شناسهٔ خبر: 70497584 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تفاوت کاور و سرامیک خودرو چیست/ کدام بهتر است؟

کاور بهتر است یا سرامیک؟ برای محافظت از بدنه خودرو در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، اشعه ماورا بنفش خورشید و همچنین پوشاندن خط و خراش‌های احتمالی، باید به‌سراغ کاور یا سرامیک کردن بدنه ماشین بروید. البته قبل از آن لازم است که تفاوت کاور و سرامیک خودرو از نظر هزینه، نحوه نصب، مقاومت در برابر عوامل محیطی، زیبایی ظاهری و… بدانید. در این صورت می‌توانید با‌توجه‌به نیاز خود، خیلی راحت‌تر بین کاور و سرامیک انتخاب کنید. موضوع این مطلب، بررسی تفاوت سرامیک و کاور خودرو از جنبه‌های گوناگون است و دعوت می‌کنیم آن را از دست ندهید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همراه مکانیک، اولین تفاوت کاور و سرامیک خودرو در اختلاف قیت بسیار زیاد آن‌ها است. هزینه سرامیک خودرو به‌صورت سه لایه با بهترین محصولات موجود در بازار چیزی در پاییز 1403، چیزی در حدود 10 میلیون تومان است. این در حالی است که کاور بدنه خودرو بسته به نوع آن (هاچ‌بک، سدان، کراس اور و شاسی بلند) حدود 90 تا 110 میلیون تومان هزینه در بر دارد. بنابراین اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که برای انتخاب بین کاور و سرامیک باید مد نظر قرار دهید، اختلاف قیمت زیاد بین آن‌هاست. 

 تفاوت سرامیک و کاور خودرو از نظر مقاومت در برابر خط و خش

اگر محافظت از بدنه ماشین در برابر خط و خش برای شما خیلی مهم است، باید توجه داشته باشید که کاور خودرو عملکرد به‌مراتب بهتری از خود نشان می‌دهد. کاورهای موجود در بازار با ضخامت‌های گوناگون بین 900 تا 2000 میکرون تولید می‌شوند. بدیهی است که هرچه کاور با ضخامت بیشتری انتخاب کنید، کیفیت محافظت از بدنه در برابر خط و خش هم بالاتر می‌رود. این در حالی است که سرامیک تنها در برابر خط و خش‌های جزئی از بدنه ماشین محافظت می‌کند.

تفاوت کاور و سرامیک خودرو از نظر حفاظت در برابر مواد شیمیایی و نور خورشید

به‌طورکلی کاور و سرامیک، پوشش محافظ در برابر مواد شیمیایی و اشعه ماورا بنفش خورشید ایجاد می‌کنند. اگر کنجکاو هستید که عملکرد کدامیک از آن‌ها در برابر مواد شیمیایی و نور خورشید بهتر است، باید اشاره کنیم که معمولا سرامیک دست برتر را دارد.

تفاوت سرامیک و کاور ماشین از نظر طرح و رنگ

تفاوت کاور و سرامیک خودرو از نظر شکل و شمایل ظاهری هم حائز اهمیت است. کسانی که اهمیت بیشتری برای زیبایی ظاهری بدنه خودرو قائل هستند، معمولا به‌سراغ کاور می‌روند. کاورها در مدل‌های مختلف شفاف و رنگی تولید و عرضه می‌شوند.  در عین حال، بسته به‌سلیقه می‌توانید از کاورهای مات یا براق برای خودرو استفاده کنید. هرچند سرامیک هم سطح شفاف و براق برای بدنه خودرو به‌ارمغان می‌آورد؛ اما از نظر زیبایی ظاهری قابل مقایسه با کاور نیست.

تفاوت کاور و سرامیک خودرو از نظر خاصیت آب‌گریزی

سرامیک خودرو خاصیت آب‌گریزی دارد. البته مشروط بر آنکه اجرای سرامیک با رعایت تمام اصول مورد نیاز صورت گرفته باشد. بعد از اجرای سرامیک می‌توانید تست آب گریزی را انجام دهید و با شیلنگ روی بدنه خودرو آب بریزید. به‌هیچ‌عنوان نباید شاهد تجمع قطرات آب روی سطح بدنه خودرو باشید؛ چراکه پوشش پلیمری ایجاد شده برای قطرات آب کاملا لغزنده است.

در حالت عادی، کاور خودرو خاصیت آب‌گریزی ندارد. این در حالی است که برخی از برندها در بازار یافت می‌شوند که این خصوصیت را به‌عنوان یک مزیت رقابتی به‌محصولات خود افزوده‌اند. همچنین تجربه نشان می‌دهد که میزان جذب گرد و غبار و همچنین باقی ماندن اثر لکه روی سرامیک در مقایسه با کاور کمتر است.

 تفاوت سرامیک و کاور خودرو از نظر قابلیت ترمیم

در بین انواع سرامیک بدنه خودرو، تعداد محدودی از برندها هستند که محصولات خود را با ویژگی قابل ترمیم روانه بازار می‌کنند. در ترکیب این محصولات از کوارتز استفاده می‌شود که هم آب‌گریز است و هم قابلیت خود ترمیم شوندگی را ایجاد می‌کند. این در حالی است که نوع مواد تشکیل‌دهنده انواع کاور خودرو به‌گونه‌ای است که در برابر ساییدگی و خط و خراش کاملا قابلیت ترمیم دارند.

فرض کنید خط و خش‌هایی روی سطح کاور ایجاد شده است. کافی است که خودرو را برای چند دقیقه زیر نور خورشید با دمای حداقل 40 درجه سانتی گراد قرار دهید یا برای مدت کوتاهی حرارت مستقیم سشوار را روی سطح بدنه خودرو اعمال کید. به‌همین راحتی، کاور ترمیم می‌شود. در حالت عادی، سرامیک دارای چنین ویژگی نیست.

تفاوت کاور و سرامیک خودرو از نظر ماندگاری

تفاوت کاور و سرامیک خودرو از نظر ماندگاری یکی از دلایل انتخاب سرامیک از سوی برخی راننده‌ها است. همان‌طور که اشاره کردیم، هزینه کاور خودرو بیشتر از سرامیک است. این در حالی است که تجربه نشان می‌دهد ماندگاری کاور ماشین در مقایسه با سرامیک کمتر است. معمولا در یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله باید کاور برداشته و تعویض شود.

این در حالی است که پوشش سرامیک دائمی است و برداشتن آن چالش‌های بسیار زیادی به‌همراه دارد. چراکه اساسا، سرامیک نوعی پوشش پلیمری با حالت مایع یا خمیری شکل است که روی سطح بدنه اعمال شده و با رنگ وارد واکنش شیمیایی می‌شود. به‌این‌ترتیب یک لایه هیدروفوبیک نازک را ایجاد می‌کند. به‌زبان ساده باید بگوییم که سرامیک تبدیل به جزئی از رنگ بدنه ماشین می‌شود.

فراموش نکنید که در مناطق با آب‌وهوای بسیار گرم، توصیه می‌شود به‌جای سرامیک، کاور خودرو را انتخاب کنید. چراکه حرارت بالا در طولانی مدت، ترکیبات شیمیایی سرامیک با رنگ بدنه ماشین را به‌هم می‌زند.

برچسب‌ها: