غلامحسین مظفری روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در مشهد اظهار کرد: اجرای این طرح از سمت مشهد، تاکنون تنها به زیرسازی 5 کیلومتر مسیر و ساخت برخی از ابنیه آن محدود شده حال آنکه در سوی دیگر حدود ۳۰۰ کیلومتر از این آزادراه از قم تا گرمسار ساخته شده است.
وی با بیان اینکه اولویتها در پروژه ساخت آزادراه حرم تا حرم رعایت نشده، افزود: با توجه به مطالعات و ترافیک بالای ورودیهای مشهد، درستتر آن بود که کار ساخت این آزادراه از سمت کلانشهر مشهد آغاز میشد. اکنون ترافیک آزادراه حرم تا حرم در مسیر گرمسار را با اطراف مشهد مقایسه کنید و ببینید اولویتها در خصوص محل آغاز ساخت آزادراه چه میزان رعایت شده است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی ساخت هر کیلومتر آزادراه گفت: این نوع هزینهکرد منابع در حقیقت ظلم به مردم و منابع کشور است. ما در مدیریت منابع مسائل جدی داریم و این پرسش به صورت جدی مطرح است که در خصوص ساخت آزادراه، چه کسی بر این تصمیمگیریها تأثیر گذاشته است؟
مظفری با اشاره به بارش برف و کولاک چند روز اخیر و ترافیک سنگین در مسیر تنها آزادراه استان، اظهار کرد: اگر آزادراه حرم تا حرم از سمت مشهد ساخته شده بود، اکنون آزادراه مشهد-باغچه به ترافیک جنوب استان اختصاص مییافت و مسیر حرم تا حرم ترافیک مشهد-تهران را پوشش میداد و مشکلات حمل و نقلی کنونی در خروجی مشهد وجود نداشت.
وی ادامه داد: از ۲۰ سال پیش تاکنون تنها آزادراه استان همان قطعه ۳۸ کیلومتری مشهد-باغچه بوده است حال آنکه افزون بر ترددهای تجاری و ترانزیتی انبوه در استان، مشهد سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر است که بیش از ۸۰ درصد آنها جاده را برای سفر انتخاب میکنند و نیاز مشهد و خراسان رضوی به جاده مناسب با این حجم از تردد، منطقهای نیست؛ بلکه نیازی است که باید در سطح ملی دیده و برای آن برنامهریزی و اعتبار منظور شود.
مظفری بیان کرد: برخی مسائل فقط با اختصاص اعتبار و پول رفع نمیشود؛ بلکه به مدیریت هم نیاز است. در حال حاضر ساخت مجتمعهای بینراهی در استان نیز با وجود سرمایهگذاری بخش خصوصی به شکل استاندارد، مطلوب و شایسته صورت نمیگیرد که باید این شرایط اصلاح شود و وضعیت این مجتمعها در استان ارتقا یابد.
فوت سالانه 10 تا20 راهدار در هنگام عملیات راهداری در کشور
سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز گفت: سالانه ۱۰ تا ۲۰ نفر از همکاران راهدار هنگام فعالیت، به ویژه در عملیات راهداری زمستانی جان خود را از دست میدهند که متأسفانه از لحاظ قانونی نتوانستهایم خواستههای بحق و حقوق خانواده آنها را استیفا کنیم.
رضا اکبری با بیان این مطلب که پیشبینی میشود تا پایان سال 15 هزار کیلومتر راه در کشور آسفالت شود، افزود: در حال حاضر روزانه 10 طرح با رعایت فرایندهای قانونی مانند مناقصه، ارائه اسناد قانونی و تعیین پیمانکار به بهرهبرداری میرسد و روزانه 10 طرح نیز افتتاح میشود؛ اما 95 درصد این طرحها اطلاعرسانی نمیشود.
وی تصریح کرد: ایمنسازی مسیر تهران تا مشهد به صورت هماهنگ، یکسان و با یک نگاه و مدیریت واحد انجام خواهد شد و با توجه به حجم ترددها، در این طرح آزمایشی جاده تهران-قم نیز مشمول مدیریت یکسان خواهد شد.
امضای تفاهمنامه ٢هزار میلیارد تومانی ساماندهی محورهای ورودی مشهد مقدس
همزمان با روز ملی حمل و نقل و رانندگان، تفاهمنامه تأمین منابع ساماندهی محورهای ورودی مشهد مقدس و رفع نقاط پرتصادف و تقویت ماشینآلات راهداری استان میان استاندار خراسان رضوی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در مراسم ویژهای به امضا رسید.
بر اساس این تفاهمنامه تأمین منابع ٢٠ هزار میلیارد ریالی با مشارکت طرفین در سال مالی ١۴٠٣ با هدف توسعه و تکمیل پروژههای ساماندهی محورهای ورودی مشهد مقدس، رفع نقاط پرتصادف و نوسازی ماشینآلات راهداری استان انجام میشود و تکمیل این پروژه ها شتاب میگیرد.
به گفته جواد خدائی معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی با استفاده از ظرفیت مولدسازی در کنار تقویت تخصیص منابع ملی سازمان راهداری، امکان تکمیل پروژههایی که گاه بیش از یک دهه به درازا کشیده مانند تعریض محور مشهد-گلبهار و جداسازی باند رفت و برگشت مقاطع ابتدایی محور مشهد-سرخس فراهم میشود و با تأمین ماشینآلات راهداری مورد نیاز، توان راهداری استان در بازیابی امکان تردد ایمنی در مواقع بحران افزایش مییابد و پروژههای هجدهگانه رفع نقاط پرتصادف شناسایی شده مصوب در راههای استان تکمیل میشود.