شناسهٔ خبر: 70530126 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

معلمان حق التدریس

سوپرایز بزرگ برای معلمان حق التدریس/ اطلاعیه مهم آموزش و پرورش برای معلمان حق التدریس

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه توانمندسازی معلمان در مناطق کم‌برخوردار از اولویت‌های اصلی این وزارتخانه به شمار می‌آید، اظهار داشت: معلمان برای تدریس در کلاس‌های چندپایه نیاز به آموزش‌های خاص دارند تا بتوانند به‌طور مؤثر و هماهنگ به تدریس در این کلاس‌ها بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز، معلمان حق‌التدریس به دسته‌ای از معلمانی اطلاق می‌شود که وزارت آموزش و پرورش به منظور جبران کمبود نیروی انسانی، آن‌ها را به صورت نیمه‌وقت برای تدریس در مدارس کشور دعوت می‌کند. فعالیت معلمان حق التدریس بر اساس قرارداد کار معین انجام می‌شود و طبق قوانین جاری، برای تغییر وضعیت خود باید در آزمون استخدامی ماده 28 شرکت کنند. بر اساس قانون مجلس، تمامی معلمان حق‌التدریس و پیش‌دبستانی (شامل معلمان، مربیان پرورشی، تربیت بدنی، مشاوران، مربیان بهداشت و امور اداری) باید با توجه به رشته و مقطع تحصیلی، جنسیت، سنوات خدمت و ظرفیت استخدام اعلام‌شده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و همچنین نیازهای استان‌ها، یک دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند. پس از اتمام این دوره و شرکت در آزمون پایانی و کسب نمره قبولی (از سال دوم تا پایان برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)، معلمان حق التدریس می‌توانند به استخدام درآیند.

سوپرایز بزرگ برای معلمان حق التدریس/ اطلاعیه مهم آموزش و پرورش برای معلمان حق التدریس

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه برپایی کلاس‌های چندپایه راهکاری منطقی برای استفاده بهینه از منابع انسانی و آموزشی در مناطق کمتر برخوردار است گفت: علاوه بر استفاده از معلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان، دوره‌های آموزشی برای معلمان حق‌التدریس در کلاس‌های چندپایه در نظر گرفته شده است.

رضوان حکیم‌زاده، با بیان اینکه تقویت توانمندی‌های معلمان و ارتقای کیفیت آموزش، می‌تواند چالش‌های موجود را کاهش دهد گفت: موضوع کلاس‌های چندپایه در مناطق کم‌برخوردار و روستایی به‌ویژه آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک چالش مهم در نظام آموزشی کشور مطرح شد. 

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه کلاس‌های چند پایه علاوه بر الزام، یک راهکار اساسی برای پوشش آموزشی مناطق با تعداد کم دانش‌آموز است ادامه داد: وقتی تعداد دانش‌آموزان کم است و معلم مسئولیت تدریس کلاس‌های چند پایه را برعهده می‌گیرد علاوه بر بهینه‌سازی منابع انسانی، فرصتی برای دسترسی دانش‌آموزان به آموزش‌های باکیفیت در شرایط محدود فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه توانمندسازی معلمان در مناطق کم برخوردار یکی از اولویت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است افزود: برای تدریس در کلاس‌های چندپایه، معلمان باید آموزش‌های ویژه‌ای ببینند تا بتوانند به‌طور مؤثر و هماهنگ، چند پایه را تدریس کنند.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه علاوه بر استفاده از معلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان، دوره‌های آموزشی برای معلمان حق‌التدریس برای تدریس در کلاس‌های چندپایه در نظر گرفته شده ادامه داد: با این کار معلمان از نظر حرفه‌ای به سطح مطلوبی خواهند رسید. 

حکیم زاده با بیان اینکه نظارت بر عملکرد معلمان کلاس‌های چندپایه یکی از اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش است افزود: این نظارت‌ها علاوه بر ارزیابی وضعیت تدریس معلمان، به شناسایی نیازهای آموزشی و مشکلات موجود در کلاس‌های چندپایه کمک می‌کند. 

وی با بیان اینکه معلمان مناطق محروم، باید علاوه بر مهارت‌های تدریس معمولی، توانایی مدیریت کلاس‌های چندپایه، طراحی فعالیت‌های آموزشی برای گروه‌های سنی و تحصیلی مختلف و ایجاد فضای یادگیری مؤثر برای دانش‌آموزان در شرایط خاص را نیز داشته باشند اظهار کرد: این موضوع به آموزش‌های ویژه و پیگیری‌های مستمر از سوی وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد تا کیفیت آموزشی مناسبی فراهم شود.