شناسهٔ خبر: 70532626 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

امام جمعه شهرستان دیواندره در گفت وگو با تقریب:

یوم‌الله ۹ دی، حماسه وحدت بود

ماموستا جلال مرادی عنوان کرد: یوم‌الله ۹ دی، حماسه‌ای که نشان‌دهنده اتحاد ملت ایران در دفاع از آرمان‌های اسلامی و مقابله با فتنه‌گری دشمنان است.

صاحب‌خبر -
ماموستا جلال مرادی امام جمعه شهرستان دیواندره در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب (تنا)، اظهار داشت: یوم‌الله ۹ دی، روز بصیرت، تجدید میثاق  با مقام معظم رهبری و نماد حماسه‌ای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی است؛ حماسه‌ای که نشان‌دهنده اتحاد ملت ایران در دفاع از آرمان‌های اسلامی و مقابله با فتنه‌گری دشمنان است.
 
وی با بیان اینکه بصیرت در لغت و از ديدگاه متفکران به معنای شناخت حقیقت و قدرت درک صحیح امور است؛ تصریح کرد: بصیرت در کشاکش بحران‌ها و مشکلات فردی و اجتماعی، جوهره، ظرفیت و باورهای افراد ظهور می‌یابد؛ هر انسانی ممکن است پیش از مواجهه با مشکلات، ادعاهای فراوانی مبنی بر فضایل و داشته‌های فکری، اعتقادی، معنوی و مانند آن داشته باشد؛ ولی این ادعا زمانی رنگ واقعیت را به خود خواهد دید که در هنگام بروز بحران‌های فکری، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی نیز همچنان پابرجا و استوار بماند؛ زیرا در این حالات است که توانایی تشخیص حق از باطل و درست از نادرست مشخص شده، ریزش‌ها و رویش‌های بسیاری صورت می‌گیرد و باورهای فکری و ناگفته‌ها و واقعیات درون، به صورت گفتار و رفتار بروز می‌نماید.
 
امام جمعه دیواندره عنوان کرد: باید دنبال راهکاری برای ثبات قدم و یافتن قوه درک حق و باطل، و سره و ناسره بود که بی‌تردید داشتن بصیرت، رمز و رازی غیر قابل انکار در ثبات فکری و استواری در حوادث گوناگون خواهد بود که با رعایت یک‌سری شرایط و بسترها حاصل خواهد شد.
 
ماموستا مرادی با اشاره به اینکه ماده بصیرت در ضمن آیات قرآن، در سه معنی بکار برده شده است؛ افزود: بصیرت به معنی بینائی دل، چنانکه در آیه‌ مبارکه می‌فرماید: «وَ ما یَسْتَوِی الْاَعْمی وَ الْبَصِیرُ؛ هرگز کوردل و روشن ضمیر یکسان نیستند.» بصیرت به معنی بینائی چشم، چنانکه در آیه‌ مبارکه می‌فرماید: «فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیراً؛ (بدین جهت) او را شنوا و بینا قرار دادیم!»بصیرت به معنی بینائی با برهان و دلیل، چنانکه در آیه‌ مبارکه می‌فرماید: «قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی اَعْمی وَ قَدْ کُنْتُ بَصِیراً؛  انسان غافل در روز قیامت می‌گوید خدایا چرا مرا نابینا محشور کردی و حال آنکه من در دنیا بینا و آگاه بودم ؟
 
این عالم اهل سنت توضیح داد:  باید توجه داشت که موارد استعمال بصیرت غالباً در بینش باطنی است نه بینش با چشم ظاهری. در توضیح این مطلب باید متذکر شویم که فرهنگ قرآنی به ما می آموزد که انسان غیر از این حواس پنج گانه، همچون چشم و گوش، حواسی باطنی نیز دارد؛ از جمله، او از چشمی غیر از این چشم ظاهری برخوردار است که گاهی آن چشم، بیناست و گاهی نابینا می شود: فإنّها لا تعمی الابصارُ و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور؛ «چشم های ظاهر نابینا نمی شود؛ بلکه دل هایی که در سینه هاست، کور می شود» منظور از نابینا بودن این افراد این نیست که آنان از چشم ظاهری محروم اند؛ بلکه بدین معناست که آنان کوردل اند و چشم باطنشان نمی بیند یعنی توان تشخیص حق وباطل را ندارند.
 
امام جمعه دیواندره یادآور شد: "در نگاه رهبر انقلاب اسلامی برخورداری از عنصر «بصیرت» به مثابه‌ برخورداری از نعمت چشم در انسان است، یعنی آن چیزی که به اتکاء آن راه از بیراهه بازشناخته می‌شود. در نگاه ایشان حتی ایمان و احساس مسئولیت نیز بدون بصیرت ثمربخش نیست.
 
ماموستا مرادی در پایان با اشاره به فرمایشات گهربار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، عنوان کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند: بصیرت یعنی تیزبین بودن و راه درست را شناختن بایستی مراقبت کرد که انسان در شناخت راهِ درست اشتباه نکند؛ در غبارآلودگی فتنه‌ها بتواند راه را پیدا کند و بفهمد راه درست چیست؛ بصیرت به این معنا است.
 
انتهای پیام/