شناسهٔ خبر: 70362907 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

همزمان با رونق خودرو‌های برقی چین

اتحاد ژاپنی‌ها برای مقابله با چین / ادغام هوندا و نیسان شانس رقابت با خودروهای چینی را افزایش می‌دهد؟

از سال ۲۰۲۴ به این سو، برند‌های خودروسازی چینی مانند BYD، Geely، SAIC و Chery از فناوری خودروی برقی ژاپنی پیشی گرفته‌اند و به طور قابل توجهی خودرو‌ها را با قیمت‌های ارزان‌تری در مقایسه با خودرو‌های ژاپنی به مصرف کنندگان عرضه کرده اند. هوندا و نیسان فروش جهانی ۷.۴ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ را همراه با یکدیگر ثبت کردند، اما باید با رقابت سختی از سوی سازندگان چینی مانند BYD روبرو می‌شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، رسانه‌های خبری بین المللی با انتشار خبر بررسی موضوع ادغام از سوی هوندا و نیسان دو شرکت مهم خودروسازی ژاپنی از این تصمیم عنوان نوعی دفاع شخصی در برابر تسلط فزاینده شرکت‌های خودروسازی چینی رقیب یاد کرده اند.  شبکه خبری "بلومبرگ" گزارش داده که این توافق بزرگ که می‌تواند "میتسوبیشی موتورز" را نیز شامل شود باعث ایجاد سومین شرکت بزرگ خودروسازی جهان می‌شود و بازار ژاپن را در برابر تولیدکنندگان خودرو‌های برقی چینی که به سرعت در حال رشد هستند تقویت خواهد کرد.

روزنامه "فایننشال تایمز" گزارش داده که هوآوی غول مخابراتی چینی، حداقل ۵.۶ میلیارد دلار بر روی تحقیق در زمینه خودرو‌های برقی سرمایه گذاری کرده است. یک کارشناس تجاری چین به آن روزنامه گفته است:"این واقعیت که شرکت‌های فناوری می‌توانند به سرعت در صنعت خودروسازی رشد کنند، شرکت‌های فعلی را تحت فشار بیش تری قرار می‌دهد".

سایت خبری "سمافور" می‌نویسد:"در حال حاضر کیفیت تجربه دیجیتال بیش از قابلیت‌های مرتبط با رانندگی برای خریداران خودرو اهمیت دارد". این سایت افراید:"اکنون نگرش اصلی آن است که خودرو‌ها به طور فزاینده‌ای شبیه تلفن، تبلت یا لپ تاپ شما می‌شوند، خواه با آن موافق باشید یا نباشید" نشریه "اکونومیست" نیز نوشته که شرکت‌های خودروسازی ژاپنی تصمیم گرفته بودند که سخت افزار را بر نرم افزار ترجیح دهند این در حالیست که نوآوری در خودرو‌های برقی برای مصرف کنندگان فعلی جذاب‌تر است همین امر کار را برای خودروسازان ژاپنی دشوارتر ساخته است.

جنوب شرقی آسیا مدت هاست که سنگر برند‌های قدیمی خودروسازی از جمله تویوتا و هوندا بوده، اما در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴، خودروسازان ژاپنی بیش‌ترین ضرر را در مقایسه با دیگر خودروسازان در کشور‌های چین، سنگاپور، تایلند، مالزی و اندونزی متحمل شدند. بخشی از دلیل وضعیت ایجاد شده آن بوده که برند‌های ژاپنی از خود تمایل زیادی برای شرط بندی بر روی خودرو‌های برقی و کار بر روی آن نشان نداده اند استراتژی‌ای که در آمریکای شمالی، جایی که تقاضا برای خودرو‌های برقی کاهش یافته، جواب داده است، اما در چین و دیگر بازار‌های آسیایی هزینه گزافی را برای تولید کنندگان خودرو به همراه داشته است. تنها توجه به این نکته کافیست که درک کنیم حرکت به سوی خودرو‌های برقی تا چه اندازه اهمیت دارد: فروش جهانی خودرو‌های برقی در فاصله ژانویه تا اکتبر سال جاری میلادی به ۱۴.۱ میلیون دستگاه خودرو رسید که ۶۹ درصد آن در چین بود.

ژاپن
 
سهم برندها در فروش بازار خودروی جهانی در سال 2023

 

شبکه خبری "سی بی اس" در گزارشی درباره ادغام برند‌های خودروسازی ژاپنی می‌نویسد:"در حالی که هوندا و نیسان از تایید گزارش روز سه شنبه خودداری ورزیدند هر دو خودروساز و هم چنین میتسوبیشی بیانیه‌هایی منتشر کردند که بر توافق‌های قبلی خود برای همکاری‌های آینده تمرکز داشت. دو شرکت خودروسازی نیسان و هوندا در ماه مارس ۲۰۲۴، بر روی توسعه مشارکت استراتژی در زمینه خودرو‌های برقی با یکدیگر توافق کردند و سپس در ماه آگوست سال جاری با توافق بر روی توسعه مشترک باتری‌ها و سایر فناوری‌های مرتبط، روابط خود را تقویت کردند". این دو غول خودروسازی ژاپنی قصد دارند یادداشت تفاهمی را برای بحث در مورد سهام مشترک در یک شرکت هلدینگ جدید امضا کنند که در نهایت باعث می‌شود تا شرکت ترکیبی تحت آن فعالیت خواهد کرد. قرارداد هوندا و نیسان، با ظرفیت بالقوه اضافه کردن میتسوبیشی به آن، رقیب خوبی برای تویوتا خواهد بود و یکی از سه اتحاد برتر خودروسازی جهان را ایجاد می‌کند و صنعت ژاپن را به دو اردوگاه تقسیم خواهد کرد. در واکنش به این خبر مثبت، سهام نیسان در روز چهارشنبه ۲۳ درصد در بازار بورس توکیو جهش کرد، در حالی که ارزش سهام میتسوبیشی ۲۰ درصد و هوندا حدود ۳ درصد کاهش یافت. اگرچه نیسان و هوندا هر دو خودرو‌های برقی، هیبریدی و پلاگین را ارائه می‌کنند نیسان در سال ۲۰۱۱ پیشگام در فناوری خودرو‌های برقی بود. با این وجود، از سال ۲۰۲۴ به این سو برند‌های خودروسازی چینی مانند BYD، Geely، SAIC و Chery از فناوری خودروی برقی ژاپنی پیشی گرفته اند و به طور قابل توجهی خودرو‌ها را با قیمت‌های ارزان تری در مقایسه با خودرو‌های ژاپنی به مصرف کنندگان عرضه کرده اند. هوندا و نیسان فروش جهانی ۷.۴ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ را همراه با یکدیگر ثبت کردند، اما باید با رقابت سختی از سوی سازندگان چینی مانند BYD روبرو می‌شدند که درآمد‌های سه ماهه فزاینده‌ای را ثبت کردند و برای اولین بار در اکتبر از تسلا پیشی گرفتند.

"سی بی اس" در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که حتی اگر هوندا و نیسان با یکدیگر ادغام شوند، آیا ترکیبی از فناوری‌ها و خط تولید آنها به اندازه کافی رقابتی خواهد بود که در مقابل چین و تسلا و سایر برند‌ها مجالی برای عرض اندام داشته باشد؟ آن شبکه خبری در پاسخ به این پرسش می‌نویسد:"علیرغم آن که نیسان در حال حاضر سه خودروی برقی در حال فروش یعنی شاسی بلند آریا، لیف و مینی کار ساکورا را به بازار عرضه کرده است، فناوری هیبریدی e-Power که در ژاپن محبوب است در سطح بین المللی روند پیشرفت کُندی داشته است. هم چنین، برنامه خودرو‌های برقی بسیار ساده هوندا با تنها یک خودروی برقی یعنی مدل پرولوگ برای همگام شدن با سایر برند‌های بزرگ با دشواری در حال تقلا بوده است". با این وجود، کارشناسان باور دارند که ادغام نیسان و هوندا می‌تواند به آن دو کشور کمک کند که دارایی‌های شان را افزایش داده، در هزینه‌ها صرفه جویی کنند و فناوری‌های مورد نیاز برای آینده را خلق کنند.

با این وجود، اتحاد نیسان با هوندا اتحاد نیسان با شرکت خودروسازی فرانسوی رنو را در معرض خطر قرار می‌دهد. نیسان در دوازده ماه گذشته در تلاش برای متوازن کردن روابط خود با رنو بوده است، اما در این مسیر با مشکل مواجه شده است. نیسان در بازار داخلی ژاپن با مشکل مواجه شده و خط تولید مناسبی ندارد. این وضعیت به مثابه زنگ‌های خطر هشداری در اطراف نیسان بود و پیش بینی می‌شد که آن برند بخواهد کاری برای خروج از بحران انجام دهد. با این وجود، کارشناسان می‌گویند این که آیا پاسخ نیسان برای خروج از وضعیت فعلی اتحاد با هوندا است یا آن که آن اتحاد نتیجه بخش نخواهد بود بعدا مشخص خواهد شد.

برخی از کارشناسان به شبکه خبری "سی بی اس" می‌گویند ادغام نیسان و هوندا برای مقابله با رقابت از سوی خودروسازان برقی چینی یک راه حل سنتی است. آنان می‌گویند شاید این دو برند ژاپنی قدری دیر به فکر ادغام افتاده باشند چرا که فناوری یا محصول مناسب برای رقابت در بازار‌های کلیدی را در اختیار ندارند. این امر به طور خاص برای نیسان بیش‌تر صدق می‌کند، زیرا با بازار امریکا همگام نیست. این نگرانی‌ای اساسی برای صنعت خودروسازی ژاپن خواهد بود و به سرعت قابل برطرف شدن نیست.

مانع بزرگ دیگر همان گونه که پیش‌تر ذکر شد رابطه پیچیده نیسان با شرکت رنو از نظر سرمایه است که دولت فرانسه را نیز شامل می‌شود. هم چنین، باید دید که هوندا چگونه می‌خواهد خودرو‌های برقی باتری دار بزرگ و سرمایه گذاری بر روی باتری در کانادا را مدیریت کند. خودروسازان ژاپنی با مشکلات رقابت از سوی برند‌های رقیب چینی، کاهش بازار داخلی و تهدید تعرفه‌ای مطرح شده از سوی ترامپ مواجه هستند. برای خودروسازی ژاپنی، بزرگترین مشکل بازار ایالات متحده است که در آن تنها شرکت هایی، چون هیوندای و تویوتا می‌توانند در برابر جنگ کاهش قیمت مقاومت کنند و نیسان در این زمینه از فورد و جنرال موتورز برند‌های امریکایی خودروسازی عقب افتاده است. تعرفه‌های ۲۵ درصدی از سوی ترامپ بر صادرات خودرو از مکزیک، هوندا و نیسان را تهدید می‌کند. تحلیلگران می‌گویند که افزایش تولید داخلی در ایالات متحده امری ضروری است. در عین حال، خودروسازان ژاپنی ضعیف در بخش خودرو‌های برقی ممکن است زمانی که برخی از ایالت‌های ایالات متحده به رهبری کالیفرنیا قوانین سخت گیرانه تری را برای انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از سال ۲۰۲۶ معرفی کنند، جایی که قابلیت‌های هیبریدی‌ها کافی نخواهد بود با مشکل مواجه شوند.

پرسش دیگر آن است که خودروسازان ژاپنی چگونه با خودرو‌های ارزان قیمت چین رقابت خواهند کرد؟ ادغام اخیر نیسان و هوندا احتمالا تاثیر منفی برای هوندا به همراه خواهد داشت، اما برای نیسان و میتسوبیشی تاثیر مثبتی در پی دارد. با توجه به رقابت هوندا در عرصه موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های برقی هیبریدی و قدرت برند آن تولید کننده، این باور نزد کارشناسان وجود دارد که هوندا موقعیتی قرار دارد که در ۵ تا ۱۰ سال آینده با رقبای خود روبرو شود. در نهایت این که تصمیم اخیر برند‌های خودروسازی ژاپنی را می‌توان در راستای پیش بینی تحول کامل صنعت خودروسازی ارزیابی کرد.