چرخ هواپیمای ارزان قیمت ججو، زمان فرود هواپیمای دو موتوره و شایعاتی درباره احتمال برخورد آن با پرنده پیدا نشده است.
یک کلیپ ویدئویی که توسط رسانههای محلی پخش شده، نشان میدهد که هواپیما بدون چرخ فرود از باند فرودگاه سر خورده و سپس با دیوار برخورد کرده و به توپی از شعله و آوار تبدیل میشود.
جفری توماس سردبیر ایرلاین نیوز پرسید: «چرا نیروهای آتش نشانی روی باند فرودگاه کف نریختند؟ چرا تیمهای امداد هنگام فرود هواپیما حضور نداشتند؟ چرا هواپیما اینقدر دور از باند فرود آمد؟ دلیل وجود یک دیوار آجری در انتهای باند چیست؟»
مقامات کره جنوبی گفتند که در حال بررسی علل سقوط هواپیما از جمله احتمال برخورد آن با پرنده و کشته شدن بیشتر سرنشینان هواپیما هستند. آنها اعلام کردهاند ضبط اطلاعات پرواز حدود 150 دقیقه پس از حادثه پیدا شد و ضبط کننده صدای کابین نیز پیدا شد.
هشدار پرواز پرندگان و شک درباره علت سقوط هواپیما
مسئولان اعلام کردند که برجهای مراقبت در مورد پرواز دستههای پرندگان هشدار دادهاند و دقایقی بعد دو خلبان درخواست کمک کردند و با یک تماس فوری وضعیت اضطراری را گزارش کردند و سعی کردند فرود بیایند اما مشخص نیست آیا هواپیما با پرندگان برخورد کرده است یا خیر؟
سردبیر ایرلاین نیوز با بیان اینکه بعید است برخورد پرنده با هواپیما منجر به اختلال در ارابه فرود شود، گفت: برخورد پرندگان با هواپیما غیرعادی نیست.
جفری دیل، کارشناس ایمنی هوانوردی استرالیایی گفت: من هرگز برخورد پرنده ای با هواپیما که مانع باز شدن ارابه فرود شود، برخورد نکرده ام.
به نوبه خود، معاون وزیر حمل و نقل کره جنوبی، جو جونگ وان تأیید کرد که طول باند 2800 متری عامل مؤثری نیست و دیوارهای انتهایی آن طبق استانداردها ساخته شده است.
او در یک جلسه توجیهی جداگانه افزود: «هر دو انتهای باند شامل مناطق ایمنی با مناطق حائل سبز رنگ قبل از رسیدن به دیوار بیرونی است.»
تروور جنسن، مشاور هوانوردی استرالیا نیز به نوبه خود گفت: طبیعی است که در صورت فرود هواپیما بدون چرخ، آتش نشانی و اورژانس معمولاً آماده باشند، بنابراین به نظر میرسد که هیچ آمادگی برای این موضوع وجود نداشته است.
وزارت حمل و نقل کره توضیح داد که خلبان این هواپیما از سال 2019 در شغل فعلی خود مشغول به کار بوده و 6823 ساعت پرواز داشته است و کمک خلبان وی از سال 2023 در این رتبه کار کرده و تقریباً 1650 ساعت پرواز داشته است.
این خبر را در الجزیره ببینید.