شناسهٔ خبر: 70420203 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

مشاور رئیس سازمان رسانه ملی در امور بانوان و خانواده؛

تغییر رویکرد زنانه در دوره تحولی رسانه ملی

امور بانوان و خانواده سازمان همان‌طور که از نامش پیداست، متولی امور مربوط به بانوان سازمان است، انتصاب مشاور رئیس سازمان در امور بانوان و خانواده (که در دوره‌های اخیر حذف شده بود) ازطرف رئیس سازمان و حضور مشاور امور بانوان در جلسات اجرایی شورای معاونان نشان از توجه ویژه رسانه‌ملی به جایگاه بانوان و رفع مسائل و مشکلات آنان دارد و‌ این تغییر رویکرد در دوره تحولی، با نگاه قرارگاهی کاملاً ملموس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه جمله به نقل از روابط عمومی رسانه‌ملی، هرچند نقش بانوان همکار در سرعت گرفتن این تحول بسیار حائز اهمیت است و نشان از آن دارد که بانوان سازمان که بیش از یک‌سوم‌ کارکنان سازمان، را شامل می‌شوند، مانند همیشه پرتلاش و باانگیزه و با همدلی و هم‌افزایی در این راه امیدوارانه رو به جلو حرکت می‌کنند.
طاهره کلانکی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ مدیر خانم در سطوح مختلف در سازمان انجام‌وظیفه‌ می‌کنند، درخصوص تصدی پست‌های مدیریتی بانوان در سازمان، اظهار کرد: تعداد مدیران خانم در معاونت فنی هشت نفر است که این تعداد در برخی معاونت‌ها؛ مثل معاونت سیما و معاونت صدا به‌مراتب بیشتر است. اما به‌طور کلی، تعداد مدیران زن کمتر از یک‌دهم تعداد مدیران مرد در سازمان است.
وی افزود: این آمار مسلماً رضایت‌بخش نیست و برای بهبود آن مقدماتی از قبیل شناسایی بانوان توانمند، متعهد و متخصص، احراز شایستگی‌های آنان و معرفی به مدیران ارشد، ترویج فرهنگ شایسته‌سالاری در سازمان، توانمندسازی و رفع موانع رشد سازمانی بانوان و تلاش برای ایجاد تعادل میان وظایف شغلی و خانوادگی ایشان ضرورت دارد.
مشاور رئیس سازمان در امور بانوان و خانواده تأکید کرد: ما در امور بانوان و خانواده سازمان برای تحقق این مهم، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت داریم‌ تا با کمک خود بانوان و همراهی آنان، در بازه زمانی قابل‌ قبولی این شرایط را بهبود دهیم.
کلانکی مهم‌ترین دغدغه و مسئله بانوان در سازمان را امنیت شغلی و مسائل مربوط به تبدیل وضعیت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: مطالبه به‌حقی که خانم‌ها از سازمان دارند، اصلاح الگوی اشتغال متناسب با سبک زندگی ایرانی و اسلامی است، این‌که ملاک پرداخت‌ها در سازمان ساعت حضور افراد است و این میزان حضور هم باید حتماً در ساعت اداری ۷ تا ۱۵ باشد و در غیراین صورت، کسر ساعت و غیبت و کاهش حقوق و مزایا پیش‌ می‌آید، مشکلات متعددی را برای خانم‌ها، به‌خصوص برای مادران شاغل به وجود‌ می‌آورد.
وی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که سازمان ما یک سازمان رسانه‌ا‌ی است و در بسیاری از شغل‌ها نیازی به حضور در ساعات مشخص و به‌میزان معین وجود ندارد فلذا از این ویژگی‌ می‌توان به‌خوبی برای تسهیل شرایط خانواده‌ها استفاده کرد، این‌که ما مادری را که نویسنده است و‌ می‌تواند موظفی‌اش را در منزل یا با حضور کمتر در اداره انجام بدهد، موظف به حضور سر ساعت ۷ صبح در اداره‌ می‌کنیم، منطقی نیست چرا که این خانم یا حتی آقا‌ی نویسنده می‌تواند مطلبش را در منزل در کتابخانه و در شرایط بهتر و با کیفیت بالاتری بنویسد، همین‌طور است برخی ارزیاب‌برنامه‌ها که موظف‌اند در طول یک هفته، میزان مشخصی کار را تحویل بدهند. چه لزومی دارد این افراد مقید به حضور بین ساعت ۷ تا ۱۵ باشند؟ این‌ها نه ارباب رجوع دارند و نه کیفیت کارشان به حضور تمام‌وقت در اداره
مرتبط است.
مشاور رئیس سازمان در امور بانوان و خانواده در ادامه اظهار کرد: گام اول در حل این مشکل که با حمایت‌های بی‌دریغ رئیس سازمان و پیگیری امور بانوان و خانواده و تلاش معاونت مالی و سرمایه انسانی به نتیجه رسید، ابلاغ آیین‌نامه دورکاری بود که البته روند اجرای آن با کندی مواجه شده ولی با تأکید مجدد رئیس سازمان، ان‌شاءالله همکاران واجد شرایط (باتوجه‌به شرایط شغلی‌شان) به‌زودی از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.
کلانکی در ادامه عنوان کرد: پیشنهاد شناور شدن ساعات حضور در شغل‌هایی که انجام‌وظیفه در آن‌ها وابسته به حضور ۷ تا ۱۵ نیست و نیز کاهش ساعت حضور متناسب با وظیفه شغلی تعیین‌شده نیز از پیشنهادهای بعدی است که ان‌شاءالله پیگیری خواهیم کرد. برای مثال، صدابرداری که ۹۰ ساعت صدابرداری دارد، چه لزومی دارد موظف به حضور ۱۷۰ساعته در سازمان باشد؟ این‌ها مواردی است که اصلاحشان خودبه‌خود بسیاری از مشکلات بانوان را از قبیل سرویس رفت‌وآمد، مهدکودک، نگهداری از فرزندان و… حل‌ می‌کند و ضمن کاهش هزینه‌های تحمیل‌شده بر سازمان، میزان بهره‌وری شغلی را افزایش خواهد داد.
وی یکی دیگر از دغدغه‌های مادران شاغل را بازگشایی مهدکودک سازمان و استانداردسازی آن براساس علم روز عنوان کرد و گفت: این مورد هم با پیگیری مجدانه امور بانوان، حمایت رئیس سازمان و تلاش معاونت‌های مربوطه به سرانجام رسید و مهدکودک جام‌جم پس‌از یک سال تعطیلی، با مدیریت جدید که یکی از بهترین تیم‌های تربیتی و آموزشی شناخته‌شده در تهران به شمار می‌روند، بازگشایی شد و اکنون میزبان ۱۳۰ تن از فرزندان عزیز خانواده بزرگ رسانه ملی است.
مشاور رئیس سازمان در امور بانوان و خانواده در ادامه تأکید کرد: باتوجه‌ به نیاز ساختمان قدیمی مهدکودک به تعمیرات و مقاوم‌سازی، ساختمان باشگاه خبرنگاران به‌طور موقت برای بازگشایی مهد آماده‌سازی شد و پس‌ از تعمیرات ساختمان قدیمی مهدکودک و بازسازی و طراحی داخلی، مجدداً مهدکودک به محل اصلی‌ تغییر مکان داد، درخصوص مهدکودک مطالباتی از سمت همکاران تبصره ۴ و شرکتی داریم که مایل‌اند از شرایط مساوی با کارکنان رسمی‌ در استفاده از مهد‌کودک جام‌جم برخوردار باشند که در این‌باره هم پیگیری‌هایی انجام شده و‌ با موافقت ضمنی رئیس سازمان، منتظر نتیجه نهایی هستیم.
کلانکی درخصوص حمایت‌های‌ سازمان از خانم‌های سرپرست خانوار نیز خاطرنشان کرد: اولین قدم در حمایت از خانم‌های سرپرست خانوار، سامان‌دهی متمرکز اطلاعات مربوط به آنان است که توسط مددکاری رفاه در حال انجام است فلذا این مهم نیاز به اعتماد بانوان سرپرست خانوار دارد که سازمان بتواند با آمار دقیق و تحلیل آمار، برنامه‌ریزی متناسب را انجام دهد.
وی با اشاره به اهمیت حوزه سلامت و بهداشت بانوان عنوان کرد: طبق گزارش ارسالی از امور بانوان مرکز بهداشت، درراستای تحقق شعار «پیشگیری مقدم بر درمان»، طرح معاینات ادواری بیماری‌های غیرواگیر شایع و غربالگری سرطان‌ها برای بانوان شاغل، طبق جدول زمان‌بندی درحال اجراست. در این غربالگری،‌ بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، ماموگرافی و سونوگرافی در تهران و برخی استان‌ها انجام شده که منجر به تشخیص به‌موقع بیماری و درمان اثربخش شده است. همچنین طی عقد قرارداد با مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری ابن‌سینا توسط مرکز بهداشت، خدمات خوبی برای درمان ناباروری ارائه شده که رضایت همکاران را در پی داشته باشد. علاوه‌بر این، انجام معاینات ادواری در مهدکودک، به ارتقای سلامت نوگلان رسانه ملی کمک‌ می‌کند.
مشاور رئیس سازمان در امور بانوان و خانواده در پایان با اشاره به اهمیت امر فرزندآوری و جمعیت در سازمان و تسهیلاتی که برای بانوان سازمان اختصاص داده ‌شده ‌است، گفت: پیگیری حل مشکل پرداخت حقوق‌ ایام مرخصی زایمان، تعلق هدیه فرزندآوری به بانوان همکار،‌ اخذ مجوز تجمیع ساعت شیر برای مادران دارای فرزند شیرخوار، بازگشایی مهدکودک، پیگیری تنظیم و ابلاغ آیین‌نامه دورکاری، پیگیری اصلاح قوانین مربوط به ساعت حضور، پیگیری اجرای کامل قانون حمایت از خانواده در سازمان، بخشی از تلاش‌های امور بانوان برای بهبود شرایط موجود و حمایت از فرزندآوری بوده است.