عصر ایران - امو زیل شرکت خودروسازی روس است، که در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد و تا سال 2021 که آخرین اخبار در رابطه با فعالیت های آن موجود است، چندین بار اعلام ورشکستگی کرد.
ZIL-4102 خودرویی آزمایشی از کلاس لوکس با ارتفاع کوتاهتر از نوع سدان همین برند بود. با توجه به شکل ظاهری و جزئیات لوکس، به این زیل لقب کادیلاک شوروی داده بودند.
این خودرو برای جایگزینی بدنه نسل ZIL-117 و به طور خاص مدل ZIL-41041 (1986) توسعه یافت. تا سال 1988، دو نسخه آزمایشی صنعتی ساخته شد: یکی به رنگ تیره و دیگری به رنگ روشن. در سال 1996، خودروی رنگ تیره از هم جدا شد.
این مدلها برای اولین بار از زمان معرفی مدل ZIL-114، خانوادهای از بدنههای کاملاً جدید را نشان میدادند. در طول فرآیند طراحی، طراحی برخی عناصر مانند چراغهای عقب و آینههای جانبی، در آخرین اصلاح و بازطراحی بدنه نسل قبلی - ZIL-41047 (1986) - به کار گرفته شد.
تفاوتهای اصلی طراحی زیل جدید نسبت به نسل قبلی عبارتند از:
شاسی مونوکوک - به جای ساختار سنتی شاسی
عناصر بدنه فیبر کربن: سقف و پانلهای کف، کاپوت و درب محفظه بار
سیستم تعلیق مستقل عقب جدید
از نظر امکانات اضافی، یکی از نوآوریهای مشخصه زمان آینده: یک پخشکننده سیدی به جای ضبط کاست.
شروع دیرهنگام کار و شرایط نامطلوب سیاسی اقتصادی موجب توقف تخصیص بودجه به کارخانههای خودرو برای توسعه در آن زمان شد و در نهایت این خودرو به تولید انبوه نرسید - موضوع با چند نسخه آزمایشی صنعتی به پایان رسید.
مشخصات فنی زیل:
تپنده 8 سیلندر 300 اسب بخاری با جعبه دنده 3 سرعته اتوماتیک/ دیفرانسیل عقب
طول 5960 میلیمتر، عرض 1995 میلیمتر، ارتفاع 1470 میلیمتر، فاصله بین محورها 3300 میلیمتر، وزن 3250 کیلوگرم