شناسهٔ خبر: 70402605 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آغاز هفته ملی مشهد و اعطای نشان «مشهدالرضا»؛ از فردا

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد از آغاز هفته ملی مشهد، از سوم تا دهم دی‌ماه، خبر داد و گفت: این هفته با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، گردشگری و مراسم اعطای نشان «مشهدالرضا» همراه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سید جلیل بامشکی امروز در جمع خبرنگاران گفت: هفته مشهد که از سوم دی‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم این ماه ادامه دارد با برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع همراه خواهد بود.

وی با اشاره به مصوبات شورای اسلامی شهر و شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی بیان کرد: برنامه‌های هفته مشهد با هدف تقویت هویت شهری، معرفی مفاخر و بهره‌مندی مردم و زائران از ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری مشهد برگزار خواهد شد.

بامشکی افزود: جشن‌های هفته مشهد از فردا شب آغاز می‌شود و سه شب ابتدایی آن در سالن همایش مجتمع آیه‌ها برگزار خواهد شد. در ادامه، از شب چهارم تا ششم و همچنین دوازدهم دی‌ماه، برنامه‌ها در هماهنگی با مجموعه‌های فرهنگی و هنری سطح شهر ادامه خواهد داشت.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد یادآور شد: در طول این هفته، موزه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها خدمات خود را با تخفیف ارائه خواهند کرد. همچنین موزه‌های آستان قدس رضوی و سایر موزه‌های زیر نظر اداره‌کل میراث فرهنگی استان، خدمات خود را با 50 درصد تخفیف ارائه می‌دهند، تئاترها و سایر برنامه‌های فرهنگی نیز با تخفیف 20 تا 30 درصدی در دسترس مردم خواهد بود.  

بامشکی از برگزاری تورهای مشهدگردی با 50 درصد تخفیف در این هفته خبر داد و گفت: برخی خدمات به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین افتتاح پروژه‌هایی مانند موزه ملک در بوستان وکیل‌آباد در این هفته انجام خواهد شد.

وی درباره برنامه اعطای نشان «مشهدالرضا(ع)» نیز توضیح داد: دومین دوره این مراسم در دهم دی‌ماه برگزار می‌شود و مهمانان ملی و محلی، از جمله مشاهیر، مفاخر و افرادی که خدمات ارزنده‌ای به مشهد و ایران ارائه داده‌اند، در این مراسم حضور خواهند داشت. اهدای این نشان با هدف معرفی اسوه‌ها و توجه به هویت شهری انجام می‌شود.

بامشکی تأکید کرد: برنامه‌های هفته مشهد تنها به روز دهم دی‌ماه ختم نمی‌شود و فعالیت‌های دبیرخانه این رویداد برای استفاده از ظرفیت‌های افراد برجسته معرفی‌شده، ادامه خواهد یافت.  

وی از تلاش برای افزایش کیفیت برنامه‌ها نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال تمرکز بیشتری بر تقویت هویت مشهد و معرفی الگوهای ارزنده ملی و بین‌المللی داشته‌ایم. این برنامه‌ها در شرایطی برگزار می‌شود که هویت غنی شهر و مردم ایران تحت تهدیدهای فرهنگی قرار دارد و این تلاش‌ها گامی در جهت مقابله با این تهاجم‌ها خواهد بود.

استفاده از ظرفیت رسانه ای مشهد برای ارتقاء رویداد نشان مشهد الرضا(ع) 

مهدی ناصحی؛ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: باید از ظرفیت رسانه‌ای غنی مشهد  استفاده متناسب شود تا رویداد «نشان مشهد الرضا(ع)» در سطح ملی و بین المللی دیده شود. 

وی محور اصلی این رویداد را اقدامات ویژه و راهبردی افراد در خصوص ارتقای نام مشهد الرضا(ع) عنوان کرد و افزود: در تجربه دوم که امسال در 10 دی 1403 برگزار می‌شود، باید نواقص سال قبل، آسیب شناسی و نقاط قوت تقویت شود.

رئیس شورای شهر مشهد بیان کرد: بهره برداری رسانه ای متناسب با این رویداد سال گذشته صورت نگرفت، در حالی که ضرورت دارد نشان مشهد در سطح ملی و بین الملل دیده شود، بنابراین به یک پیوست رسانه ای مناسب در این راستا داریم. 

وی گفت: رویداد نشان مشهدالرضا(ع)، اقدامی مبارک در راستای ارتقای نام مشهد و رفع شبهات و سیاه‌نمایی‌هاست.

نشان مشهد الرضا(ع)، آشنایی نسل آینده مشهد با چهره های فاخر آن

مجید دبیریان؛ رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری، مشارکت‌ها و مسکن شورای شهر مشهد نیز گفت: برگزاری رویداد نشان مشهد الرضا(ع)، ریل‌گذاری است تا نسل آینده با چهره‌های اثرگذار و تلاش‌های ماندگار آنها آشنا شوند. 

دبیریان افزود: رویداد «نشان مشهدالرضا(ع)» اتفاق مهمی است که باید زودتر از اینها رقم می‌خورد زیرا کار شایسته‌ای در معرفی چهره های فاخر مشهد و هویت این شهر است. 

وی ادامه داد: ما در حوزه‌های مختلف چهره‌هایی داریم که باعث افتخار و بالندگی مشهد هستند و تاکنون از نشان دادن و معرفی‌شان غافل بودیم. 

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری، مشارکت‌ها و مسکن شورای شهر مشهد افزود: این رویداد کار ارزشمندی است و ما در شورای شهر مشهد به بهتر برگزار شدن این رویداد اهتمام داریم. 

وی با تاکید بر اهمیت موضوع اقتصاد، ابراز کرد: دست اندرکاران برگزاری نشان مشهد الرضا (ع) باید جایگاه چهره های اقتصادی که موجب ایجاد اشتغال، تولید و صادرات می شود را پررنگ کنند چراکه این افراد در رونق اقتصاد شهر اثرگذار هستند.

لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا 

سید حسین علوی مقدم؛ رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد با اشاره به اهمیت برگزاری رویداد اعطای نشان مشهدالرضا(ع) تاکید کرد: با توجه به تحولات اجتماعی که در این شهر رخ داده، لازم است که این تحولات به صورت بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما در شورای شهر شعاری را انتخاب کرده ایم به نام «شهر مشهد، کلانشهر برکت و کرامت»، زیرا مشهد به عنوان یک شهر فراملی باید جایگاه خود را در سطح جهانی پیدا کند.

رئیس کمیسیون حاشیه شهر در شورای شهر مشهد تصریح کرد:  شهر مشهد متاسفانه در مقایسه با شهرهای زیارتی دیگر مانند نجف و کربلا نتوانسته است به خوبی شناخته شود. این در حالی است که مشهد نزدیک به 30 میلیون زائر در سال دارد. این آمار نشان‌دهنده اهمیت مشهد به عنوان یک مرکز زیارتی است.

علوی مقدم همچنین بر لزوم پیگیری بیشتر روز ملی مشهد تاکید کرد و گفت: ما باید تلاش کنیم که این روز را در سطح کشور جا بیندازیم و مشهد را به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا معرفی کنیم.

وی به ضرورت نمادهای هویتی مشهد در بهبود و اصلاح ساختارهای شهری و اجتماعی تاکید کرد و رویداد اعطای نشان مشهدالرضا(ع) را در این زمینه موثر خواند و گفت: نباید صرفا به برگزاری یک رویداد محدود شویم.

رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد افزود: ما باید کارگروه هایی را در طول سال تشکیل دهیم تا به خروجی های ملموس برسیم. به عنوان مثال، اگر کسی بخواهد از میدان شهدا به زیارت برود، آیا زیرساختهای لازم برای این کار فراهم شده است؟ این کارگروه ها باید به صورت مستمر فعالیت کنند و خروجی های خود را ارائه دهند. همچنین، همکاری با دانشگاه ها و نخبگان در این حوزه می تواند به تحقق این اهداف کمک کند.

علوی مقدم با ابراز امیدواری نسبت به آینده مشهد گفت: مشهد باید به عنوان نماد زیارت و مرکز فرهنگی و مذهبی شناخته شود و این امر نیازمند تلاش های مستمر و همکاری همه جانبه است. امیدوارم که با همت همه، مشهد به جایگاه واقعی خود در سطح بین المللی دست یابد.

انتهای پیام/282