شناسهٔ خبر: 70455193 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

خصوصی سازی صنعت خودرو (۳۰۵)

معاون ایدرو: سهام دولت در ایران خودرو و سایپا واگذار می‌شود اما نه با نرخ های فعلی

عصر خودرو- امیرحسین قناتی معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی «ایدرو» در خصوص فروش سهام ایران خودرو و سایپا توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: سازمان گسترش نیز مانند سایر تنها یکی از سهامداران شرکت های ایران خودرو و سایپا است.سهام ما در ایران‌خودرو ۵.۷ درصد و در سایپا ۱۶.۸ درصد است که پس از موافقت دولت واگذار می‌کنیم. سهام ایران‌خودرو و سایپا در اصل متعلق به دولت است و هرگونه تصمیم‌گیری در مورد واگذاری این سهام، منوط به تصمیم دولت می‌باشد.دولت قصد واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا را دارد اما نه با قیمت های حداقلی الان و سهام آن ها در بورس می تواند ۴ برابر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از بورس 24، واگذاری سهام دو غول خودرو سازی ایران بار دیگر چراغ محفل بازار سرمایه شد. دولت به عنوان سهامدار عمده، نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری در مورد واگذاری سهام دارد.بخش قابل توجهی از سهام این دو خودروساز به صورت "سهام تودلی" در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها قرار دارد. واگذاری این سهام به دلیل ارزش پایین آن، برای سهامداران جذابیت چندانی ندارد.برای افزایش ارزش سهام و انجام واگذاری به قیمت مناسب، اصلاح ساختار مالی شرکت‌های خودروسازی ضروری است.

امیرحسین قناتی معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی «ایدرو» در خصوص فروش سهام ایران خودرو و سایپا  توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت:  سازمان گسترش نیز مانند سایر تنها یکی از سهامداران شرکت های ایران خودرو و سایپا است.سهام ما در ایران‌خودرو 5.7 درصد و در سایپا 16.8 درصد است که پس از موافقت دولت واگذار می‌کنیم. سهام ایران‌خودرو و سایپا در اصل متعلق به دولت است و هرگونه تصمیم‌گیری در مورد واگذاری این سهام، منوط به تصمیم دولت می‌باشد.دولت قصد واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا را دارد اما نه با قیمت های حداقلی الان و سهام آن ها در بورس می تواند 4 برابر شود.

قناتی گفت:  سهام تودلی سهامی است که شرکت‌های خودروسازی در شرکت‌های زیرمجموعه خود نگهداری می‌کنند و طبق تصمیم هیئت مدیره خرید و فروش می‌کنند. قانون برنامه هفتم توسعه نیز بر واگذاری سهام دولتی تاکید کرده است و برای شرکت‌هایی که به این تکلیف عمل نکنند، جریمه در نظر گرفته است. خودروسازان نیز در راستای اجرای این قانون اقداماتی انجام داده‌اند. با این حال، واگذاری سهام تودلی به دلیل ارزش پایین این سهام، برای سهامداران جذابیت چندانی ندارد. به همین دلیل، ایران‌خودرو و سایپا نیز در تلاش هستند تا با اصلاح ساختار مالی خود، ارزش سهام را افزایش دهند و سپس اقدام به واگذاری آن‌ها کنند. این استراتژی، تصمیم هیئت مدیره این شرکت‌ها است.

این مقام مسئول در سازمان گسترش و نوسازی گفت: در حال حاضر، بخش قابل توجهی از سهام این دو خودروساز به صورت "سهام تودلی" در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها قرار دارد. دولت به عنوان سهامدار عمده، حق دارد از این سهام به نفع منافع ملی استفاده کند.

مهمترین موضوع در واگذاری خودروسازان ، اصلاح ساختار است

وی گفت: یکی از چالش‌های اصلی در واگذاری این سهام، حفظ ارزش آن‌ها است. دولت به دنبال این است که با اصلاح ساختار مالی ایران‌خودرو و سایپا، ارزش سهام را افزایش دهد و سپس آن‌ها را به قیمت مناسب واگذار کند. وقتی می توان با اصلاح ساختار سهم را 4 برابر قیمت کنونی فروخت، چرا باید در این شرایط واگذار شود؟  این امر به ویژه در مورد سهام تودلی خودروسازان نیز اهمیت دارد، زیرا در صورت واگذاری زودهنگام و با قیمت پایین، ممکن است شائبه تضییع اموال عمومی مطرح شود.

او گفت:بر اساس ماده 141 قانون، دولت می‌تواند در شرایط خاصی سهام را با قیمتی بالاتر از ارزش روز آن واگذار کند. با این حال، این کار مستلزم انجام اصلاحات ساختاری در شرکت‌های خودروسازی و افزایش شفافیت در فرآیند واگذاری است.در نهایت، تصمیم‌گیری درباره نحوه واگذاری سهام تودلی و زمان‌بندی آن، به شرایط بازار، میزان پیشرفت اصلاحات ساختاری در شرکت‌های خودروسازی و تصمیمات دولت بستگی دارد.