شناسهٔ خبر: 70463675 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

هوندا و نیسان در کنار هم پیروز می شوند؟

عصر خودرو- قرارداد هوندا و نیسان می‌تواند کلید پیروزی در مقابل بی‌وای‌دی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، آمار فروش نشان می‌دهد که شرکت هوندا موتور و نیسان موتور در کنار هم می‌توانند روندی را داشته باشند که باید در مقابل شرکت بی‌وای‌دی چین اتخاذ کنند.

هوندا 3.43 میلیون خودرو در 11 ماهه اول سال 2024 در سراسر جهان فروخت. نیسان اعلام کرد کمی بیش از 3 میلیون دستگاه فروخته است. بی‌وای‌دی، بزرگ‌ترین خودروساز چینی در مدت مشابه 3.76 میلیون دستگاه خودرو فروخت که نشان‌دهنده این است که نیسان و هوندا به تنهایی ضعیف هستند اما ممکن است با هم شانس مبارزه داشته باشند.

هوندا و نیسان هر دو در رقابت با خودروسازان داخلی در حال رشد در چین، که در سال گذشته از ژاپن به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان پیشی گرفت، مشکل دارند و قرار است در سال 2025 پیشرفت بیشتری داشته باشند. این دو شرکت، مجبور به کاهش پرسنل و تولید در چین شدند، در حالی که شرکت میتسوبیشی موتورز، که ممکن است در ترکیب هوندا و نیسان نیز شرکت کند، از بزرگترین بازار خودروی جهان خارج شده است.

فروش هوندا در چین در نوامبر 28 درصد نسبت به ماه مشابه سال 2023 کاهش یافت و  تولید نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 38 درصدی همراه بود. سهام هوندا امروز چهارشنبه 0.8 درصد افزایش یافت. فروش نیسان در چین در ماه نوامبر 15.1 درصد و تولید داخلی نیز 26 درصد کاهش  بود.

فروش هوندا در ماه گذشته در سطح جهانی، با 6.7 درصد کاهش به 324 هزار و 504 دستگاه رسید و تولید هم 20.4 درصد کاهش یافت. فروش جهانی نیسان در ماه نوامبر 1.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به 278 هزار و 763 دستگاه رسید، در حالی که تولید با 14.3 درصد ضربه بزرگ‌تری را تجربه کرد.

هوندا و نیسان با هم خطر بیشتری برای شرکت تویوتا موتور خواهند داشت که بزرگترین خودروساز جهان است و پس از آن فولکس‌واگن آلمان است. فروش جهانی آن در ماه نوامبر افزایش یافت زیرا تقاضای کم با توقف تولید در دو کارخانه آن همراه شد.

فروش تویوتا در ماه گذشته به 984 هزار و 348 دستگاه رسید که 0.2 درصد نسبت به نوامبر 2023 کاهش داشت. تولید 9.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به 966 هزار و 921 دستگاه رسید. کسب وکار تویوتا همچنین فشار خودروهای برقی داخلی در چین و همچنین رقابت شدید بر سر خودروهای هیبریدی بنزینی الکتریکی در ایالات‌متحده را احساس می‌کند.

بلومبرگ گزارش کرد که به طور کلی، ضعیف‌تر شدن تقاضای جهانی در سال جاری برای خودروهای جدید با کاهش تولید تویوتا ناشی از بررسی‌های نظارتی و فراخوان در ژاپن و خارج از کشور همراه شد. تولید بین ژانویه تا نوامبر 7.3 درصد در ژاپن و 15.2 درصد در چین برای تویوتا کاهش یافته است که باز هم نشان دهنده افزایش رقابت در بزرگترین اقتصاد آسیاست.