شناسهٔ خبر: 7040396 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

واکنش وزیر ارشاد به فعالیت آزادانه همکار شاهین نجفی

نسیم

علی جنتی در خصوص فعالیت آزادانه یک شاعر مسئله‌دار گفت: من سابقه این فرد را نمی‌دانم این مسئله به معاونت فرهنگی مربوط است اگر فعالیت‌های هنری هم دارد به حوزه هنری بر می‌گردد و دقیقا معاون مربوط باید در این زمینه پاسخ دهد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «نسیم»، وزیر ارشاد در حاشیه نشست جشنواره امام رضا(ع) در جمع خبرنگاران در خصوص جشنواره‌های سینمایی گفت: امسال به دلایلی که سازمان سینمایی داشت بخش بین الملل جدا شد تا بازار فیلمی تشکیل دهند تا عموم فیلم های ایرانی را برای فروش گذاشتند. سازمان سینمایی برداشتش از جداسازی مثبت است و اگر یکی دو سال برگزار شود مشخص می شود که عملکرد آن مثبت است یا منفی.
جنتی گفت: در خصوص دبیران داخلی و بین الملل جشنواره فجر نمی توانم قضاوت کنم و دو حوزه فیلم کودک و نوجوان اتاق فکری داریم که به اجماع رسیدند که حوزه فیلم کودک از نوجوان جدا شود، برای جوان و نوجوانی که می آید تا فیلم ببیند در جشنواره، فیلم کودک برای آنها جذابیت ندارد و برعکس. بحث هایی هم بین همدان و اصفهان بود که توافق شد فیلم کودک در اصفهان و فیلم نوجوان در همدان برگزار شود. پیشنهادم بود که جشنواره به صورت دو سالانه برگزار شود چرا که تعداد فیلم ها اندک است.‬‎
‫‫وزیر ارشاد در خصوص تفاهم‌نامه ارشاد با نیروی انتظامی گفت: تفاهم نامه یک چیزی تهیه شد و آن را آوردند که دیدم اشکالات فراوان دارد، قانونا صدور مجوز با ارشاد است و آنچه که مربوط به نیروی انتظامی است در مورد اماکن است، تنها چیزی که باید هماهنگی شود مکان است و لغو کنسرت ها عملا بر عهده نیروی انتظامی نبوده است، ‫در بعضی موارد قوه قضائیه وارد شده است ، گاهی هم ائمه جمعه وارد می شوند و صحبت هایی می کنند و همین باعث می شود تا افراد مذهبی برخورد کنند.

وی ادامه داد: در سه ماهه اول امسال فقط 9 مورد لغو کنسرت بوده است و در شهر مشهد به خاطر تقدسش مخالفت هایی وجود دارد و برنامه هایی برگزار می شود اما محدودیت دارد، ما خیلی موافق این موضوع نیستیم اما کاری نمی شود کرد.‬‎
‫جنتی در خصوص فعالیت یغما گلرویی گفت: من سابقه این فرد را نمی دانم این مسئله به معاونت فرهنگی مربوط است اگر فعالیت های هنری هم دارد به حوزه هنری بر می گردد و دقیقا معاون مربوط باید در این زمینه پاسخ دهد.‬‎
‫وزیر ارشاد در خصوص قانون مطبوعات و اینکه مجازات حبس حذف شده است، گفت: چند ماه است معاونت مطبوعاتی روی این موضوع کار کرده تا مشکلات فعلی را نداشته باشد، این لایحه از نظر ما تکمیل شده و قرار ما این است تا از اصحاب رسانه هم نظرخواهی شود تا مشکلات آن اصلاح شود، البته ما این قانون را اصلاح کردیم و در گذشته در قانون مطبوعات حبس دیده نشده و جزای نقدی دیده شده است و توقیف نشریه آخرین راه حلی است که باید رفت والبته بحث حبس حذف شده است و جزای نقدی دیده شده است‬‎
وزیر ارشاد در خصوص اجرای برخی خوانندگان زیرزمینی گفت: هر جا که موردی بوده است ما اعتراض مان را کرده ایم چرا که حتی اگر بر روی ناو بخواهند اجرا کنند در داخل کشور هستند و باید مجوز بگیرند اگر نهاد دیگری مجوز را داده باشد ما کتبا اعتراض خودمان را به آنها اعلام کرده ایم.

وی درادامه شایعه بازگشت شادمهر عقیلی و بازی در فیلم "پر پرواز 2" گفت: ما باید آثار و سابقه این فرد را بررسی کنیم و بدانیم که برای چه کاری می خواهد بیاید، البته این سابقه را تا ابد نمی توانیم ملاک ارزیابی برای شناخت افراد تشخیص دهیم.

وزیر فرهنگ گفت: روز دوشنبه 19 مرداد ماه برای پاسخگویی درباره فیلم «قصه‌ها» در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتم اما از آنجا که آن نماینده از پاسخ من قانع نشد‌، همان سوال را در صحن علنی مجلس مطرح خواهد کرد و من در آنجا باید پاسخگو باشم.

علی جنتی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی سوال یکی از نمایندگان مجلس در اعتراض به اکران فیلم «قصه‌ها» توضیح داد: وقتی نماینده‌ای درباره مساله خاصی سوال داشته باشد آن سوال در کمیسیون مربوطه مطرح می‌شود. بنده هم روز دوشنبه 19 مرداد ماه برای پاسخگویی درباره فیلم «قصه‌ها» در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتم اما از آنجا که آن نماینده از پاسخ من قانع نشد‌، همان سوال را در صحن علنی مجلس مطرح خواهد کرد و من در آنجا باید پاسخگو باشم.
جنتی که امروز شنبه 24 مرداد ماه در حاشیه‌ یک نشست خبری در وزارت ارشاد سخن می‌گفت همچنین درباره وضعیت اکران فیلم «رستاخیز» توضیح داد: این فیلم از ابتدای نگارش فیلمنامه مورد تایید مراجع بوده است اما با این حال، نمی‌توان نسبت به حساسیت برخی مراجع در مورد این موضوع بی‌اعتنا باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما برای حل این مشکل راه میانه‌ای را برگزیده‌ایم و به خود کارگردان اعلام کرده‌ایم هاله‌ای از نور روی چهره حضرت ابوالفضل بی‌اندازد که اگر چنین شود ما هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. همچنان که صدا و سیما که کاملا زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری اداره می‌شود نیز در سریال مختار بخش‌های مربوط به حضرت ابوالفضل را به طور کامل حذف کرد.
جنتی ادامه داد: در مورد فیلم‌هایی مانند «رستاخیز» یا تک خوانی خانم‌ها ملاک ما فتوای مقام معظم رهبری است اما در عین حال خود را ملزم می‌دانند تا به فتوای سایر مراجع که با این موضوع مخالف هستند‌، احترام بگذارند.
وی ابراز تاسف کرد: متاسفانه در مورد تک خوانی خانم‌ها علی رغم جوسازی و غوغاسالاری هرگز خود ما حتی به یک مورد تک‌خوانی مجوز نداده بودیم،هرچند در این زمینه مشکلی نداریم.
جنتی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره فعالیت بی بی سی فارسی در ایران توضیح داد: دو دهه است که به مناسبت‌های مختلف مانند 22 بهمن ، یا 14 خرداد و ... خبرنگارانی از رسانه‌های معروف جهانی را دعوت می‌کنیم و بار اول نیست که خبرنگارانی از بی بی سی وسی ان ان به ایران دعوت شده‌اند اما از بی‌بی سی فارسی کسی دعوت نشده است و حتی مسئولان هم از مصاحبه با شبکه‌های فارسی خارج از کشور ممنوع شده‌اند.
وی درباره ممنوع الکاری محمدرضا شجریان در ایران و برگزاری کنسرت او در استانبول نیز گفت: بارها به این پرسش پاسخ داده‌ایم، آقای شجریان در خارج از سرزمین ما هیچ مشکلی برای برگزاری برنامه ندارد.
یکی از خبرنگاران پرسشی درباره دستگاه گنج‌یاب از وزیر ارشاد پرسید که این پرسش باعث تعجب وزیر و دیگر خبرنگاران شد و وزیر با خنده گفت: اولین بار است که درباره چنین چیزی می‌شنوم اما به حوزه کاری من مربوط نمی‌شود و سازمان میراث فرهنگی در این زمینه می‌تواند اظهار نظر کند.

 

نظر شما