شواهد نشان میدهد که در حوزه بنزین با مشکلات جدی روبرو هستیم و باید چارهاندیشی اساسی در این زمینه داشته باشیم. در حالی که چند سال پیش به صادرات بنزین میپرداختیم، امروز در لایحه بودجه سالانه چند میلیارد یورو برای واردات بنزین پیشبینی میکنیم. این شرایط به ضرر مردم و به ویژه اقشار ضعیف جامعه است. زیرا اختصاص مبالغ کلان به واردات بنزین در واقع از جیب مردم هزینه میشود.
مرکز پژوهشهای مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به کدملی و نفر را به جای اعطای سهمیه به خودرو مطرح کرده است. به زعم کارشناسان، در شرایط فعلی که با ناترازی شدید در حوزه بنزین مواجه هستیم، دولت باید به جای گران کردن بنزین به سمت اجرای این طرح برود.
اختصاص سهمیه بنزین به نفر به لحاظ عدالت در توزیع یارانه بنزین به نفع کشور است. در شرایط فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق میگیرد، کسانی که تمکن مالی بالاتری دارند از یارانه بهره میبرند و کسانی که فاقد خودرو هستند که اغلب جزو اقشار ضعیف جامعه هم به شمار میروند، از یارانه بنزین بهره نمیبرند. این در حالی است که افراد بی بهره، از افزایش قیمت بنزین بیشترین ضربه را میخورند.
به زعم کارشناسان، اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند بستری برای مقابله با قاچاق بنزین نیز به وجود بیاورد. زیرا قیمتها خارج از سهمیه ماهانه آزاد میشود و اختلاف قیمت فعلی در حوزه بنزین وجود ندارد که باعث بروز مشکلاتی همچون قاچاق بنزین شود.
فضل الله رنجبر، نماینده کرمانشاه در مجلس در گفتگو با ایسنا در خصوص این موضوع که در حوزه بنزین با ناترازی شدید روبرو هستیم و در لایحه بودجه ۱۴۰۴ بیش از سه و نیم میلیارد یورو برای واردات بنزین در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: مجلس در برهه زمانی فعلی به دولت در حوزه بنزین کمک کرد. به این معنا که سهمی برای واردات بنزین در لایحه پیشبینی شد. اختیار اجرای راهکار اختصاص سهمیه بنزین به کدملی به دولت واگذار شده است.
وی ادامه داد: دولت باید به بررسیهای کارشناسانه بپردازد و نظرش را درباره طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کند. در حال حاضر، به دلیل شرایط خاصی که در کشور وجود دارد، مجلس اصلاً موافق افزایش قیمت بنزین نیست. بودجه هم تا حدی تورم ایجاد میکند و ناترازیهایی هم داریم.
این نماینده مجلس گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر روشی عادلانه برای توزیع یارانه سوخت است. اگر دولت به سمتی برود که به جای اختصاص سهمیه بنزین به خودرو این سهمیه را به کدملی اختصاص بدهد، شرایط بهتری خواهیم داشت. این روش در راستای ایجاد عدالت اجتماعی است و اقدام موثری در این زمینه محسوب میشود.
رنجبر گفت: از آنجائی که قرار است عواید حاصل از اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جیب مردم و اقشار ضعیف برود، قطعاً این روش در بهبود ضریب جینی در کشور موثر است.
وی ادامه داد: در طرح بنزین به نفر، تمامی مردم اعم از کسانی که خودرو دارند و ندارند از سهمیه بنزین یارانهای بهرهمند میشوند. به همین دلیل، وضعیت اقشار ضعیف که فاقد خودرو هستند، بهتر میشود و کسانی که چندین خودرو دارند، آن را با قیمت غیریارانهای تهیه میکنند. بنزین به نفر در کاهش قاچاق بنزین نیز موثر است. اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی مزایایی همچون تحقق اقتصاد بهینهسازی مصرف سوخت و مقابله با تک سرنشینی و ترافیک را هم خواهد داشت.
وی ادامه داد: ما هم مانند کارشناسان اعتقاد داریم که در شرایط فعلی با توجه به ناترازی بالای بنزین و ضرری که به اقتصاد ملی وارد میکند، دولت باید به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بنزین جزو اقلام استراتژیک در کشور است که تصمیمگیری در مورد آن باید با در نظر گرفتن حساسیتها انجام شود. به طور مثال، در شرایط فعلی امکان واقعیسازی قیمت بنزین و افزایش آن وجود ندارد. به همین دلیل، بهتر است به اجرای طرحهایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر بپردازیم.