فرزانه صادق در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اقدامات و برنامههای وزارت راه و شهرسازی درخصوص حوزه حمل و نقلی دریایی، جادهای، ریلی و هوایی گفت: یکی از موضوعاتی که در توسعه و شکوفایی اقتصادی دریامحور تاثیرگذار است شبکه کریدوری جنوب است. با تفاهمی که با سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده این کریدور آزادراهی و بزرگراهی ارتباط بدون گلوگاه گواتر به شلمچه است. در حقیقت این کریدوری است که میتواند شرق به غرب را وصل کند.
وی با اشاره به اینکه سازمان بنادر زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است، گفت: دو اقدامی که تاکنون انجام شده و در راستای اقتصاد دریا محور است، انعقاد تفاهمات با بخش خصوصی است.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: بیش از ۹۳ همت قرارداد با بخش خصوصی در بخشهای لجستیک، سیلو و توسعه سایتهای کانتینری پشتیبان منعقد کردیم که عدد بزرگی است. بخش خصوصی هم باید امیدوار باشد که بازگشت سرمایه را به بهترین نحو داشته باشد. بنابراین بستر آن آماده شده و این جذابیت آنقدر وجود دارد که تاکنون ۹۳ همت سرمایه گذاری انجام شده است.
وی در ادامه با اشاره به کمبود ناوگان حمل و نقل جادهای مسافری گفت: در تعداد اتوبوسهای بین شهری کمبود مشهود است و این کمبود وقتی بیشتر نمود پیدا میکند که به جهت مراسم دینی و مذهبی در ایام اربعین و ۲۸ صفر مجبور میشویم ناوگان را برای رساندن مسافران به مرزها سوق دهیم.
صادق تصریح کرد: در حوزه ریلی کمبودهایی نیز در بخش واگن و لکوموتیو وجود دارد که در بخش لکوموتیو این کمبود بیشتر است، زیرا در بخش واگن تولید داخل پشتیبانی میکند. به گفته وی در ناوگان هوایی نیز که کاملا مشخص است تحریمها اثرگذار بوده است.
وی افزود: درخصوص ناوگان هوایی کمتر توضیح خواهیم داد زیرا مردم باید اقدامات را ببینند. در تلاشیم تا کنسرسیومهای داخلی تشکیل شود و بتوانیم بخشی از مشکلات هوایی ناوگان هوایی را حل کنیم. موضوع دیگری که پیگیری میکنیم تعمیرات ناوگان زمین گیر است که با یک تغییراتی دوباره به چرخه بازگردند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: درخصوص ناوگان ریلی قراردادهایی را از کشورهای مختلف پیگیر هستیم که بتوانیم لکوموتیو را با هماهنگی وزارت صمت و بانک مرکزی وارد کنیم. عدد و رقم را زمانی اعلام خواهیم کرد که تعدادی ناوگان را وارده کرده باشیم.